Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розділ 1. Теоретико-методологічні засади вивчення дисципліни

Міністерство освіти і науки України

Житомирський державний технологічний університет

 

 

Кафедра управління персоналом та економіки праці

 

Маслова С.О., Обіход С.В.

 

ЕКОНОМІКА ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ

 

 

Навчально-методичний посібник до самостійного вивчення дисципліни для студентів денної та заочної форм навчання галузей знань 0305 „Економіка та підприємництво”, 0306 „Менеджмент і адміністрування”

 

Затверджено на засіданні кафедри

управління персоналом та економіки праці

 

Житомир, 2015

Маслова С.О. Обіход С.В.Економіка праці та соціально-трудові відносини:Навчально-методичний посібник до самостійного вивчення дисципліни для студентів денної та заочної форм навчання галузей 0305 „Економіка та підприємництво”, 0306 „Менеджмент і адміністрування”.– Житомир: ЖДТУ, 2015. – 156 с.

Рецензенти:

 

Мельничук Д.П., проф. кафедри управління персоналом та економіки праці, к.е.н., доцент

Валінкевич Н.В., доцент кафедри економіки, к.е.н., доцент

 

 

ЗМІСТ

 

Вступ........................................................................................... .......3
Тематичний план вивчення дисципліни «Економіка праці та соціально-трудові відносини»............................................   .......8
Зміст тем курсу «Економіка праці та соціально-трудові відносини».................................................................................   .......9
Плани семінарських і практичних занять та методичні вказівки для самостійної роботи.............................................   .....21
Завдання до контрольної роботи для студентів заочної форми навчання........................................................................   ...139
Перелік питань до підсумкового контролю знань (іспиту, заліку)........................................................................................   ...150
Список рекомендованої літератури........................................ ...153

Вступ

 

Трансформування економіки України та перехід до ринкових відносин супроводжується суттєвими перетвореннями в соціально-трудовій сфері, які зачіпають інтереси багатьох людей – суб’єктів цих відносин. Це висуває певні вимоги до спеціалістів економічного профілю, яким належить вирішувати надзвичайно складні й важливі завдання, пов’язані з використанням праці, підвищенням її ефективності у суспільному виробництві, розв’язанням конфліктів, що виникають на різних рівнях.

З цього приводу в навчальних планах вузів важливе місце відводиться курсу “Економіка праці та соціально-трудові відносини”, мета якого – ознайомити студентів з основами економіки праці, формуванням, розвитком та регулюванням соціально-трудових відносин, доходів населення і оплати праці, стимулюванням оптимального використання людських ресурсів і підвищенням продуктивності праці у ринкових умовах господарювання в Україні та міжнародному співтоваристві.

Завдання дисципліни полягають у:

– висвітленні теоретико-методологічних та соціально-економічних аспектів сучасних проблем економіки праці й соціально-трудових відносин;

– формуванні у студентів практичних навичок і вмінь щодо дослідження трудової сфери, управління працею та регулювання відносин у соціально-трудовій сфері;

– розвитку здібностей до науково-дослідної роботи, самостійності і відповідальності у роботі;

– формуванні професійних здібностей у майбутніх фахівців щодо вирішення проблем економіки праці й соціально-трудових відносин.

Після опанування дисципліни “Економіка праці та соціально-трудові відносини” студент повинен знати:

– сутність категорії “праця” та її характеристики, зміст і характер праці;

– сутність та структуру людських ресурсів, поняття економічно активного населення; основи формування, використання та розвитку людського капіталу;

– сучасне розуміння сутності, сторін, суб’єктів і органів соціально-трудових відносин на виробничому, територіальному, галузевому і національному рівнях;

– види, типи та рівні соціально-трудових відносин; методи регулювання соціально-трудових відносин;

– основні функції та роль держави у становленні досконалих соціально-трудових відносин; нормативно-правове забезпечення функціонування соціально-трудових відносин, роль трудового законодавства;

– роль та функції найманих працівників в системі соціально-трудових відносин; еволюцію, сучасний стан та проблеми профспілкового руху в Україні;

– роль роботодавців у формуванні і розвитку соціально-трудових відносин;

– сутність соціального партнерства та його роль у функціонуванні ринкової економіки; форми та принципи соціального партнерства; нормативно-правову базу соціального партнерства в Україні;

– механізм договірного регулювання соціально-трудових відносин, призначення та функції колективного договору;

– механізм функціонування та регулювання ринку праці;

– засади державної політики зайнятості та сучасні тенденції у сфері зайнятості;

– сутність безробіття та його вплив на стан соціально-трудових відносин;

– сутність поділу і кооперації праці;

– сутність, зміст, принципи та складові організації праці;

– трудові показники, їх взаємозв’язок і вплив на ефективність діяльності суб’єктів господарювання;

– структуру доходів населення, сутність номінальних і реальних доходів; поняття і чинники рівня життя;

– сутність заробітної плати як соціально-економічної категорії ринкової економіки і основні форми трудових доходів найманих працівників;

– чинники, що впливають на рівень і динаміку заробітної плати;

– сутність, напрями, показники моніторингу соціально-трудової сфери;

– міжнародні акти про економічні, соціальні й культурні права людини;

– цілі, завдання, структуру Міжнародної організації праці (МОП) в сучасному світі; зміст нормотворчої діяльності МОП;

– актуальні проблеми розвитку соціально-трудових відносин в Україні у контексті світового досвіду.

Після вивчення дисципліни “Економіка праці та соціально-трудові відносини” студент повинен вміти:

– визначати та аналізувати структуру людських ресурсів, чисельність економічно активного населення, сучасну демографічну ситуацію в Україні та оцінювати її вплив на стан і розвиток людських ресурсів;

– проводити оцінку сучасного трудового потенціалу України, визначати перспективи його розвитку і ефективність його використання;

– аналізувати систему соціально-трудових відносин на різних рівнях, які представляють сторону роботодавців та сторону найманих працівників; застосовувати різні методи регулювання соціально-трудових відносин в умовах становлення ринкової економіки;

– проводити оцінку стану соціального партнерства в Україні та визначати напрями його розвитку, шляхи удосконалення на виробничому рівні;

– вести колективні переговори та укладати колективний договір на підприємстві, в організації, установі різних форм власності і господарювання;

– працювати з джерелами статистичної інформації, вибирати статистичні дані для аналізу ринку праці, зайнятості і безробіття населення, оплати праці, формування доходів і витрат;

– оцінювати кон’юнктуру сучасного ринку праці, визначати сучасні тенденції у сфері зайнятості;

– визначати потребу підприємства в кадрах, планувати чисельність працівників підприємства в розрізі окремих спеціальностей;

– вибирати найбільш ефективну форму і системи організації оплати праці на підприємстві; визначати чинники, що впливають на рівень і динаміку заробітної плати;

– аналізувати використання фонду заробітної плати, обґрунтовувати необхідність та ефективність преміювання працівників підприємства;

– вибирати оптимальні режими праці і відпочинку на виробництві;

– аналізувати ефективність використання робочої сили на підприємстві, розраховувати показники продуктивності праці; виявляти резерви підвищення продуктивності праці, визначати заходи, спрямовані на використання цих резервів;

– володіти методами вивчення робочого часу, аналізувати раціональність його використання, пропонувати заходи оптимізації використання робочого часу;

– проводити моніторинг соціально-трудової сфери;

– застосовувати міжнародні трудові норми в Україні.

Метою пропонованих методичних рекомендацій є допомога студентам в організації самостійної роботи з вивчення курсу “Економіка праці та соціально-трудові відносини”, якнайкращому оволодінні теоретичним матеріалом та набуття ними практичних навичок з дослідження ринку праці, організації і планування праці, аналізу її ефективності на підприємстві, розвитку соціально-трудових відносин.


Тематичний план вивчення дисципліни

“Економіка праці та соціально-трудові відносини”

Тема Форма навчання
Денна Заочна
Лекції Практичні і семінарські заняття Лекції Практичні і семінарські заняття
Розділ 1. Теоретико-методологічні засади вивчення дисципліни
1. Економіка праці й соціально-трудові відносини як напрям наукових досліджень та навчальна дисципліна - - -
2. Праця як сфера життєдіяльності та основний фактор виробництва -
Розділ 2. Економічні і соціальні компоненти трудового потенціалу. Ринок праці як сфера трудової реалізації людини
3. Ринок праці в економічній системі - -
4. Трудові ресурси і трудовий потенціал суспільства - -
5. Соціально-трудові відносини як система -
6. Соціальне партнерство - -
7. Соціально-трудові відносини зайнятості - -
Розділ 3. Організаційні, економічні й соціальні компоненти процесу праці
8. Організація і нормування праці -
9. Продуктивність і ефективність праці -
10. Політика доходів і оплата праці - -
11. Планування праці -
12. Аналіз, звітність, аудит у сфері праці - -
13. Моніторинг соціально-трудової сфери як інструмент регулювання й удосконалення соціально-трудових відносин - -
Розділ 4. Міжнародні аспекти розвитку соціально-трудових відносин
14. Міжнародна організація праці та її вплив на розвиток соціально-трудових відносин - -
Всього
             

Зміст тем курсу “Економіка праці та соціально-трудові відносини”

 

Розділ 1. Теоретико-методологічні засади вивчення дисципліни




Переглядів: 987

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Оформлення пояснювальної записки | Тема 1. Економіка праці й соціально-трудові відносини як напрям наукових досліджень та навчальна дисципліна

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.