Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Специфіка формування цін підприємством на різних типах ринків

Ринкову кон’юнктуру характеризує співвідношення між попитом і пропозицією, ціни, призначувані конкурентами, а також рівень і ступінь фактично існуючої на даному ринку конкуренції і можливі тенденції її розвитку. Тому аналіз ринків і ринкової кон'юнктури є невід’ємним етапом процесу ціноутворення.

Вивчення ринків переслідує такі цілі:

· Більш глибоке проникнення на ринок. Це означає збільшення кількості й обсягу договорів на постачання продукції на зайняті підприємством ринки. Домогтися цього можна за рахунок проведення ефективної цінової політики, рекламної діяльності, розширення і поглиблення зв’язків із замовниками. У кінцевому рахунку це призводить до притягнення нових покупців, що раніше користувалися послугами конкурентів.

· Розширення меж ринку. Для збуту продукції вишукуються додаткові ринки: нові регіони або навіть цілі країни, нові види виробничих або збутових компаній, нові споживчі групи населення.

· Пред’явлення на існуючий ринок нових, більш досконалих видів продукції (наприклад, поява кольорових телевізорів на ринку чорно-білих телевізорів або плівок, що самоклеются, і миючих шпалери на ринку оздоблювальних матеріалів).

· Диверсифікованість виробничо-збутових можливостей. Зміст диверсифікації - у просуванні нової продукції на додаткові ринки.

Обравши ту або іншу стратегію дій на ринку підприємству необхідно відповідно організувати свою діяльність і керувати нею, включаючи стратегію й оперативне керування ціноутворенням.

На ринку може мати місце конкуренція різного рівня і різного ступеня інтенсивності як між продавцями, так і між покупцями. Залежно від співвідношення між чисельністю покупців і продавців різноманітні види товарних ринків можуть бути класифіковані в такий спосіб (табл. 6. 1):

 

 


Таблиця 6.1.

Класифікація товарних ринків

  Попит
Один покупець Декілька покупців Багато покупців
Пропозиція Один продавець Двостороння монополія Обмежена монополія Повна монополія продажів
Декілька продавців   Обмежена монопсония Двостороння олігополія Олігополія продажів
Багато продавців   Монополія попиту Олігополія попиту Повна конкуренція

 

В умовах ринкової конкуренції перевагу має той, хто:

- постійно пропонує покупцям перспективний, ходовий на даному ринку товар;

- змінює технологію виробництва таким чином, що це знижує питомі витрати на одиницю продукції;

- враховує зміни цін на сировину і матеріали;

- підвищує ефективність і оперативність просування на ринок товарів, затребуваних покупцем,

На діяльність підприємства в цьому випадку впливають наступні фактори:

- реальна конкуренція з боку підприємств, що беруть участь у роботі на цьому ж товарному ринку;

- диктат з боку постачальників сировини, матеріалів і комплектуючих виробів:

- економічні інтереси покупців;

- присутність конкурентів;

- небезпека появи на ринку нових конкурентноспроможних товарів і послуг.

Яким же чином варто враховувати перераховані особливості ринків, щоб домогтися збільшення ефективності діяльності підприємства?

Загальний прибуток - це результат відрахування із суми реалізації продукції всіх необхідних сукупних витрат. Умова рівноваги економічної діяльності підприємства полягає в тому, щоб середні граничні витрати виробництва продукції дорівнювали фактичній продажній ціні.

Якщо продажна ціна перевищує величину середніх граничних витрат, то підприємство дістає прибуток, що дозволяє йому успішно розвиватися. Якщо, навпаки, ціна, за якою удається продати дану продукцію, виявляється нижче величини середніх граничних витрат, то підприємство несе збитки. У цьому випадку йому треба буде або піти з ринку, або вжити заходів, спрямованихі на подолання негативного торговельного балансу. Однак сказане вірно лише для умов чистої конкуренції, коли усе визначається балансом попиту та пропозиції.

В умовах чистої монополії продавця ціни визначаються його прагненням до максимального загального прибутку. Максимум загального прибутку не завжди збігається з максимумом прибутку за одиницю продукції. Виходячи з цього, монополіст не завжди призначає найвищу („монопольно високу”) ціну за товар - у ряді випадків призначувана їм ціна виявляється досить низькою, щоб стимулювати обсяг продажів.

Якщо попит виявляється істотно залежним від ціни товару, то підприємство-монополіст може навіть установити трохи більш низьку ціну, щоб у такий спосіб стимулювати великі обсяги продажів і, отже, збільшити загальну масу одержуваного прибутку.

При олігополії, коли число продавців і покупців обмежено, ціна може базуватися на спеціальній угоді, лідерстві в цінах, ціноутворенні на принципах підтримки й ін.

Виходячи з рівня ціни, що визначається залежно від умов конкуренції на ринку, можна з’ясувати, чи ефективно функціонує підприємство чи ні.

Існують два підходи до оцінки ефективності роботи підприємства.

У першому випадку робиться зіставлення загального валового доходу підприємства з його валовими витратами. Таким шляхом можна визначити прибуток за розглянутий період часу. Однак динаміка середніх значень витрат і валового прибутку не завжди визначає оптимальний з погляду ефективності обсяг материалопотоку. Це стає ясним з розгляду поводження граничних витрат (витрат, необхідних на виробництво ще однієї одиниці продукції понад досягнутий рівень). Спочатку граничні витрати зменшуються. Починаючи ж з деякого обсягу граничні витрати починають зростати, поки не виявляються рівними середнім валовим витратам при цьому обсязі випуску продукції, що за інших рівних умов, можна вважати оптимальним.

Тому в другому випадку провадиться зіставлення граничного доходу підприємства з його граничними витратами. Виробництво додаткової одиниці продукції не тільки вимагає додаткових витрат, але і забезпечує додатковий доход. Розмір цього додаткового доходу визначається як різниця виторгу від продажу n і n + 1 одиниць продукції.

Принципи ціноутворення на товарних ринках з різними умовами конкуренції відображені в табл. 6.2.

Таблиця 6.2




Переглядів: 437

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
До рівня цін | Ціни за різних умов конкуренції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.