МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
PARTICIPLE II• dual lexico-grammatical meaning of process presented as property of a substance; • formed by the group suffixes –ed and –en or sound interchange; • has no paradigm; • possesses the meanings of passivity and perfectness (depend on the lexical character of the verb and consequently should be regarded as lexico-grammatical rather than grammatical meanings). • Verb transitive passive terminative perfect • written ++ + + • loved+ + – – • retired – – + + • lived – – – – • Participles II of intransitive verbs are rarely used outside analytical forms. They are mostly used as attributes: faded photographs, fallenleaves, retired officer, withered flower etc. The category of representation (Finitute). Unlike finite forms Vls are unable to express predicative meanings of time & mood as they have no corresponding categories of tense & mood. But they can be used as central elements of semi-predicative complexes. The structure of these complexes can be compared with the structure of the S nucleus: nominal part + verbal part. Secondary (semi-predicative) means that the situation named by these complexes is not related to reality directly. It is related to some t indirectly through primary predication expressed by the finite form of the V. It’s evident that the 2 subparadigms are opposed both morphologically & synthetically. All finite forms (s) ÷all non-finite forms (w). This opposition reveals the category of representation (Finitude). The differential feature is constituted by the expression of verbal time & mood. (that’s a Predicativity). The members of the opposition are contrasted as predicative & non-predicative. Predicative are marked morphologically through the forms of tense, mood, person & number (so they are strong members) This form represents purely verbal representation. Non-predicative forms are unmarked. They demonstrate 2 types of verbal Predicativity: substantive representation (inf & G) & adjectival representation (PI &PII). Non-finite forms are language specific. They can be referred to as language economy device as we can expand the S using them. The question arises whether verbals should be included in the class of verb? Whether they should be considered as a separate part of speech? They should be included: 1.every stem takes finite and non-finite forms of the verb; 2. othersimilarities can be observed when applying; 3. Criteria Principle: a. processual meaning; b. they have some of the verbal grammatical categories : voice, phase, aspect; c. many of the w-building means are used in the non-finite forms; d. the syntactic functions are different e. the combinability is similar. Non-finite forms do not belong to the class of verbs, but they form a subclass of its own, because they have some specific features. The differences able to speak about the category of finitude which is built on the opposition of finite/non-finite forms.
|
||||||||
|