МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема: Розвиток особистості і вихованняПлан 1. Поняття розвитку. 2. Фактори, що впливають на розвиток особистості. 3. Вікові періоди розвитку.
Література: Т. І. Поніманська. Дошкільна педагогіка. Навчальний посібник. – К., 2004. – с. 28-32.
Розвиток – процес фізичного, психічного і соціального дозрівання, який охоплює кількісні і якісні зміни вроджених і набутих властивостей особистості. Фізичний розвиток: збільшення ваги, росту, формування органів і систем, розвиток рухів. Психічний розвиток – якісні зміни в психічній сфері (розвиток психічних процесів, поглядів, переконань). Соціальний розвиток – набуття соціальних особливостей, що характеризують людину як суспільну істоту. Процес розвитку є безперервним. Поняття "Людина" має біологічні і соціальні характеристики. "Особистість" – соціальна сутність людини, сукупність її соціальних особливостей. "Індивідуальність" – сукупність фізичних та психічних рис, життєвий досвід, що відрізняють одну людину від інших, роблять її неповторною. Представники біологізаторських теорій головним чинником розвитку вважають спадковість. У соціологізаторських теоріях заперечуються біологічні чинники розвитку, переоцінюється роль соціального середовища. Представники концепції двох факторів розвитку визнають роль біологічних і соціальних чинників, але недооцінюють виховання й активність особистості. Основні фактори розвитку: спадковість, середовище і виховання. Спадковість – відтворення у нащадків біологічної схожості з батьками. Успадковуються: задатки, анатомічно-фізіологічна структура організму (колір шкіри, волосся, очей, особливості нервової системи, здатність до певної діяльності). Важливі природні людські передумови: високорозвинену нервову систему, мозок, здатність до прямоходіння; у людей є вроджені задатки до певних видів діяльності (музичний слух, образне мислення, поетичний дар). Середовище – сукупність умов, у яких проходить життя людини. Природне середовище: повітря, тепло, сонячне світло, їжа (забезпечує життєдіяльність). Соціальне середовище – люди, відносини між ними: 1) мікросередовище (родина, навчальний заклад); 2) макросередовище (соціальний лад, культурний рівень, добробут). Середовище забезпечує умови для формування людських особливостей: спілкування, працю. Щоб жити в суспільстві, кожна людина повинна оволодіти здобутками людства. Передавання дитині й засвоєння нею суспільно-історичного досвіду людства становить суть виховання. Задатки можуть бути реалізовані лише в активній життєдіяльності індивіда, у сприятливому середовищі, під впливом виховання і навчання. Виховання і навчання – цілеспрямований процес, в якому чітко визначені мета, завдання, способи впливу на дитину. Виховання і навчання орієнтуються на "зону найближчого розвитку" (те, що сьогодні дитина робить з допомогою дорослого, а завтра робитиме самостійно) і завжди ідуть попереду розвитку. Виховання відіграє вирішальну роль у розвитку особистості лише за умови, якщо воно позитивно впливає на внутрішню активність дитини, її бажання, інтереси, нахили. Велике значення має участь дитини в різних видах діяльності: пізнавальній, предметній, ігровій, трудовій, навчальній та у спілкуванні. Ведуча діяльність – діяльність в результаті якої на певному віковому етапі найбільш повно розвивається особистість дитини: - 1 рік – емоційне спілкування; - 2-3 роки – предметна діяльність; - 3-6 років – ігрова діяльність; - 6-17 років – навчальна діяльність. Поряд – зображувальна конструктивна, трудова діяльність. Віковий період – стадія розвитку людини, яка визначається кількістю прожитих років, певним рівнем дозрівання біологічних систем організму, їх функцій, а також життєвим досвідом, видами і змістом діяльності людини. Вікова періодизація (психологічна): - немовля: від народження до року (виділяється період новонародженості – перші 4 неділі); - переддошкільне (раннє) дитинство: від 1 року до 3 років; - дошкільне дитинство: від 3 до 6-7 років; - молодший шкільний вік: від 6 до 12 років; - середній шкільний вік (підлітковий): з 12 до 15 років; - старший шкільний (юнацький): від 15 до 18 років. Сензитивний період- найбільш сприятливий період для розвитку певних новоутворень, якостей дитини. Індивідуальні особливості – те, що відрізняє одну дитину (людину) від іншої: тип нервової системи, задатки, здібності, воля, характер, темперамент, інтереси, потреби.
|
||||||||
|