Контролювання- вид управлінської діяльності щодо оцінки рівня виконання завдань і досягнення цілей, виявлення відхилень, збоїв, недоліків та причин їхнього виникнення з метою уникнення нагромадження й повторення помилок, мінімізації втрат, подолання складних організаційних проблем тощо.
Контроль- елемент і чинник управління економічними суб'єктами, процесами, який полягає у нагляді за ними з метою перевірки відповідності їх стану законодавчим нормам, визначеним стратегіям, цілям, програмам розвитку тощо.
Як категорію менеджменту контроль класифікують за різними ознаками:
- за змістом:
* фінансовий контроль - система спостережень, перевірок, досліджень ефективності функціонування та розвитку фінансових ресурсів;
орієнтований на фінансову сферу підприємств, правильність і своєчасність виявлення відхилень тощо;
* виробничий контроль - порівняння показників виробничого планування з фактичними даними, аналіз відхилень; основними критеріями є строки виготовлення, якість продукції, ефективність використання виробничих потужностей, витрати підприємства;
* маркетинговий контроль - перевірка рівня реалізації маркетингової концепції підприємства; основними критеріями є ефективність рекламної кампанії, рівень конкурентоздатності продукції, якість післяпродажного обслуговування покупців, рівень витрат на збут і росування товару тощо;