МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
THE INFINITIVE• dual lexico-grammatical meaning of an action presented as a substance; • can combine with the ‘particle’ to; • the categories of Voice, Aspect, Order: to write – to be written to write – to be writing to write – to have written • combinability: - verb-like: N+Inf, Inf+N, Inf+Av - noun-like:Inf+Vb, Vb+Inf, Link+Inf - with modal verbs - auxiliary verbs (to build analytical forms). • syntactic functions of the Subject, Object, Predicative (Subject Complement), Attribute, Adverbial. The word morpheme (auxiliary) to: • does not possess the lexico-grammatical meaning of emphatic specification; • has no lexical meaning; • combines only with the Infinitive. • can represent the whole analytical form: Will you go? – I shall. - I want to. • can be separated from the Infinitive (split Infinitive): Time has come to strongly condemn … Forms of Infinitive • to+Infinitive – an analytical form (the marked Infinitive) • is closer to the nominal parts of speech (performs the syntactic functions of the noun) • Bare Infinitive / Semifinitive(полуинфинитив) • functionally closer to the finite forms (it does not perform the syntactic function typical of the nominal parts of speech) • functions as part of a modal predicate The Gerund is a non-finite form of the V which like the inf combines the properties of the V with those of the N & primarily serves as a verbal name of the process. It’s characterized by the categories of order (asking – having asked) & voice (being asked). The theoretical problem – half G – is related to ing-form in general. THE GERUND • dual lexico-grammatical meaning of an action represented as a substance; • formed by the group morpheme –ing; • has the categories of Voiceand Order: reading – being read reading – having read reading – having been read • combinability verb-like: G+Av, N+G, G+N; noun-like: Prp+G, Poss+G, Vb+G, G+Vb • syntactic functions of the Subject, Object, Predicative, Attribute, Adverbial. The Infinitive and the Gerund Compared Infinitive • closer to the verb; • was drawn into the verbal system much earlier than the Gerund: lost many of its nominal features and acquired more verbal features: • possesses a peculiar modal force : – This is a kind of world to be desired by all (that should be desired). -- the exercise to be done (that must be done). Gerund • closer to the noun • combines with Prp, N’s and Possessive Prns, the negative prn no (There is no pleasing you); • less oriented to the doer of the action: - I like singing (who sings?) - I like to sing (I sing) The Present Participle (P I) is a non-finite form of the V, combines the properties of a V with an adj\adv. It serves as a qualifying prossesual name. Its outer form – plane of expression – is homogeneous with the G ending –ing & distinguishing the same grammatical category of order, voice. It may combine with a N, proN as direct, indirect, prepositional Obj. It may also combine with an adverb or a prepositional phrase as an advl modifier, or with a N or adjective as a predicative. G & PI. Meaning: G – a verbal name of a process, is N-related; PI – a qualifying processual name. It’s adj\adv-related. Substitution: G is backed up by question procedure (what?) PI → adj\adv speaking names = vivid. Coordinative connection: G – with Ns, PI - with qualitative adj\stative. Conversion: G – the nounal conversion, PI – adjectival conversion. Different lexical combinability – for the G & PI of some Vs (a dancing hall\girl). Cases of categorical ambiguity – a swimming instructor.
|
||||||||
|