Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Опис критерію

Критерій оцінює достовірність відмінностей між процентними частками двох вибірок, в яких зареєстрований ефект, який цікавить нас.

Суть кутового перетворення Фішера полягає в переведенні процентних часток у величини центрального кута, який вимірюється в радіанах. Більшій процентній частці відповідатиме більший кут φ, а меншій частці – менший кут, але співвідношення тут не лінійні:

φ = 2·arcsin (√P)

де Р – процентна частка, виражена в частках одиниці.

Мал. 1.12. Графік залежності кута φ від процентної долі

 

При збільшенні відмінностей між кутами φ1 і φ2 і збільшення чисельності вибірок значення критерію зростає. Чим більша величина φ*, тим більш ймовірно, що відмінності достовірні.

Мал.1.13. Графічне представлення кутів, утворених процентними частками досліджуваних

 

Обмеження критерію φ*

1. Жодна з зіставлених часток не повинна бути рівною нулю.

Формально немає перешкод для застосування методу φ у випадках, коли частка спостережень в одній з вибірок дорівнює 0. Однак у цих випадках результат може виявитися невиправдано завищеним.

2. Верхня межа в критерії φ відсутня – вибірки можуть бути як завгодно великими.

Нижня межа – 2 спостереження в одній з вибірок. Однак повинні дотримуватися такі співвідношення в чисельності двох вибірок:

а) якщо в одній вибірці всього 2 спостереження, то в другій повинно бути не менше 30:

n1=2 n2 ≥ 30;

б) якщо в одній з вибірок всього 3 спостереження, то в другій має бути не менше 7:

n1=3 n2 ≥ 7

в) якщо в одній з вибірок всього 4 спостереження, то в другій має бути не менше 5:

n1 = 4 n2 ≥ 5;

г) при n1,n2 ≥ 5 можливі будь-які зіставлення.

У принципі можливо і зіставлення вибірок, що не відповідають цій умові, наприклад, із співвідношенням n1 = 2, n2 – 15, але в цих випадках не вдасться виявити достовірних відмінностей.

Інших обмежень у критерію φ⃰ немає.

 

АЛГОРИТМ 16 Розрахунок критерію φ* 1. Визначити ті значення ознаки, які будуть критерієм для поділу досліджуваних на тих, у кого «є ефект» і тих, у кого «немає ефекту». Якщо ознака виміряна кількісно, використовувати критерій λ для пошуку оптимальної точки поділу. 2. Накреслити чотири клітинну таблицю з двох стовпців і двох рядків. Перший стовпець – «є ефект»; другий стовпець – «немає ефекту»; перший рядок зверху – 1 група (вибірка); другий рядок – 2 група (вибірка). 3. Підрахувати кількість досліджуваних в першій групі, у яких «є ефект», і занести це число в ліву верхню клітинку таблиці. 4. Підрахувати кількість досліджуваних в першій вибірці, у яких «немає ефекту», і занести це число в праву верхню клітину таблиці. Підрахувати суму за двома верхнім клітинами. Вона повинна збігатися з кількістю досліджуваних в першій групі. 5. Підрахувати кількість досліджуваних у другій групі, у яких «є ефект», і занести це число в ліву нижню клітинку таблиці. 6. Підрахувати кількість досліджуваних в другій вибірці, у яких «немає ефекту», і занести це число в праву нижню клітинку таблиці. Підрахувати суму за двома нижнім клітинами. Вона повинна збігатися з кількістю досліджуваних у другій групі (вибірці). 7. Визначити процентні частки досліджуваних, у яких «є ефект», шляхом відношення їх кількості до загальної кількості досліджуваних в даній групі (вибірці). Записати отримані процентні частки відповідно в лівій верхній та лівій нижній клітинах таблиці в дужках, щоб не переплутати їх з абсолютними значеннями. 8. Перевірити, чи не дорівнює одна з процентних часток, які зіставляються нулю. Якщо це так, спробувати змінити це, зсунувши точку поділу груп в ту чи іншу сторону. Якщо це неможливо або небажано, відмовитися від критерію φ* і використовувати критерій χ2. 9. Визначити за Табл. XII величини кутів φ для кожної з процентних часток, які зіставляються.   10. Підрахувати емпіричне значення φ* за формулою: де: φ1 - кут, який відповідає більшій процентній частці; φ2 - кут, який відповідає меншій процентній частці; n1 - кількість спостережень у вибірці 1; n2 - кількість спостережень у вибірці 2. 11. Зіставити отримане значення φ* з критичними значеннями: φ*≤1,64 (р≤0,05) і φ*≤2,31 (р≤0,01). Якщо φ*емп ≥ φ*кр., H0 відхиляється. За необхідності визначити точний рівень значимості отриманого φ*емп за Табл. XIII.

 




Переглядів: 467

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Опис критерію | Біноміальний критерій m

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.