Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Розвиток психіки у філогенезів

Взаємозв’язок рівнів розвитку психіки та форм поведінки живих істот.

Взаємозв'язок розвитку психіки, поведінки живих організмів та діяльності.

РОЗВИТОК ПСИХІКИ - закономірна зміна психічних про­сів у часі, виражена у кількісних, якісних і структурних перетвореннях.

Характеризується:

незворотними змінами,

спрямованістю (здатністю до нагромадження змін, «надбудовування» нових змін над попередніми) і

їхнім закономірним характером (наприклад, відтворюваністю однотипних змін в особин одного виду).

Розвиток психіки реалізується у формі

філогенезу й онтогенезу.

ФІЛОГЕНЕЗ (від гр. рhylе - плем'я, рід, вид і ...генез)-інакше філогенія

- історичний розвиток організмів, або еволюція органічного світу, різних типів, класів, рядів (порядків), сімейств, родів і видів; філогенез варто розглядати в єдності й взає­мозумовленості з онтогенезом.

Філогенез психіки розглядається за аналогією з філогенезом організмів (мова йде про видовий розвиток психіки у тварин).

Основні проблеми при вивченні філогенезу такі:

• 1) виділення головних етапів еволюції психіки тварин, пов'язаних з особ­ливостями середовища проживання, побудови нервової системи та ін.; тут однією з найвідоміших залишається схема К. Бюлера: інстинкт-навичка-інтелект;

• 2) виявлення загальних факторів еволюції - умов переходу від етапу до етапу;

• 3) виділення го­ловних етапів еволюції форм свідомості, пов'язаних з особливо­стями виробничої діяльності, соціальних відносин, культури, мови та ін.;

• 4) установлення співвідношення основних етапів філогенезу - зокрема, людської психіки - і онтогенезу (див. Психіка: розвиток).

• Існує взаємообумовленість між рівнем розвитку психіки і рівнем організації нервової системи її тілесного носія. Ця взаємообумовленість склалася у процесі адаптації організму та його психічного складу до середовища.

В еволюційному розвитку психіки виділяються три стадії:

• Стадії еволюційного розвитку психіки (за О.М. Леонтьєвим):

• І стадія – елементарна сенсорна психіка (усі одноклітинні не мають психіки, багатоклітинні безхребетні тварини – до цієї стадії – за О.М.Леонтьєвим);

• ІІ стадія – перцептивна психіка;

• ІІІ стадія – інтелект.

У кожній стадії можливий поділ принаймні на два рівні:

• вищий і нижчий.

• Еволюція психіки виражається в ускладненні форм функціонування рецепторів, а також сигнальної діяльності. Рівень розвитку органів чуття та нервової системи визначає рівень і форми психічного відображення

Нижчим рівнем розвитку психіки в філогенезі вважається елементарна сенсорна психіка.

• Вона, за О. М. Леонтьєвим, наявна в багатоклітинних безхребетних організмів.

• Зоопсихолог Г. Чайченко із таким твердженням не згоден; він цю стадію розвитку психіки поділяє на

• 1) нижній рівень, до якого належать одноклітинні організми, які взагалі не мають нервової системи й можуть реагувати на подразнення у формі локо­моції - руху до позитивних подразників і від негативних (сюди попадають одноклітинні й деякі багатоклітинні організми);

• 2) вищій рівень, на якому нервова система виникає, у дифузній та гангліозній формах.

• На стадії елементарної сенсорної психіки поведінка тварин обумовлена впливом окремих властивостей предметів або явищ зовнішнього світу.

Відображення дійсності цього світу тваринами відбувається у формі чутливості.

• Чутливість відрізняється від простої подразливості тим, що подразник, на який тварина реагує, може не мати безпосереднього біологічного сенсу, тоді він виконує сигнальну функцію (сигналізує про наявність біологічно значущих подразників), а, отже, орієнтує організм у середовищі. Тварини отримують від дійсності лише елементарні відчуття, що сприяє їх адаптації в постійних умовах середовища, але не дозволяє їм адаптуватися до мінливого середовища. Отож, головним психічним процесом на даній стадії є відчуття.

Розвиток організму, який відповідає цій стадії, головними напрямами має

диференціацію органів відчуття (що впливає на краще розрізнення відчуттів),

розвиток органів руху та

розвиток нервової системи від дифузної до гангліозної.

Гідра, в якої дифузна нервова система, реагує на подразнення усією поверхнею тіла, бо її нервові клітини не спеціалізовані.

• В нервовій системі дощових хробаків вже є спеціалізація - їх нейрони об'єднані в нервові вузли - ганглії, вони вже мають окремі органи чуття. Це сприяє виникненню зародків більш складних форм поведінки.

• Активний пошук позитивних подразників є домінуючим над пристосуванням до існуючих умов.

• До стадії перцептивної психіки належать хребетні тварини (за розширювальним уявленням зоопсихологів, вищі безхребетні й хребетні).

• На цій стадії організми здатні роз­різнюватине лише окремі фактори середовища, а цілісні предмети, речі.

Відбуваються процеси не лише відчуття, але й сприймання. Поведінка тварин керується одразу багатьма спільно діючими подразниками. Головним психічним процесом стадії перцептивної психіки є сприймання.

Розвиток тілесного організму, який відповідає даній стадії, полягає у розвитку

дистантних органів відчуття (зору, слуху - які на відміну від дотику вимагають дистанції від предмету),

кортикалізації органів руху (рухові акти переходять під контроль кори головного мозку, тому стають більш довільними),

розвиток нервової системи (передусім – центральної нервової системи, а у ній - переднього мозку, великих півкуль, насамперед їх кори).

Г. Чайченком ця стадія також поділяється на два рівні:

1) нижчій рівень - до нього належать вищі безхребетні (ракоподібні, павуки, комахи), яким властива складна організація рухового апарату, складна будова органів чуття (фасеткові очі комах), ускладнення нервової системи (потужній надглотковий ганглій виконує координуючі функції аналогічно мозку). Комахи здатні до оптичного сприйняття форми;

2) вищий рівень властивий всім хребетним, але у повній мірі виявляє себе у вищих хребетних, в яких відбувається взаємодія різних аналізаторних систем: зорової, слухової, нюхової, кінестетичної;

вони вже можуть сприймати цілісні речі й - звісно - більш вдало пристосовуватись до середовища.




Переглядів: 1178

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологія - це галузь знань про внутрішній - психічний - світ людини. | Стадія тваринного інтелекту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.