Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Структура екосистем і основні задачі сучасної екології

 

Структура ЕС – це закономірні зв’язки і певний розподіл різних елементів в системі або, за М.Ф.Реймерсом, - це природне функціонально-морфологічне членування екосистеми на підсистеми і блоки, які відіграють в ЕС роль “цеглинок”.

Виділяють три види структури ЕС: видова, просторова і трофічна.

Видова структура ЕС визначається сукупністю живих організмів, що входять до даної ЕС. Жива природа ЕС називається біоценозом(термін запропонував німецький вчений К.Мебіус в 1877 році) абобіомом. Історично сформований комплекс живих організмів, що мешкають на якійсь великій території, яка ізольована будь-якими бар’єрами [5]. Біота на відміну від біома не передбачає екозв’язків між видами. Біоценоз не є самостійною системою, це біологічна компонента біогеоценозу. Тваринний світ біоценозу – зооценоз, рослинності – фітоценоз, мікроорганізмів – мікробіоценоз. Відносно однорідний за біотичними чинниками середовища простір, який займає біоценоз називається біотопом[4]. Компоненти біотопу: грунти, вода, повітря, фізико-хімічні характеристики. Схожі біотопи об’єднуються в біохори. Сукупність умов середовища, які створюються для ґрунтових організмів грунтом, називається едафотопом.Місце існування угруповання називається екотопом. Термін дуже близький до біотопу, але з підкресленням зовнішніх відносно до угруповання чинників середовища [4].

В 1964 році В.М.Сукачов запропонував поняття біогеоценоз – це сукупність на певній території земної поверхні однорідних природних явищ зі своєю специфікою взаємодії її компонентів, певним типом обміну речовин та енергії між собою й іншими явищами, що знаходяться в постійному русі та розвитку.

Розміщення видів не хаотичне, а строго екологічне: кожний вид займає власну екологічну нішу. Екологічна ніша (франц. niche – камера, чарунка) – місце виду в природі, яке включає не тільки положення виду в просторі, але і функціональну роль його в угрупованні та його положення відносно абіотичних умов існування.Екологічна ніша – це не адрес, а “професія”. Різні ЕС мають різний видовий склад, але ніші можуть бути одні й ті ж самі.

Види, які кількісно переважають у даному угрупованні, зазвичай, порівняно з близькими формами або, у всякому разі, в межах одного рівня екологічної піраміди чи ярусу рослинності, називаються домінантами.Однак не всі домінантні види однаково впливають на біоценоз. Серед них виділяються ті, які своєю життєдіяльністю в найбільшій мірі створюють середовище для всього угруповання і без яких існування більшості інших видів неможливе. Такі види називаються едифікаторами.

Просторова структура ЕС проявляється в мінливості екосистем в просторі (по вертикалі, горизонталі) і в часі, що зумовлено закономірностями зв’язків між їх компонентами і між ними.

Трофічна структура ЕС – це певне розподілення компонентів в ЕС на основі харчувальних зв’язків. Послідовність груп організмів, кожна з яких є їжею для наступних, називається ланцюгом живлення.Звичайно він складається з 2-5 ланок. Ланки трофічних ланцюгів можна подати у вигляді:

1) автотрофи, фітотрофи і хемопродуценти (рослини);

2) фітофолі або первинні консументи (рослиноїдні тварини, паразити рослин);

3) міофаги або вторинні консументи-хижаки (м’ясоїдні тварини, паразити);

4) редуценти або детритофаги (мікроорганізми та гриби).

Ланцюги 2, 3 і 4 представляють гетеротрофи – це організми, які використовують для харчування тільки або переважно (для форм з мішаним харчуванням) органічні речовини, вироблені іншими видами і, зазвичай (крім видів з мішаним харчуванням), не здатний синтезувати речовини свого тіла з неорганічних складових.

Зникнення будь-якої нижчої ланки ланцюга призводить до зникнення вищестоящих ланок.Ланцюги живлення поділяються на пасовищні і детритові або ланцюги живлення і розкладу відповідно. Співвідношення між продуцентами, консументами і редуцентами, подані у вигляді графічного зображення, називаються екологічною пірамідою.Залежно від одиниць вираження співвідношення виділяють піраміди біомас (в одиницях маси), піраміди чисельності (в одиницях кількості особин) і енергії (в одиницях накопиченої в особинах енергії). В наземних ЕС кількісні показники продуцентів вищі за показники консументів. У водних ЕС, які відрізняються високою біопродуктивністю продуцентів, екологічні піраміди можуть бути перевернутими.

Класична екологія поділяється на теоретичну і прикладну. За відношенням до предметіввивчення відрізняють екологію тварин, рослин, грибів, мікроорганізмів, людини. За середовищами– екологію земну і космічну, водоймищ, суші, повітряного середовища, тропіків, помірної зони, полярної зони; незайманих природних систем, змінених і антропогенних систем; незабрудненої і забрудненої систем. За розмірами об’єктіввивчення екологію поділяють на аутекологію (особина), демекологію (популяції), синекологію (угруповання), геоекологію або ландшафтну екологію (геосистем) і глобальну екологію (біосфери Землі).

Аналіз змісту сучасної (а не геккелівської) екології чітко показує, що первісний смисл екології втрачений. Екології надано зміст, який не відповідає тому змісту, який вклав у неї Е.Геккель.

В.Ю.Некос запропонував перелік теоретичних та прикладних задач сучасної екології в такому вигляді [1]:

1. Глибоке вивчення функціональної структури і метаболізму ЕС всіх типів і таксономічних рівнів від мікро ЕС до біосфери.

2. Визначення основних чинницків, що забезпечують динамічну рівновагу різних ЕС.

3. Встановлення основних закономірностей взаємодії суміжних і більш віддалених ЕС між собою.

4. Дослідження характеру реакцій екосистеми на різні види антропогенних впливів.

5. Обгрунтування раціональних форм взаємодії природи і людського суспільства.

6. Визначення допустимих антропогенних навантажень на різні види ЕС.

7. Конструювання нових антропогенно-природних систем, яким притаманна необхідна видова різноманітність, високі стійкість і біопродуктивність, значна естетична привабливість.

8. Розробка основних принципів управління ЕС.

9. Розробка раціональних режимів, які дозволяють більш широко використовувати природні ЕС для забезпечення продовольчих потреб.

10. Встановлення оптимального співвідношення різнотипних природних і антропогенно-природних систем для різних районів.

11. Розробка ефективних біометодів захисту сільськогосподарських і лісогосподарських культур від шкідників і підвищення їх врожайності.

12. Виведення нових видів, що очищають НПС від забруднень і сприяють швидкому розкладу і втягнення в природний кругообіг речовин відходів господарської діяльності.

13. Розробка біотехнологій, які не шкодять або завдають мінімальної шкоди НПС.

14. Створення всесвітньої системи збереження генофонду планети.

 




Переглядів: 414

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні терміни і визначення | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.