МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Two components of grammar• Morphology is concerned with the structure of words (word-building and form-building). • Morphemes and words/word-forms • Paradigmaticrelations of units. • Syntaxstudies combinations of words in sentences, organization of utterances. • Phrases/word-groups and sentences/clauses • Syntagmaticrelations of units. MORPHOLOGICAL UNITS • The word is the smallest naming unit characterized by the unity of form and content/meaning. • morphemes – the smallest /minimal meaningful units: • over-care-ful-ness • dis-agree-d MORPHEMES • lexical (free morphemes – roots); • lexico-grammatical (stem-building, or derivational affixes – prefixes and suffixes); • grammatical (form-building suffixes – endings/inflexions). • Morphs –speech/textual representations of the morpheme. • Allomorphs – different variants of the same morpheme. • Positivevs zero morphemes. TYPES OF DISTRIBUTION • complementary (allomorphs) – the same meaning in different environments: books, dogs, children • contrastive – different meaning in the same environment: played – playing • non-contrastive – the same meaning in the same environment): learned– learnt SYNTAGMATIC RELATIONS • linearrelations of dissimilar units in a speech chain; • unite linguistic elements which can combine, but not replace each other; • The elements connected syntagmatically produce a unit of a higher rank. Between phonemes t - ea - ch vs ch - ea - t (* t - ch - ea) Between morphemes teach - er (* er - teach) Between words teachers and students (*and teachers students) PARADIGMATIC RELATIONS • systemic relations observed in language; • associative relations of partially similar units; • unite elements which cannot combine but can replace each other in a speech chain. A paradigm is a set of units related to each other by association with some distinctive feature, or category. • LEXEME (common lexical meaning — different grammatical meanings) Play plays played playing • GRAMMEME (common grammatical meaning — different lexical meanings)
|
||||||||
|