МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Основні терміни і визначення
Центральним поняттям курсу є, звичайно, “Екологія”. Етимологічно термін “екологія” походить від грецького слова “oikos” – дім і “logos” – наука і перекладається як наука про мешкання тварин. Пізніше це поняття змінилося порівняно з часом його виникнення. Вперше термін “екологія” застосував відомий німецький біолог Е.Геккель в 1866 році, потім повторив його в 1968 році. В трактаті “Загальна морфологія організмів”, в розділі “Загальні основи науки про органічні форми”, сформульовані з врахуванням еволюційної теорії Ч.Дарвіна, Е.Геккель так визначив поняття “екологія”: “Це пізнання економіки природи, одночасне дослідження всіх взаємовідносин живого з органічними і неорганічними компонентами середовища, включаючи неодмінно не антагоністичні та антагоністичні взаємовідносини тварин і рослин, які знаходяться в контакті одне з одним.” Іншими словами, екологія – це наука, яка вивчає всі складні взаємовідносини і взаємозв’язки в природі. Слід відмітити, що є також інші варіанти перекладу визначення цього поняття Е.Геккеля. Але звичайно в літературі воно обов’язково трактується як загальна наука про відносини тварин з навколишнім природним середовищем (НПС), як органічним, так і неорганічним і, насамперед, про їхні дружні чи ворожі відносини з тими тваринами і рослинами, з якими вони прямо чи посередньо вступають в контакт. Згідно запропонованої Е.Геккелем ієрархічної класифікації біологічних наук, екологія входила до складу фізіології і навіть іменувалася “фізіологією взаємовідносин”, тобто наукою про динаміку взаємовідносин. Фізіологія (походить від грецького слова “фізіс” – природа) – це наука про функції і процеси, що протікають в організмі або його складових системах, органах, тканинах, клітинах, і механізми їх регуляції, які забезпечують життєдіяльність людини і тварини в їхніх взаємовідносинах з навколишнім середовищем. Система в фізіології – це сукупність органів чи тканин, пов’язаних загальною функцією (наприклад, серцево-судинна система). Однозначним це поняття залишалося приблизно до 60-х років ХХ століття, тобто біля 100 років. Як відмітив Ю.Одум (1977), далі “екологія вийшла з рамок біології, оформившись в принципово нову інтегровану науку, яка пов’язує фізичні і біологічні явища і утворює міст між природничими науками”. Тому необхідно ознайомитися з визначеннями, що найбільш часто зустрічаються в літературі, проаналізувати спільність та відмінності в цих визначеннях. Наведемо, наприклад, визначення за В.Д.Федоровим та Т.Г.Гільмановим (1980): “Екологія вивчає сукупність живих організмів, що взаємодіють один з одним і утворюють з оточуючим середовищем мешкання деяку єдність (тобто систему), в межах якої здійснюється процес трансформації енергії та органічної речовини”. Це визначення цікаве і важливе тим, що автори вперше використовують термін “система”, тобто об’єкт досліджень розглядається не як сукупність різних компонентів, а як єдиний організм, система взаємопов’язаних елементів. За К.М.Ситником (1994) система – це певним чином впорядкована матеріальна та (або) енергетична сукупність, що само розвивається і саморегулюється, існує і керується як відносно стійке єдине ціле за рахунок взаємодії, розподілу та перерозподілу речовин, енергії та інформації, які присутні в сукупності, надходять ззовні та продукуються сукупністю, а також забезпечують перевагу внутрішніх зв’язків (в т.ч. переміщення речовин, енергії, інформації) над зовнішніми[2]. Слід відмітити деякі властивості систем. Потреба в цьому зумовлена необхідність свідомого розуміння професійних термінів “екосистема”, “геосистема”, “соціоекосистема” та інші. Більше того, оскільки “системний аналіз” трактується рядом дослідників як методологія, студенту з початку навчання бажано засвоїти цей аналіз та активно використовувати його в процесі всієї своєї діяльності. Тому включення в програму курсу “Вступ до фаху” питання про теорію систем переслідує дві головні мети: 1) надати відомості, необхідні для свідомого засвоєння професійного матеріалу; 2) стимулювати вивчення системного аналізу самостійно, оскільки аудиторного часу для цього недостатньо. Розробкою загальної теорії систем займався Л.Берталанфі (в період з 1950 до 1968) та ряд інших дослідників. Основна властивість систем, як відмічав Л.Берталанфі, - це ізоморфізм, коли всі процеси керуються однаковими (подібними) законами. Ізоморфізм означає подібність за формою. До заслуг Л.Берталанфі слід віднести також встановлення відкритості природних систем. В природі існує три класи сукупностей: 1. Неорганізована сукупність (наприклад, купа каміння, випадкове скупчення людей на вулиці), тобто відсутні будь-які риси внутрішньої організації, отже, входячи до складу такого об’єднання чи покидаючи його, складові цього об’єднання не зазнають будь-яких змін, що свідчить про відсутність у подібної сукупності цілісних, інтегрованих властивостей. В цьому випадку властивості сукупності в цілому співпадають з сумою властивостей ізольованих складових сукупності. Таким чином, така сукупність не має системного характеру. 2. Неорганічна система (кожна частина здатна функціювати самостійно). 3. Органічна система (цілісна єдність). Системи мають специфічні властивості: ізоляція, інтеграція, цілісність, стабільність, рівновага, управління, емерджентність. Особливо важливою властивістю складових систем є емерджентність. Це наявність у системи таких якостей, які не спостерігаються у жодного елемента системи зокрема. Для систем характерним є правило вето Ешбі: “система не може знаходитися у рівновазі, якщо одна її частина не рівноважна”. Існують також інші класифікації систем. За характером функціональних зв’язків системи поділяються на: 1) ізольовані системи(існують в певних межах, через які не відбувається обмін речовин та енергії; такі системи створюються тільки штучно); 2) закриті – системи обмінюються тільки енергією; 3) відкриті – коли відбувається обмін речовиною та енергією (це всі природні системи). З 60-х років в екології великої популярності набув системний підхід – це методологічний напрям в науці, задачами якого є: 1) пошук зв’язків, які роблять систему цілісною; 2) встановлення зв’язків системи з оточуючими об’єктами; 3) виявлення процесів управління системою; 4) виявлення характеру поведінки досліджуваного об’єкта. В системному аналізі вивчаються лише ті системи, які можуть проявляти активність, і ті, якими можна управляти. Поведінка системи складається з великої кількості взаємозалежних дій що утворюють операцію. Операція – множина дій, кожна з яких необхідна для досягнення бажаного результату і якщо ці дії взаємозалежні. Вчення про системи, системний підхід є достатньо об’ємистим і самостійним. Тут наведені тільки ті початкові елементи знань, які необхідні для розумного сприйняття наступного матеріалу. В 1988 році Г.В.Стадницький та А.М.Родіонов поняття “екологія” сформулювали так: це “наука про відношення організмів до оточуючого їх середовища або наука про взаємовідносини між організмами і середовищем їх мешкання”. За В.А.Ражкевичем (1972) “екологія – це наука, яка досліджує закономірності життєдіяльності організмів (в будь-яких їх проявах, на всіх рівнях інтеграції) в їх природному середовищі мешкання з врахуванням змін, що вносяться до середовища діяльністю людини”. Це визначення більш містке, ніж попереднє, оскільки охоплює не лише біоту, але й різні групи організмів на всіх рівнях інтеграції, а також відмічається роль людини в формуванні якості оточуючого середовища. Традиційно біологічним є визначення поняття “екології” І.І.Дедю (1990) – “це синтетична біологічна наука про взаємовідносини між живими організмами і середовищем їх мешкання”. Французький вчений Р.Дажо (1975) в книзі “Основи екології” також наводить чисто біологічне визначення: “екологія – наука, що вивчає умови існування живих організмів і взаємозв’язки між організмами та середовищем, в якому вони мешкають”. За словами С.С.Шварца (1973), екологія, яка виникла більше 100 років тому як вчення про взаємозв’язок “організм – середовище” на наших очах стає теоретичною основою поведінки людини індустріального суспільства в природі. Зовсім інше визначення екології дав академік І.П.Герасимов (1985). Він вважав, що “вірніше тлумачити екологію як специфічний загальнонауковий підхід до вивчення різних об’єктів природи і суспільствапоряд, наприклад, з системним та іншими підходами”. Мета екологічного підходу – виявлення і дослідження зв’язків, що існують між об’єктом, який вивчається тою чи іншою наукою, і середовищем, що його оточує. У своєму ж застосування він повинен базуватися на знаннях різних наук (географії, біології, соціології і т.ін.). В підручнику Г.О.Білявського, Н.Н.Падуна, Р.С.Фурдуя (1995) “Основи загальної екології” на основі аналізу численних вітчизняних і зарубіжних підручників наводиться наступне визначення: “екологія – наука про середовище нашого існування, його живі й неживі компоненти, взаємозв’язки, взаємодію між цими компонентами – людиною, рослинним і тваринним світом, літосферою, гідросферою та атмосферою. Це наука про особливості взаємозв’язків і узгодження Стратегії Природи і Стратегії Людини, що має базуватися на ідеї самообмеженості, розумної коеволюції Техносфери та Біосфери” [3]. Як бачимо, це зовсім інша трактовка, ніж та, яка була 100 років тому, вона відображає сучасний погляд і сучасне розуміння екології. М.Ф.Реймерс (1990) наводить п’ять точок зору на визначення поняття екології [4]. Ці точки зору зводяться до того, що екологія – це: 1. Частина біології, що вивчає відношення організмів (особин, популяцій, біоценозів) між собою і оточуючим середовищем, включає екологію особин (аутекологія), популяцій (демекологія), спільнот (синекологія). 2. Дисципліна, що вивчає загальні закономірності функціонування екосистем різного ієрархічного рівня (з’явився об’єкт вивчення – екосистеми; географічний аспект у цьому визначенні проявився більш чітко, ніж в першому). 3. Комплексна наука, що вивчає середовище мешкання живих істот (включаючи людину). В сферу інтересів екології включаються чисто географічні задачі. 4. Область знань, що розглядає певну сукупність предметів і явищ з точки зору суб’єкта або об’єкта (зазвичай живого чи з участю живого), який приймається за центральний в цій сукупності (наприклад, екологія рослин, тварин, людини, сільського господарства). Може розглядатися як окремий випадок прикладна частина визначення [2]. 5. Дослідження положення людини як виду і суспільства в екосфері планети, його зв’язків з екологічними системами і заходи впливу на них. Таким чином, починаючи з 1866 року поняття “екологія” еволюціонувало в міру розширення і поглиблення знань в області біології, географії і т.ін. Схематично цей процес можна відобразити наступним чином: екологія – наука про взаємовідносини навколишнього природного середовища і тварини – організмів або груп організмів – організму на всіх рівнях інтеграції. В останні роки термін “екологія” широко застосовується для позначення всіх форм взаємозв’язку людини і навколишнього природного середовища, не тільки природного, а й створюваного самою людино. (включаючи правові, інженерно-технологічні, етнічні та інші аспекти проблеми). Це зручне слово, виявившись дуже містким, багаторазово повторювалось засобами масової інформації, втратило значення строго наукового терміну, але набуло важливого соціального, а також і політичного сенсу. Часто екологія при цьому видається не як цілісна наука, а як ідеологія, принцип, який пронизує всі науки і сфери людської діяльності. Фундамент сучасної екології заклали спеціалісти в області ботаніки, зоології, ґрунтознавства, географії, палеонтології, геохімії та ін., які займались питаннями взаємовідносин живих організмів з НПС в першій половині ХХ століття. Об’єктом екології є екосистема (ЕС). Вивчення умов і закономірностей існування, формування і функціонування ЕС різних ієрархічних рівнів є предметом екології. Термін “екосистема” був запропонований в 1935 році англійським геоботаніком А.Тенслі. Під екосистемою А.Тенслі розумів сукупність комплексів організмів з комплексом фізичних факторів, тобто факторів місця проживання в широкому розумінні. Вчені Віллі і Детьє так сформулювали поняття “екосистема”: це природна одиниця, яка складається з ряду живих і неживих елементів, в результаті взаємодії цих елементів утворюється стабільна система, в якій існує постійний кругообіг речовин. Близьким до цього визначення за своєю суттю є визначення екосистеми А.М.Гілярова. Дещо специфічним є визначення ЕС за Р.Агесс (1983): ЕС – топографічна одиниця, де мешкає певна кількість живих істот, пов’язаних між собою і з біотопом взаємодіями екологічного характеру. М.Ф.Реймерс (1990) наводить наступні точки зору на визначення поняття “екосистема”: 1. Будь-яка спільнота живих істот і середовище його існування, об’єднані в єдине функціональне ціле, що виникає на основі взаємозалежності і причинно-наслідкових зв’язків, що існують між окремими екологічними компонентами. 2. Синонім біогеоценозу (але біогеоценоз розглядається з фізико-географічних позицій, а екосистема – з трофічних). 3. та, що інформаційно само розвивається, термодинамічно відкрита сукупність біотичних екологічних компонентів та абіотичних джерел речовини і енергії, єдність і функціональний зв’язок яких в межах характерного для певної дільниці часу і простору забезпечують перевищення на цій дільниці внутрішніх закономірних переміщень речовини, енергії та інформації над зовнішнім обміном і на основі цього невизначено тривалу саморегуляцію і розвиток цілого під управляючим діянням біотичних і біогенних складових. Виділяють мікро-, мезо- і макросистеми. Слід відмітити умовність границь, що приймаються в екологічних дослідженнях. При виділенні ЕС можна вибрати більш широкий або більш вузький комплекс залежностей. Відповідно будуть змінюватися масштаби ЕС і кількість її складових компонентів. Таким чином, екосистеми охоплюють простір будь-якої протяжності і розмірності (від краплі води, грудочки землі до планети). Глобальну екосистему називають біосферою. Термін “біосфера” з’явився в епоху великих географічних відкриттів. Ж.Ламарк назвав біосферою область життя і впливу живих організмів. Е.Зюсс (1875) дав визначення біосфери, як особливої твердої оболонки земної кори, де зосереджене життя. Засновником сучасного вчення про біосферу є академік В.І.Вернадський. Біосфера (грец. bios – життя, sphaira – сфера) – область активного життя, що охоплює верхню частину літосфери, гідросферу і нижню частину атмосфери.Біосферу складають живі (рослини, тварини, мікроорганізми), біогенні (кам’яне вугілля, торф, дерій, гумус, вапняк), біокосні (грунт, вода) і косні (гірські породи неорганічного походження) речовини. Нижня межа біосфери знаходиться в середньому на глибині 3 км від поверхні суші і на 0,5 км нижче дна океану, а верхня проходить на висоті біля 20 км над поверхнею Землі. На думку В.І.Вернадського біосфера, яка перетворюється творчістю і виробничою діяльністю людини, повинна трансформуватися в сферу розуму – “ноосферу”.
|
||||||||
|