Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Two components of grammar

Morphology is concerned with the structure of words (word-building and form-building).

Morphemes and words/word-forms

Paradigmaticrelations of units.

Syntaxstudies combinations of words in sentences, organization of utterances.

Phrases/word-groups and sentences/clauses

Syntagmaticrelations of units.

MORPHOLOGICAL UNITS

The word is the smallest naming unit characterized by the unity of form and content/meaning.

morphemes – the smallest /minimal meaningful units:

over-care-ful-ness

dis-agree-d

MORPHEMES

lexical (free morphemes – roots);

lexico-grammatical (stem-building, or derivational affixes – prefixes and suffixes);

grammatical (form-building suffixes – endings/inflexions).

Morphs –speech/textual representations of the morpheme.

Allomorphs – different variants of the same morpheme.

Positivevs zero morphemes.

TYPES OF DISTRIBUTION

complementary (allomorphs) – the same meaning in different environments:

books, dogs, children

contrastive – different meaning in the same environment: played – playing

non-contrastive – the same meaning in the same environment): learned– learnt

SYNTAGMATIC RELATIONS

linearrelations of dissimilar units in a speech chain;

• unite linguistic elements which can combine, but not replace each other;

• The elements connected syntagmatically produce a unit of a higher rank.

Between phonemes

t - ea - ch vs ch - ea - t (* t - ch - ea)

Between morphemes

teach - er (* er - teach)

Between words

teachers and students

(*and teachers students)

PARADIGMATIC RELATIONS

systemic relations observed in language;

associative relations of partially similar units;

• unite elements which cannot combine but can replace each other in a speech chain.

A paradigm is a set of units related to each other by association with some distinctive feature, or category.

LEXEME (common lexical meaning — different grammatical meanings)

Play plays played playing

GRAMMEME (common grammatical meaning — different lexical meanings)




Переглядів: 344

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Morphology and syntax as parts of grammar. Main units of grammar and types of relations between grammatical units in language and speech | Played smiled brought spoke

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.