Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Функції ціни

 

Загальні функції ціни можна вважати властивими кожній із конкретних різновидів цін. Ціни відіграють дуже значну, а найчастіше і вирішальну роль у прямуванні товарів і у впливі цього прямування на загальний стан економіки. Іншими словами, ціни виконують ряд функцій, властивих тільки ім. У сучасній економічній науці прийнято виділяти шість функцій ціни.

1. Облікова функція ціни. Ціна в її остаточному вигляді встановлюється на ринку. Фактично вона може помітно відрізнятися від тієї ціни, що хотів би одержати продавець, готуючи свій товар на продаж. Продавець прагне до того, щоб ціна товару дозволяла покривати його витрати (трудові, фінансові, матеріальні й ін.) і забезпечити гідний прибуток. Проте під впливом ринкової ситуації, що змінюється динамічно, фактична ціна товару може відхилятися (але не обов’язково) від грошового вираження його вартості.

У випадку конкуренції фактична ціна товару служить мірилом слушності виробничих витрат. По фактичній ринковій ціні товару можна судити про такі показники як рентабельність виробництва, продуктивність праці, фондовіддача, обсяг капітальних вкладень, обсяг товарообігу, обсяг продукції і т.ін.

Це значить, що по ціні товару можна вести урахування і вимір економічних процесів, що відрізняються зовнішньо. На підставі ціни можна зіставляти різноманітні товари і послуги.

2. Стимулююча функція ціни. Сутність цієї функції полягає в тому, що фактична ціна товару може сприяти або ж, навпаки, протистояти обсягам і технічному рівню виробництва і споживанню тих або інших видів товарів.

Оскільки усякому виробнику вигідно продавати свою продукцію за щонайбільшу ціну, ціна може стимулювати:

- науково-технічний прогрес, модернізацію й автоматизацію виробництва;

- економію енергії, матеріальних і трудових ресурсів;

- підвищення якості продукції;

- зміну структури виробництва і споживання стосовно до тих або інших ринків.

Під дією цін також може змінюватися структура особистого споживання й у кінцевому рахунку рівень попиту. Це здійснюється за рахунок різноманітних ставок податків із продажів, податків із додаткової вартості та ін., системи договірних цін, у тому числі на сировину і т.д.

3. Розподільна функція ціни. На підставі об’єктивно виникаючої ціни відбувається перерозподіл прибутку між різноманітними економічними суб’єктами, як-то:

- між галузями економіки;

- між підприємствами з різноманітною формою власності;

- між регіонами;

- між соціальними групами населення країни;

- між фондами накопичення і споживання.

Перерозподіл грошових сум може відбуватися за рахунок прямого регулювання цін, здійснюваного державою. Крім того, воно може здійснюватися і за допомогою фінансово-кредитної системи. На відміну від рівня цін, що стосуються усіх, фінансові потоки можуть бути адресовані визначеним соціальним групам. У якості таких вибіркових фінансових потоків можна назвати заробітну плату, пенсії та ін. Вони також побічно впливають на рівень цін, викликаючи перерозподіл грошових прибутків на користь тих груп населення, яким вони адресовані.

Варто пам’ятати, що на ринку ціни на товари повинні в кінцевому рахунку врівноважитися. У кожний даний момент і для кожного конкретного товару ціна товару може і не збігатися з його вартістю, і тоді виграш одних учасників ринку дорівнює програшу інших. Якщо ж ціна товару надається нижче за його реальну вартість, то грошові надлишки надаються в розпорядження покупців.

За допомогою високих роздрібних цін на престижні товари і предмети розкоші може (за умови відповідної політики) здійснюватися перерозподіл коштів від груп населення з високими прибутками на користь малозабезпечених груп населення.

4. Функція балансування попиту і пропозиції. Через ціни здійснюється взаємозв’язок між виробництвом (продажем) і споживанням (покупкою). На підставі ціни даного товару можна судити про розбалансування між попитом і пропозицією.

У разі нестачі товарів вони можуть продаватися за більш високу ціну, що робить для виробника доцільним збільшення їхнього випуску. Таке збільшення буде відбуватися, доки нестача товару не буде ліквідована, і таким чином, пропозиція виявиться збалансованою із попитом.

У разі надлишку товарів продавцю доводиться реалізовувати їх за більш низькими цінами. Тоді для виробника виявляється доцільним зниження об’єму їх випуску. Зниження випуску буде відбуватися доти, доки надлишок товару не буде вичерпаний, і, таким чином, пропозиція знову виявиться збалансованим із попитом.

В умовах вільного ринку і розвинуної конкуренції волюнтаристичне підвищення цін не може мати місця. Збалансованість попиту і пропозиції означає, що підвищення цін може відбуватися тільки в результаті підвищення якості і розширення асортименту товарів.

5. Функція ціни як критерію раціонального розміщення виробництва. Під впливом законів ринку (законів конкуренції і попиту) підприємства самостійно приймають рішення про переміщення капіталів туди, де за рахунок більш високої продажної ціни можна одержати більш високий прибуток на вкладений капітал. У сучасних умовах цьому сприяють глибокі маркетингові дослідження, тобто вивчення всіх чинників ринку, у першу чергу чинних цін і їхні динаміки. Обираючи об’єкт для вкладення капіталів, необхідно враховувати тривалість виробничо-збутового циклу і рівень інфляції. При достатньо тривалому циклі і високому рівні інфляції буде мати місце знецінення капіталу, вкладеного в цю сферу.

6. Вимірювальна і порівнянна функція ціни. Ціна відбиває різноманітні витрати (трудові, матеріальні, фінансові та ін.), які зазнав виробник для виходу даного товару на ринок. Але фактична ринкова ціна може відрізнятися від суми витрат як у той, так і в інший бік, приносячи продавцю як прибуток (високий або низький), так і збиток. Знаючи вартість робочої сили, а також суму грошей, що покупець повинен сплатити, а продавець одержати за проданий товар, можна обчислити розмір грошових платежів за продавані товари і запропоновані послуги. У цьому складається вимірювальна функція ціни. Якщо виходити з того, що в умовах ринку ціна відбиває корисність даного товару для покупця, то по співвідношенню цін можна судити про корисність різноманітних товарів. У цьому складається порівнянна функція ціни.

Різноманітні функції ціни знаходяться в тісній взаємодії, іноді суперечачи одна одній, а іноді діючи в одному напрямку.

Отже, стимулююча функція ціни може діяти в тому ж напрямку, що і функція балансування попиту і пропозиції. Це відбувається в тому випадку, коли висока продажна ціна сприяє підвищенню виробництва товарів, що користуються високим попитом. Навпаки, низька продажна ціна викликає скорочення виробництва товарів, що не користуються попитом. Це також веде до балансування попиту і пропозиції.

Треба зауважити, що функція урахування може діяти в напрямку, протилежному всім іншим функціям ціни. Це пояснюється тим, що в умовах ринку продажні ціни, що укладаються фактично, найчастіше значно перевищують або, навпаки, виявляються нижче реальних витрат на виробництво і реалізацію даного товару. Тому роль і вплив цін у кожному конкретному випадку виявляються в результаті всебічного аналізу.

Такий аналіз у маркетингу прийнято називати ситуаційним. Головною задачею ситуаційного аналізу є визначення цінової політики підприємства. Для цього необхідно одержати відповіді на такі основні питання:

1. Наскільки ціни відбивають витрати, попит і конкурентноспроможність цього товару?

2. Якої реакції покупців варто очікувати на підвищення або зниження цін?

3. Яке відношення покупців до чинних цін?

4. Чи ефективна використовувана підприємством політика стимулюючих цін?

5. Чи відомі потенційним покупцям чинні ціни?

6. Чи відповідає ціна сформованій ринковій ситуації?

7. Чи привабливі чинні ціни для покупців?

8. Як діє підприємство у випадках, коли конкуренти збільшують або знижують ціни?

Не варто випустити з уваги і психологічне сприйняття ціни. Середньостатистичний споживач думає, ніби по ціні можна судити про споживчу цінність (корисності) товару. Проте висока ціна не завжди свідчить про високу якість товару, і навпаки.

У цьому зв’язку варто роздивитися фактори, що впливають на формування співвідношення „ціна – якість”.

 





Переглядів: 422

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Загальна характеристика ціни | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.