МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 1. Теоретико-методологічні засади вивчення дисципліниМіністерство освіти і науки України Житомирський державний технологічний університет
Кафедра управління персоналом та економіки праці
Маслова С.О., Обіход С.В.
ЕКОНОМІКА ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ
Навчально-методичний посібник до самостійного вивчення дисципліни для студентів денної та заочної форм навчання галузей знань 0305 „Економіка та підприємництво”, 0306 „Менеджмент і адміністрування”
Затверджено на засіданні кафедри управління персоналом та економіки праці
Житомир, 2015 Маслова С.О. Обіход С.В.Економіка праці та соціально-трудові відносини:Навчально-методичний посібник до самостійного вивчення дисципліни для студентів денної та заочної форм навчання галузей 0305 „Економіка та підприємництво”, 0306 „Менеджмент і адміністрування”.– Житомир: ЖДТУ, 2015. – 156 с. Рецензенти:
Мельничук Д.П., проф. кафедри управління персоналом та економіки праці, к.е.н., доцент Валінкевич Н.В., доцент кафедри економіки, к.е.н., доцент
ЗМІСТ
Вступ
Трансформування економіки України та перехід до ринкових відносин супроводжується суттєвими перетвореннями в соціально-трудовій сфері, які зачіпають інтереси багатьох людей – суб’єктів цих відносин. Це висуває певні вимоги до спеціалістів економічного профілю, яким належить вирішувати надзвичайно складні й важливі завдання, пов’язані з використанням праці, підвищенням її ефективності у суспільному виробництві, розв’язанням конфліктів, що виникають на різних рівнях. З цього приводу в навчальних планах вузів важливе місце відводиться курсу “Економіка праці та соціально-трудові відносини”, мета якого – ознайомити студентів з основами економіки праці, формуванням, розвитком та регулюванням соціально-трудових відносин, доходів населення і оплати праці, стимулюванням оптимального використання людських ресурсів і підвищенням продуктивності праці у ринкових умовах господарювання в Україні та міжнародному співтоваристві. Завдання дисципліни полягають у: – висвітленні теоретико-методологічних та соціально-економічних аспектів сучасних проблем економіки праці й соціально-трудових відносин; – формуванні у студентів практичних навичок і вмінь щодо дослідження трудової сфери, управління працею та регулювання відносин у соціально-трудовій сфері; – розвитку здібностей до науково-дослідної роботи, самостійності і відповідальності у роботі; – формуванні професійних здібностей у майбутніх фахівців щодо вирішення проблем економіки праці й соціально-трудових відносин. Після опанування дисципліни “Економіка праці та соціально-трудові відносини” студент повинен знати: – сутність категорії “праця” та її характеристики, зміст і характер праці; – сутність та структуру людських ресурсів, поняття економічно активного населення; основи формування, використання та розвитку людського капіталу; – сучасне розуміння сутності, сторін, суб’єктів і органів соціально-трудових відносин на виробничому, територіальному, галузевому і національному рівнях; – види, типи та рівні соціально-трудових відносин; методи регулювання соціально-трудових відносин; – основні функції та роль держави у становленні досконалих соціально-трудових відносин; нормативно-правове забезпечення функціонування соціально-трудових відносин, роль трудового законодавства; – роль та функції найманих працівників в системі соціально-трудових відносин; еволюцію, сучасний стан та проблеми профспілкового руху в Україні; – роль роботодавців у формуванні і розвитку соціально-трудових відносин; – сутність соціального партнерства та його роль у функціонуванні ринкової економіки; форми та принципи соціального партнерства; нормативно-правову базу соціального партнерства в Україні; – механізм договірного регулювання соціально-трудових відносин, призначення та функції колективного договору; – механізм функціонування та регулювання ринку праці; – засади державної політики зайнятості та сучасні тенденції у сфері зайнятості; – сутність безробіття та його вплив на стан соціально-трудових відносин; – сутність поділу і кооперації праці; – сутність, зміст, принципи та складові організації праці; – трудові показники, їх взаємозв’язок і вплив на ефективність діяльності суб’єктів господарювання; – структуру доходів населення, сутність номінальних і реальних доходів; поняття і чинники рівня життя; – сутність заробітної плати як соціально-економічної категорії ринкової економіки і основні форми трудових доходів найманих працівників; – чинники, що впливають на рівень і динаміку заробітної плати; – сутність, напрями, показники моніторингу соціально-трудової сфери; – міжнародні акти про економічні, соціальні й культурні права людини; – цілі, завдання, структуру Міжнародної організації праці (МОП) в сучасному світі; зміст нормотворчої діяльності МОП; – актуальні проблеми розвитку соціально-трудових відносин в Україні у контексті світового досвіду. Після вивчення дисципліни “Економіка праці та соціально-трудові відносини” студент повинен вміти: – визначати та аналізувати структуру людських ресурсів, чисельність економічно активного населення, сучасну демографічну ситуацію в Україні та оцінювати її вплив на стан і розвиток людських ресурсів; – проводити оцінку сучасного трудового потенціалу України, визначати перспективи його розвитку і ефективність його використання; – аналізувати систему соціально-трудових відносин на різних рівнях, які представляють сторону роботодавців та сторону найманих працівників; застосовувати різні методи регулювання соціально-трудових відносин в умовах становлення ринкової економіки; – проводити оцінку стану соціального партнерства в Україні та визначати напрями його розвитку, шляхи удосконалення на виробничому рівні; – вести колективні переговори та укладати колективний договір на підприємстві, в організації, установі різних форм власності і господарювання; – працювати з джерелами статистичної інформації, вибирати статистичні дані для аналізу ринку праці, зайнятості і безробіття населення, оплати праці, формування доходів і витрат; – оцінювати кон’юнктуру сучасного ринку праці, визначати сучасні тенденції у сфері зайнятості; – визначати потребу підприємства в кадрах, планувати чисельність працівників підприємства в розрізі окремих спеціальностей; – вибирати найбільш ефективну форму і системи організації оплати праці на підприємстві; визначати чинники, що впливають на рівень і динаміку заробітної плати; – аналізувати використання фонду заробітної плати, обґрунтовувати необхідність та ефективність преміювання працівників підприємства; – вибирати оптимальні режими праці і відпочинку на виробництві; – аналізувати ефективність використання робочої сили на підприємстві, розраховувати показники продуктивності праці; виявляти резерви підвищення продуктивності праці, визначати заходи, спрямовані на використання цих резервів; – володіти методами вивчення робочого часу, аналізувати раціональність його використання, пропонувати заходи оптимізації використання робочого часу; – проводити моніторинг соціально-трудової сфери; – застосовувати міжнародні трудові норми в Україні. Метою пропонованих методичних рекомендацій є допомога студентам в організації самостійної роботи з вивчення курсу “Економіка праці та соціально-трудові відносини”, якнайкращому оволодінні теоретичним матеріалом та набуття ними практичних навичок з дослідження ринку праці, організації і планування праці, аналізу її ефективності на підприємстві, розвитку соціально-трудових відносин. Тематичний план вивчення дисципліни “Економіка праці та соціально-трудові відносини”
Зміст тем курсу “Економіка праці та соціально-трудові відносини”
Розділ 1. Теоретико-методологічні засади вивчення дисципліни
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|