Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






РОЗДІЛ XXVIII

"Мудрість передвічна". Повстримність

Мойсей був міцний тілом і гарний з обличчя. Його вели,
закутого у важкі заліза, а він ішов і всміхався, ніби не його
чекали страшний полон та зневага. Було сумно, що втрапив
так нерозважно в неволю, але в його душі панувала рівна
душевна яснота, яку може мати тільки чистий серцем.

Отак привели Мойсея в чужу землю, й побачила його
там одна жінка. Вразилася вродою Мойсеевою, а що була
можновладна й багата, запрагла кохання цього красеня.
Єдине, що непокоїло жінку — це ясна, трохи несвітська
всмішка на бранцевому обличчі.

— Терпиш муки й неволю,— сказала вона.— Навіщо?
Легко можеш визволитися.

— Так сподобно богові,— мовив Мойсей.

— Коли упокоришся мені,— запропонувала жінка, ледве
тамуючи хвилювання, яким запалив її цей красень,— ста-
неш багатий і можновладний на моїй землі. Володітимеш
мною і моїм багатством.

— Але хто ж,— спокійно відказав Мойсей,— узявши жін-
ку й покорившись їй, зберіг закон? Покорився жінці Адам,
і його вигнали з раю. Самсон усіх перейшов силою, а потім
жінка зрадила з чужинцями його. Ірод був непереможний,
а віддався жінці — й убив Іоанна Предтечу. Я не пізнав ще
жінки і не хочу, бо це зробить мене її невольником. Не хо-
чу,— сказав цей блаженний,— твого багатства. Для мене
найкраща краса — краса душі й тіла. Господь побачить мої
муки і звільнить мене від них.

Стояла сонячна днина, і промінь упав на рівні, блискучі
зуби бранця. Осліпилася тією усмішкою жінка, і ще більший
неспокій посів її.

"Викуплю його,— подумала вона,— і матиму собі у влас-
ність як бранця".

— Ти мій бранець,—суворо сказала, заплативши ви-
куп.— І я велю тобі побратися зі мною.

Наказала вбрати його в пишну одежу й посадити до сто-

 

лу, що вгинався від найвишуканіших страв. Але з усмішкою
дивився Мойсей на всі розкішні наїдки та солодкі трунки.

— За роки неволі,— мовив він,— я знайшов смак лише
в одному: в хлібі та воді. Краще хліб із водою, ніж солодо-
щі- з бідою,— проголосив він приказку й відвернувся від
столу, шепочучи молитву.

Тоді його повели в розкішну залу, й кільканадцять на-
півголих дівчат танцювали й оманливо вигиналися перед
ним. А по тому завела пані Мойсея у свій покій і почала
роздягатися перед ним сама.

На те зірвав із себе одежу Мойсей і, роздягнений, упав на
коліна перед іконою. Затремтіла, побачивши те, жінка, бо не
вздріла й сліду від своїх спокус. Лиха іскра залетіла їй у
серце — звеліла кинути юнака в темницю, не даючи ні їсти,

ні пити

— Хай цей євнух загине з голоду!—вигукнула вона,
а Мойсей на те тільки всміхнувся ясно.

Проте і в темниці вів не загинув, бо сторожа таємно під-
годовувала його, а один, найстарший літами й найдоброзич-
ливіший, сказав юнаку:

— Брате Мойсею! Що перешкоджає тобі одружитися?
Ти молодий і красивий, вона не гірша і жила з чоловіком
тільки рік. Хіба не чудовіша вона за багатьох жінок? А яке
має багатство! Не розумію тебе, хлопче. Ти полонений, а не
хочеш виповнити її волі. Князь би не відмовився від такого
щастя. Хіба не каже Христос у Євангелії: "Залишить чоло-
вік своїх батька та матір і прилипне до своєї жінки, і будуть
вони одним тілом, бо вони вже не двоє, а одне єство!" Чи
не правду мовить апостол: "Краще побратися, ніж розпа-
люватися". Ти ж не чернець, навіщо тобі такі муки? Вмреш
у біді, а якої заживеш слави? Хіба Авраам, Ісаак, Яків ги-
дували жінками? Тільки чорноризці. І Йосип оженився, а
хіба ти про таке не думав? Нерозум керує твоїми діями,
брате!

— Все це так,— відказав спокійно Мойсей.— Це краще
від того, що нашептала у раю Єві гадина. Але не прийму
вашої ради. Хай буде, що всі праведники спасались із жін-
ками, а я один ні! Не вабить мене земне панування, а високе!
Христос у Євангелії сказав інше: "Хто залишить свого бать-
ка, й матір, і дітей, і дім—той стане моїм учнем!" Кого ж
мені слухати: Христа чи вас? Сказав і апостол: жонатий
дбає про світські справи, а нежонатий про божі,— як догоди-
ти богові? Спитаю вас,—сказав Мойсей,—кому більше тре-
ба служити: Христові чи жінці? Знай ти й перекажи своїй
пані: ніколи не зманить мене краса її і не зламає моєї волі,

 

 

Та не полишила його вдова. Посадила Мойсея на коня,
возила по землях своїх і говорила людям:

— Ось ваш пан, а мій муж. Щоб усі кланялися йому!
Всміхався Мойсей ясно.

— Даремно дбаєш,— сказав,— бо не ваблять мене мар-
нотні справи цього світу. Не трать сили!

— Ти мій раб,— мовила пані,— бо проданий мені. Я не
відпущу тебе живого, а піддам смерті в тяжких муках.

— Відтепер я буду ченцем,— сказав Мойсей.— І мене не
страшать найбільші муки.

Він гуляв по розкішному панському саду, коли це раптом
побачив ченця, що заблукав сюди, був той саном священик.

— Мене послано на твій клич,— сказав він.— Даю тобі
чернечий образ.

Пані стежила за своїм бранцем і тільки побачила це —
погнала своїх слуг схопити ченця. Але ті обійшли сад, об-
шукали кожен кущ і не знайшли його. Розлютувалася жінка
й наказала роздягти Мойсея й бити різками. Його били й
промовляли:

— А покорися своїй пані, а виповни її волю! Звільни сам
себе й одягни злоту одежу, щоб бути нам паном!

— Робіть своє! — сказав Мойсей.— Не стану я покірний
тій, котра приневолює до чужолозтва. Яка користь людині,
коли придбає весь світ, а пошкодить своїй душі — який ви-
куп дасть людина за власну душу?

Тоді вдова зовсім утратила розум. Мойсея привели до
неї в покій, роздягли й поклали до її ліжка. Вона прийшла
до нього гола й почала цілувати й милувати його.

— Не думай,— сказав із усміхом Мойсей,— що я не можу
цього зробити. Гидую тобою як нечистою.

Тоді била його розсерджена пані по обличчю, била й пла-
кала, наказувала й просила, щоб покорився він їй, але був
Мойсей як неживий і беззвучно приймав удари.

На те зовсім роз'ятрилася жінка. Наказала бити Мойсея
по сто ударів на день, і було це сповнено — били його аж
доти, доки не втратив він краси своєї. А на довершення всьо-
го обрізано йому тайні члени.

— Як не мені, то нікому! — скрикнула пані.
Але не довелося їй по тому довго панувати. Через кілька
день до її замку вдерся повсталий люд. її вбили й викинули
псам на покорм, а Мойсей, звільнившись і вилікувавшись,
рушив у довгу дорогу, аж доки не принесли його ноги аж
на береги Дніпра, де він вступив у ворота Києво-Печерської
лаври. Тут оповів про свої муки, й ретельно слухали його
брати во христі. Під час тієї мандрівки він посивів та зігнув-

 

 

ся і виглядав справжнім дідом, хоч був ще в зовсім молодих
літах. Може, тому недовгий вік йому судився: десять років
прожив блаженний у монастирі, а відтак і помер. Всі ті де-
сять років ходив він не такий спокійний і веселий, як раніше,
і майже ніколи не освітлювала його вид ясна усмішка — все
про щось думав, але міркуваннями своїми не поділився ні
з ким. Те навіки залишилось у божій таємниці, відомо тіль-
ки, що нічим не пошкодив своїй святості Мойсей.

Братія дивилася на нього із захопленням та страхом: не
кожен міг похвалитися, що знайшов би силу вчинити саме
так.

Перед смертю Мойсей любив сідати так, щоб видно було
повноводний Дніпро, і годинами стежив за мінливими спа-
лахами на воді. Особливо радо спостерігав він схід сонця —
це був, здається, єдиний момент, коли його обличчя на мент
оживало.

Мойсея поховали в Лаврських печерах і нарекли святим.
Дух його навідував декого з ченців і багатьох із простих
смертних: смертних переконував стригтись у чорне духовен-
ство, а ченців розстригтися й жити звичайним людським
життям.

 




Переглядів: 221

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РОЗДІЛ XXVII, | РОЗДІЛ XXIX,

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.