Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






І пропозиції

 

У загальному випадку цінова еластичність попиту того або іншого товару повинна бути негативною. Іншими словами, зі збільшенням ціни якого-небудь товару попит на нього повинен падати. Іноді попит істотно змінюється при зміні ціни товару. Такий попит називають еластичним. У протилежній ситуації попит буде нееластичним, або недостатньо еластичним. Тому вплив змін ціни на зміну попиту варто розглянути докладніше.

Попит на товар є менш еластичним за умов:

- заміни товару не існує або відсутні конкуренти;

- споживачі не одразу помічають підвищення цін;

- споживачі повільно змінюють свої звички і не намагаються шукати більш дешеві товари;

- покупці вважають, що підвищена ціна виправдовується збільшенням якості товарів, зростанням інфляції тощо.

Рівень попиту на даний товар залежить не тільки від ціни даного товару, але і від цін на суміжні товари, які спроможні замінити даний товар (так звані товари-субстити).

Для кількісного виміру такої залежності прийнято користуватися коефіцієнтами перехресної (або інакше змішаної) еластичності. Коефіцієнт перехресної еластичності попиту яких-небудь двох товарів дорівнює процентній зміні рівня попиту на один з цих товарів при зміні продажної ціни іншого товару на один відсоток.

Коефіцієнт перехресної еластичності попиту двох товарів розраховується за відомими статистичними формулами, які можна знайти в спеціальній літературі з математичної статистики.

Позитивний знак коефіцієнта перехресної еластичності по попиту означає збільшення попиту на один товар при збільшенні попиту на іншій. Навпаки, негативний знак коефіцієнта перехресної еластичності по попиту говорить про зниження попиту на один товар при збільшенні ціни на інший.

Як правило, для товарів, що заміщають, коефіцієнти перехресної еластичності повинні бути позитивними. Одержання коефіцієнтом перехресної еластичності негативного значення говорить про переключення попиту на інші товари, що заміщають.

В теперешній час прийнято вважати, що звичайна крива попиту (тобто крива, побудована в координатах „попит – ціна”) має негативний нахил (негативну еластичність попиту). Іншими словами, між ціною товару і попитом на нього існує зворотна залежність. Таке сучасне розуміння загального закону попиту.

Однак існують такі товари, попит на які при збільшенні їхньої ціни зростає, а не падає. У такому випадку мова йде про позитивну еластичність попиту даного товару. Це явище в статистиці ринкового поводження називається „парадоксом Гіффена”.

У реальності можуть мати місце явища іншого роду, що, проте, не можна розглядати як виключення з цього загального закону. До таких явищ відносяться:

- сноби купують ті товари, ціни на які зростають, робиться це незалежно від їхньої потреби в цих товарах з метою зробити враження (ефект сноба);

- демонстративне поводження споживачів, що купують необхідний їм товар тим у більшому обсязі, чим дорожче він коштує (ефект Веблена);

- однакові товари, але в різних магазинах більш охоче купуються по більш високій ціні, тому що передбачається (найчастіше помилково) їх більш висока якість;

- покупці збільшують обсяг закупівель очікуючи подальшого ще більшого росту цін (ефект очікуваної динаміки цін).

Варто розрізняти поняття „зміна попиту” і „зміна обсягу попиту”.

Зміна обсягу попиту - це рух уздовж кривої попиту (нагору або вниз) під впливом зміни ціни товару.

Зміна попиту - це зміна положення самої кривої попиту під впливом зміни доходів споживача, його переваг, цін на інші товари-субстити та інших факторів. Ціна на сам товар при цьому не повинна змінюватися.

Крім знака еластичності попиту („мінус” або „плюс”) велике значення має абсолютна величина коефіцієнта еластичності.

Коли коефіцієнт еластичності дорівнює нескінченності, має місце абсолютно еластичний попит. Це значить, що навіть при незначному підвищенні ціни товару покупці цілком відмовляються від його закупівель.

Коли коефіцієнт еластичності дорівнює нулю, має місце абсолютно нееластичний попит. Це значить, що ніяка зміна ціни товару не спричиняє зміни обсягу попиту.

Поряд з еластичністю попиту за ціною товару, користуються також коефіцієнтом еластичності попиту по доходах покупця. Цей коефіцієнт показує, на скількох відсотків змінюється попит на товар при зміні доходу покупця на 1 %.

Якщо цей коефіцієнт менше нуля (тобто під час росту доходів покупця обсяг попиту на даний товар зменшується), то такий товар відносять до товарів „нижчої якості”. За інших рівних умов, більш дорогий товар означає більш коштовний товар або ж товар, що володіє найбільшою корисністю.


Таблиця 7.1

Вплив цінової еластичності попиту на загальну виручку

Величина коефіцієнта еластичності Якісне визначення еластичності попиту Кількісна характеристика еластичності Вплив на загальну виручку зміни ціни
підвищення зниження
Е > 1 „Еластичний” або відносно „еластичний” попит Відсоткова зміна попиту перебільшує відсоткову зміну ціни Загальна виручка зменшиться Загальна виручка збільшиться
Е = 1 “Одиничність” або “одинична еластичність” попиту Відсоткова зміна попиту дорівнює відсотковій зміні ціни Загальна виручка не змінюється Загальна виручка не змінюється
Е < 1 „Нееластичний” або відносно „нееластичний” попит Відсоткова зміна попиту менша, ніж відсоткова зміна ціни Загальна виручка збільшиться Загальна виручка зменшиться

 

Залежно від значення коефіцієнта перехресної еластичності товари підрозділяються на:

- взаємозамінні товари, обсяг попиту на які росте з ростом цін на інші товари. У цьому випадку коефіцієнт перехресної еластичності позитивний. Прикладом взаємозамінних товарів є вершкова олія і маргарин: якщо ціна на вершкову олію підвищується, тоді росте попит на більш дешевий маргарин;

- взаємодоповнюючі товари, обсяг попиту на які падає з ростом цін на інші товари. У цьому випадку коефіцієнт перехресної еластичності негативний. Прикладом взаємодоповнюючих товарів є бензин і автомобілі: якщо ціна на бензин підвищується, то попит на автомобілі падає;

- незалежні товари, обсяг попиту на які і ціни інших товарів ніяк не зв'язані між собою. У цьому випадку коефіцієнт перехресної еластичності дорівнює нулеві. Прикладом незалежних товарів є шпалера і сигарети: від ціни на шпалеру ніяк не залежить попит на кількість сигарет, що купуються.

На еластичність попиту впливають такі фактори:

- наявність на ринку замінюючих товарів;

- різноманітність можливостей використання даного товару;

- специфіка і характер ринку;

- частка даного товару в загальній сумі витрат споживача;

- ступінь терміновості придбання даного товару.

Серед „нормальних” товарів прийнято виділяти:

- товари, у яких коефіцієнт еластичності попиту по доходах покупця позитивний, але при цьому темпи росту попиту менше, ніж темпи зростання доходів. Сюди відносяться товари першої необхідності, що вимушені купувати при будь-якому рівні доходів;

- товари, у яких коефіцієнт еластичності попиту по доходах покупця позитивний, темпи росту попиту більше, ніж темпи зростання доходів. Сюди відносяться насамперед предмети розкоші;

- товари, у яких темпи росту попиту прямо пропорційні темпам зростання доходів потенційних покупців і які займають проміжне положення між предметами розкоші і продуктами першої необхідності. Їх прийнято називати товарами „другої необхідності”.

Треба відзначити, що поряд з кількісною оцінкою рівня попиту існує й інший підхід. Цей підхід, називається порядковою, або ординалістською оцінкою відносної корисності того або іншого товару (і попиту, що звідси випливає). Такий підхід вимагає ранжирування цих товарів за ступенем переваги. При цьому немає необхідності давати кількісні оцінки того, наскільки саме один товар корисніше іншого.

Для того, щоб рівень задоволення споживача при заміні одного товару іншим залишався незмінним, потрібне дотримання визначеної еквівалентності між цими товарами. Обсяг товару, що споживач готовий використовувати замість іншого, виміряється так називаною граничною нормою заміщення.

Якщо виявляється, що дана кількість товару х1 з погляду корисності для споживача еквівалентно відповідній кількості товару у1, то споживачеві байдуже, на якому з цих товарів зупинитися. Сукупність таких крапок байдужості в координатах х - у буде являти собою лінію байдужості для покупця у відношенні названих товарів.

Не менше значення має вплив цін на кілдькість даного товару, пропоновану продавцями на цьому ринку. Загальним законом впливу цін на пропозицію є те, що при більш високих цінах на продаж буде виставлена і більша кількість товару. Це випливає з прагнення продавців одержати можливо великий прибуток.

До нецінових факторів, що впливають на пропозицію товару, прийнято відносити:

1. Плата за ресурси, використовувані при виробництві даного товару. При рості витрат на ресурси пропозиція товару при тих самих цінах скорочується. І, навпаки, скорочення витрат на ресурси, необхідних для виробництва, веде при тих самих цінах до збільшення пропозиції.

2. Технологічний рівень виробничого процесу. Підвищення технологічного рівня виробництва приводить до зниження виробничих витрат і, отже, при тій самій ціні забезпечує підвищений прибуток.

3. Ціни на інші товари при незмінності цін на даний товар. Зміна цін на ті або інші товари, безумовно, впливає на пропозицію даного товару на цьому ринку. Однак цей вплив може бути і протилежно спрямованим залежно від того, на які саме товари змінюються ціни.

4. Податки і дотації. Усі види податків розглядаються фірмами-виготовлювачами як витрати виробництва.

5. Кількість продавців даного товару. Збільшення на ринку кількості продавців даного товару при даному обсязі виробництва приводить до загального збільшення пропозиції. Навпаки, зменшення кількості продавців на ринку веде до загального скорочення пропозиції.

Коефіцієнт еластичності за пропозицією можна розрахувати як відношення збільшень (позитивних або негативних) до відповідних збільшень продажної ціни. Зрозуміло, ці збільшення попередньо повинні бути нормалізовані, тобто приведені до відносного значення шляхом розподілу на середнє значення по діапазону збільшення.

Стосовно до пропозиції маємо:

- нееластична пропозиція, коли коефіцієнт еластичності, хоча і позитивний, але менше ніж одиниця;

- еластична пропозиція, коли коефіцієнт еластичності більше (іноді значно) чим одиниця;

- пропозиція одиничної еластичності. Це означає, що пропозиція росте (зменшується) однаковими темпами з ростом (зменшенням) продажної ціни.

Варто розглянути також і такі випадки, коли коефіцієнт еластичності за пропозицією дорівнює нулю і коли його варто вважати рівним нескінченно великій величині. У першому випадку, тобто коли Еs = О, варто говорити про абсолютно нееластичну пропозицію. Це значить, що ніяка зміна продажної ціни ніяким чином не впливає на величину пропозиції. В другому випадку, тобто, коли Еs→∞, варто говорити про абсолютно еластичну пропозицію. Це значить, що будь-яке, нехай навіть незначне підвищення (зниження) продажної ціни товару приводить до різкого, практично необмеженому ростові пропозиції (або повному його припиненню).

Тому для виробників, оптових торговців і взагалі потенційних продавців ще до виходу на ринок варто визначити, який товар, у якій кількості, коли, за якою ціною й у якому порядку варто пропонувати на тім або іншому ринку. Відповіді на ці питання є досить істотними для комерційного успіху і повинні ґрунтуватися на достовірній інформації про передбачуваний ринок. Такого роду інформація і формується на підставі маркетингових досліджень.

Який же має бути механізм маркетингових досліджень, що дозволив би відокремити зведення про попит, що існує на даному ринку, від пропозиції, з яким доцільно виходити на даний ринок?

Попит, що існує на даному ринку, прийнято оцінювати за дослідними даними про фактично здійснювані акти купівлі-продажу.

Пропозиція, з яким фірмі-виробникові доцільно виходити на даний ринок, прийнято оцінювати за результатами опитування (анкетування) потенційних покупців до здійснення ними покупок (наприклад, за результатами опитування на вулиці).

Істотно те, що в сучасних умовах звичайно призначають не одну яку-небудь ціну на товар, а називають спектр цін на сім’ю його різновидів.

Наприклад, для якого-небудь товару необхідно задати:

- загальну кількість варіантів модифікацій цього товару;

- склад кожної модифікації;

- ціну кожної модифікації;

- відносну частку кожної модифікації в загальному обсязі пропозиції.

Очевидно, що сума усіх відносних часток кожної модифікації в загальному обсязі пропозиції повинна дорівнювати 100%. Де найбільша пропозиція повинна стосуватися середніх за ціною або трохи більш дорогих модифікацій. Найдешевші, „аскетичні” модифікації повинні пропонуватися в обмеженій кількості. Найдорожчі модифікації категорії „люкс” повинні пропонуватися в ще меншій кількості.





Переглядів: 426

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ціни за різних умов конкуренції | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.