Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Т. ГОББС. ДО ЧИТАЧА. ПРО ТІЛО

Про філософію, основи якої я тут збираюся викласти, ти, люб'язний читач, не повинні думати як про щось, за допомогою чого можна роздобути філософський камінь, або як про мистецтво, яке представлене в трактатах по метафізиці. Філософія є швидше природний людський розум, що старанно вивчає усі справи творця, щоб знайти і повідомити нехитру правду про їх порядок, їх причини і наслідки. Філософія є дочка твого мислення і усього Всесвіту і живе в тобі самому, правда, в ще не ясній формі подібно до матері Всесвіту в період її безформного початку. Ти повинен діяти, як скульптори, які, обробляючи безформну матерію різцем, не творять форму, а виявляють її. Наслідуй акт творіння! Нехай твоє мислення (оскільки ти бажаєш серйозно працювати над філософією) витає над хаотичною безоднею твоїх міркувань і експериментів. Усе хаотичне має бути розкладене на складові частини, а останні слід відрізнити один від одного, і всяка частина, отримавши відповідне нею позначення, повинна зайняти своє міцне місце. Іншими словами, метод повинен відповідати порядку творіння речей. Порядок же творіння був наступним: світло, відділення дня від ночі, простір, небеса, чуттєво сприймане, людина. Завершальним актом творіння стало встановлення закону. Порядок дослідження буде, таким чином, наступним: мислення, визначення, простір, сузір'я, чуттєва властивість, людина, а після досягнення останнім зрілості - громадянин. У першому розділі першої частини, озаглавленому "Логіка", я запалюю світло розуму.

У другому розділі, названому "Перша філософія", я розрізняю за допомогою точного визначення понять ідеї найбільш загальних речей, з тим щоб усунути усе сумнівне і неясне. Третій розділ присвячений питанням просторового протягу, тобто геометрія. Четвертий розділ описує рух сузір'їв і, крім того, чуттєві властивості.

У другій частині усієї системи, якщо на те буде божа воля, я піддам розгляду природу людини, а в третій - вже вказане нами питання про громадянина. Я наслідував той метод, який зможеш застосувати і ти, якщо він зустріне твоє схвалення. Бо я не нав'язую тобі нічого свого, а тільки пропоную усе твоїй увазі. Яким би методом ти, проте, не користувався, у всякому cлучае я б старанно рекомендував твоїй увазі філософію, тобто прагнення до мудрості, недолік якої в самий недавній час заподіяв нам багато страждань. Бо навіть той, хто прагне до багатства, любить мудрість: адже скарби радують його лише тому, що вони як дзеркало відбивають його мудрість. Так само і той, кого притягає державна служба, шукає тільки місце, де б він міг виявити свою мудрість. Навіть ласі до задоволень люди нехтують філософією тільки тому, що не знають, яка величезна насолода може доставити духу близьке знайомство з прекрасним зі світів. І нарешті, якби я не мав ніякої іншої основи рекомендувати тобі філософію, то я зробив би це (враховуючи, що людський розум в такій же мірі не терпить порожнього часу, як природа - порожнього простору) для того, щоб ти міг приємно заповнити нею годинник дозвілля і не був вимушений від надмірного неробства заважати людям зайнятим або зближуватися з людьми дозвільними, що принесло б шкоду тобі самому. Прощай!

1. Філософія, як мені здається, грає нині серед людей ту ж роль, яку, згідно з відданням, в сивій давнині грали хлібні злаки і вино у світі речей. Річ у тому, що в незапам'ятні часи виноградні лози і хлібні колоси лише подекуди попадалися на полях, планомірних же посівів не було. Тому люди живилися тоді жолудями і всякий, хто наважувався спробувати незнайомі або сумнівні ягоди, ризикував захворіти. Подібним же чином і філософія, тобто природний розум, природжена кожній людині, бо кожен певною мірою міркує про які-небудь речі. Проте там, де вимагається довгий ланцюг аргументів, більшість людей збиваються з шляху і ухиляються вбік, оскільки їм не вистачає правильного методу, що можна порівняти з відсутністю планомірного посіву. В результаті люди, які задовольняються жолудями щоденного досвіду і не шукають філософії або відкидають її, володіють, згідно із загальною думкою, здоровішими поняттями, ніж ті, хто не дотримується загальноприйнятих думок, а, нахапавшись сумнівних поглядів, подібно до божевільних безупинно дискутує і сперечається, уявляючи себе надзвичайно розумним. Я, правда, визнаю, що та частина філософії, яка трактує про величини і фігури, прекрасно розроблена. Але, знаючи, що інші її частини ще не досягли рівної міри розвитку, я наважуюся лише розвинути у міру моїх сил небагато елементів усієї філософії, як свого роду насіння, з якого, як мені здається, може вирости чиста і істинна філософія.

Я цілком усвідомлюю, як важко вибити з голови переконання, що впровадилися і укорінені в ній завдяки авторитету красноречивейших письменників; ця трудність посилюється ще і тим, що істинна (тобто точна) філософія відкидає не лише словесні білила і рум'яна, але і майже всякі оздоби. Перші основи всякої науки дійсно далеко не засліплюють своїм блиском: вони швидше скромні, сухі і майже потворні.

Але оскільки серед людей, поза сумнівом, є і такі, хоч би їх і було небагато, хто в усьому прагне до істини і розуму, то я вважав своїм обов'язком прийти цим мало чим на допомогу. Отже, я переходжу до справи і починаю з визначення поняття філософії.

2. Філософія є пізнання, що досягається за допомогою, правильного міркування (recta ratiocinatio) і що пояснює дії, або явища, з відомих нам причин, або виробляючих підстав, і, навпаки, можливі виробляючі підстави - з відомих нам дій.

Щоб зрозуміти це визначення, треба врахувати, по-перше, що хоча сприйняття і пам'ять (здібності, які людина має разом з усіма тваринами) також доставляють нам знання, але оскільки це знання дається нам безпосередньо природою, а не отримується за допомогою правильного міркування, то воно не є філософія.

По-друге, слід пам'ятати, що, оскільки досвід цілком грунтується на пам'яті, а передбачливість, або передбачення майбутнього, є не чим іншим, як очікуванням речей, подібних до тих, які вже зустрічалися нам в нашій практиці, передбачливість не має бути зарахована до філософії.

Під міркуванням я маю на увазі, враховуючи усе сказане, числення. Вичислити - означає знайти суму речей, що складаються, або визначити залишок при відніманні чого-небудь з іншого. Отже, міркувати означає те ж саме, що складати або віднімати. Якщо хто-небудь захоче додати: і те ж саме, що множити або ділити, то я нічого не матиму проти цього, оскільки множення є те ж саме, що складання однакових доданків, а ділення - те ж, що віднімання однакових від'ємників, повторюване стільки раз, скільки це можливо. Міркування (ratiocinatio), таким чином, зводиться до двох розумових операцій - складання і віднімання.

 

Гоббс Т. До читача. Про тіло// Обрані твори. У 2 т. М., 1964. Т. I. С. 49-60

 


 




Переглядів: 633

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Обладнання | ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДЕЯКОМУ НЕУКОВІ Б ОБЛАСТІ ДІАЛЕКТИКИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.