МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Morphology and syntax as parts of grammar. Main units of grammar and types of relations between grammatical units in language and speechGrammar is a system in language which represents meaning through opposition of variants of 1 & the same unit (forms). Units of G:form-building morphemes, words, word combinations (phrases), sentences, units larger than a sentence. Units of gram form a hierarchy of levels, a unit of any higher level is formed of units of the immediately lower level. A unit of each higher level is characterized by its own specific functional features. The word is a structural & semantic unity. It is a unit of both lexicon & grammar. As a unit of lexicon it is a ready-made unit. It has a ready to use form & a fixed set of meanings. As a unit of grammar the word is represented by a system of word forms (by its paradigm) & its generalized grammatical meaning. (lex boy – 1 meaning gram boy, boys, boy’s, boys’). The word is characterized by its naming function. It is a nominative unit of language 7 it is formed of morphemes which do not possess this function. The word is an elementary nominative unit. Unlike the word the sentence is not a ready made unit. Sentences re built according to some patterns which belong to language. In E 14 basic sentences. These patterns belong to the language while actual sentence belongs to speech. The sentence has 2 basic functions: naming & communicative. As a nominative unit it is a unit of language. Exam – the process of testing someone’s knowledge. Individual entities: substances, qualities.. The word & the sentence perform the naming functions differently. As a communicative unit it conveys some info, structuring it organizes communicative process & is the unit of speech. Relations: Units of G stend in 2 types of relations: syntagmatic – are immediate linear relations between units. They are actually observed in sentences, they manifest themselves in speech; paradigmatic – these relations occur outside the lines where we encounter the units. Paradigmatic relations belong to language. They group units into paradigms. ask ÷ asks, ask ÷ asked – paradigmatic relations. He asked me – syntagmatic relations. Morphology & syntax. G is divided into 2 parts: M & S. M is that part of grammar which studies paradigmatic relations of words. S studies syntagmatic relations of words in S & paradigmatic & syntagmatic relations of sentences. Language fulfils two higher-level functions: • Ideational/representational – expressing our interpretation of the world as we experience it; • interpersonal -interacting with others in order to bring about changes in the environment.
• GRAMMAR:a structural element of language along with phonetics and vocabulary (lexis). • LANGUAGE: a system of means employed to reflect reality in the ideal form and exchange ideas in the process of communication. • SPEECH: the use of language by a speaking community in the process of communication. Language and speech are inseparable: • speech is impossible without language; • language exists only in speech, is manifested in speech and is deduced from speech for the purposes of research. Speech can be called the material of linguistics and language – its subject matter. (A.I.Smirnitsky) Three structural parts of language: • Phonetic system: the material, substance of language (sounds and prosody). • Lexical system: the naming units of language (words and set phrases). • Grammatical system: means of connecting naming units into utterances (word-changing, combinability, word order, prosodic means).
|
||||||||
|