МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Кафедра географії та краєзнавстваІм. В.Г. Короленка Ландшафти та фізико-географічне районування України
РОЗРОБИВ Доцент Булава Л.М.
Полтава 2005
Зміст: Вступ I. Природні ландшафти України. II. Несприятливі фізико-географічні процеси і явища. III. Сучасні (антропогенні) ландшафти. IV. Фізико-географічне районування. V. Природні зони. VI. Крим і Карпати. VII. Моря. Література.
Тема І: Природні ландшафти України Ландшафт – (від німецького land – земля, край; schaft – суфікс, що означає взаємозв’язок = Краєвид) – структурна частина ландшафтної сфери Землі, цілісне природне тіло-система, яка сформувалась в процесі тривалого взаємозв’язаного і взаємозумовленого розвитку природних географічних компонентів. Ландшафтна сфера Землі (за Ф.М. Мільковим, 1966) – складова частина географічної оболонки Землі, зона прямого контакту та активної взаємодії літосфери, атмосфери та гідросфери. За насиченістю органічним життям ландшафтна сфера є біологічним фокусом географічної оболонки. Ландшафтна сфера по вертикалі обмежена кількома метрами в полярних регіонах, і в рамках перших сотень метрів в низьких широтах. Природними географічними компонентами ландшафту є: - гірські породи та форми їх залягання біля поверхні землі (рельєф); для їх характеристики використовують також термін “літогенна основа”; в яку в широкому розумінні включають тектонічну будову, геологічні комплекси, форми рельєфу; - води (поверхневі, ґрунтові, підземні - гідромаси); - біота (рослинність та тваринне населення); - приземний шар повітря (аеромаси, середньостатистичні показники характеристики яких позначаються “клімат”); - ґрунти (деякі дослідники вважають грунт перехідним компонентом і не відносять до числа основних). Всі вказані компоненти, як правило не рівноцінні по своєму впливу на інші. Виділяють ведучі і другорядні компоненти (“сильні” і “слабкі”). По своїй силі вони утворюють такий ряд: літогенна основа – клімат і мікроклімат – води – ґрунти – біота. Компоненти ландшафту підрозділяють на зональні (клімат, частково - води), та азональні (літогенна основа). Єдність ландшафту зумовлена інтегруючими ландшафтотвірними процесами, які протікають між природними компонентами. Найбільш загальними є процеси теплообміну, вологообміну, обміну органічними та мінеральними речовинами, а також такі, як ґрунтоутворення, та біогеоценогенез. В сукупності ці взаємозв’язані процеси становлять ландшафтогенез. Якісні і кількісні показники ландшафтотвірних процесів та своєрідність ландшафтів в цілому залежать від впливу географічних чинників (факторів) ландшафтоутворення. Ці чинники вказують на джерела утворення енергії ландшафтоутворювальних процесів. Головних чинників два: РАДІАЦІЙНИЙ (енергія Сонця) та ТЕКТОНІЧНИЙ (енергія земних надр). Крім того, виділяють два похідних чинника: ЦИРКУЛЯЦІЙНИЙ (трансформована сонячна енергія – у вигляді повітряних потоків, та тепло- і вологопереносу), і АНТРОПОГЕННИЙ (енергія техніки, яка є трансформованою, використаною і направленою людиною енергією Сонця, земних надр, повітряних потоків). Кожна територія займає особливу географічну позицію відносно впливу кожного із вказаних чинників, чим і зумовлена різноманітність ландшафтів Землі. Аналізом впливу цих чинників (на протязі історії формування ПТК, і сучасних) займається наука ландшафтознавство. Результати дослідження походження, структури і динаміки ландшафтів є їх класифікація. 2. Класифікація ландшафтів націлена на виявлення їх найбільш суттєвих якісних рис і властивостей. Основою класифікації є результати ландшафтного картографування з наступним об’єднанням виділених ПТК в типологічні групи за певними ознаками. Основні принципи класифікації ландшафтів: - принцип ступінчастості. На Україні прийняті такі одиниці класифікації: клас (підклас) – тип (підтип) – іноді рід – вид (підвид). Типологічні одиниці найбільш високого рангу (класи, типи) поєднують ПТК, які подібні за однією, або кількома ознаками. В кожній наступній ступіні кількість спільних ознак збільшується; - принцип єдності походження (генетичний); - принцип єдності ознак для однієї ступіні класифікації (показаний в таблиці 1). Виділення класів та підкласів відбувається за впливом азональних компонентів (літогенної основи), а типів і підтипів – за впливом зональних компонентів. Види ландшафтів виділяють за поєднанням зональних і азональних ознак. На території України поширені два класи ландшафтів. Клас рівнинних східноєвропейських ландшафтів об’єднує 5 типів ландшафтів (за П.Г.Пащенко, 1988). В межах класу гірських ландшафтів переважає тип центральноєвропейських широколистянолісових (східно-карпатських і гірськокримських). У високогір’ї Карпат розташовані ландшафти гірськотайгового типу. Перехідні між двома вказаними типами центральноєвропейські мішанолісові ландшафти займають невелику площу. Окремі вершини гір займають ландшафти гірсько-лучного типу (субальпійські і альпійські карпатські полонини; лучні остепнені кримських яйл). В передгір’ях поширені лісостепові і широколистяні типи ландшафтів, близькі до тих, що розташовані на суміжних рівнинах. Типи і підтипи ландшафтів в горах утворюють висотні пояси. Окремо виділяється тип кримських південобережних ландшафтів (за А.С.Ісаченко – вкрай збіднені фрагменти середземноморських, чи субсередземноморських ландшафтів, які є перехідними від помірного до субтропічного поясу; від середземноморських лісів і чагарників до степів і пустель субтропічного поясу). Як окремі підтипи (деякі автори – як типи) виділяють інтразональні ландшафти – водні, заплавні, болотні, приморські солончакові.
Таблиця 1. КЛАСИФІКАЦІЯ ЛАНДШАФТІВ УКРАЇНИ (типологічні одиниці та критерії виділення).
ЛАНДШАФТНІ ОДИНИЦІ ЛОКАЛЬНОГОГ РАНГУ: Місцевості. Урочища, фації. Вчитель пропонує визначити райони поширення кожного типу і підтипу ландшафті. Потім, згідно критеріїв їх виділення, характеризується кожний із бажаних (бажано у вигляді таблиці). Колонки 2.4 диктує вчитель, а колонки 3 учні заповнюють самостійно, користуючись відповідними картами. Таблиця 2.
В легенді ландшафтної картосхеми (рис.2) показані типи і підтипи ландшафтів (кольором); підкласи та роди ландшафтів (штриховкою). Ландшафти Полтавщини належать до одного класу, двох підкласів, двох типів, чотирьох підтипів. Основні види ландшафтів відображені на рис. 3. Зв’язок літогенної основи і біотичних компонентів в межах кожного виду ландшафтів показаний в табл.3. 3. ЛАНДШАФТНІ ДОСЛІДЖЕННЯ. Для території України і окремих її регіонів виконані загальнонаукові ландшафтні карти. Ведуться також прикладні ландшафтні дослідження (з метою наукового обґрунтування проектів контурного землеробства; моніторингу природного середовища; меліорації та рекультивації порушених земель). Основні методи ландшафтних досліджень: польові експедиційні, дистанційні (аналіз космічних та аерознімків), геохімічні, геофізичні (на ландшафтних стаціонарах). Теоретичні основи ландшафтознавства закладені в працях В.В. Докучаєва, Л.С. Берга, А.О. Григор’єва, М.А. Сонцева, Ф.М. Мількова, А.Г. Ісаченка, В.Б. Сочави та ряду інших, в т.ч. українських вчених (1,8,9).
Тема ІІ: Несприятливі фізико-географічні процеси і явища. Фізико-географічні (природні) процеси протікають в географічній оболонці в наслідок поступання енергії Сонця та земних надр, її перерозподілу між геосферами (на локальному рівні- між природними географічними компонентами). В останні тисячоліття деякі процеси стали за походженням природно- антропогенами. Таким чином, джерелами енергії сучасних процесів в природному середовищі є: 1) сонячна енергія; 2) енергія земних надр/ тектонічні рухи, вулканізм; 3)обертання Землі та сила тяжіння; 4) енергія циркуляції атмосфери (трансформована сонячна енергія); 5)енергія техніки (трансформована енергія Сонця, надр, вітру, води та ін.). Джерела енергії і є основними факторами фізико-географічних процесів. Процеси і явища, які завдають шкоди господарству і погіршують умови життя і діяльності населення називаються несприятливими: природними чи природно-антропогенними. Більшість фізико-географічних процесів мають комплексний характер. Так, особливостями процесів поверхневого стоку зумовлений не тільки режим водойм і річок, але і характер рельєфу, місцевий клімат, рослинність. Дещо умовно, за впливом на формування певного географічного компоненту, несприятливі процеси поділяються на: геолого-геоморфологічні; метеорологічні; гідрологічні; ті, що знижують родючість ґрунтів; біотичні. Поширення фізико-географічних процесів зумовлено загальними географічними закономірностями; зональністю, секторністю, висотною поясністю, азональністю (рельєфом і складом гірських порід, рівнем ґрунтових вод та ін.). При підготовці до викладання теми вчителю доцільно користуватися картою на ст. 449 тому 2 Географічної енциклопедії України, та мал. 14 посібника "Фізична географія України". -к.,1982, а також табл. Випуску 1 і розділом випуску 2 даного посібника; таблицю на с. Тема певною мірою є підсумковою, оскільки узагальнює поняття про фізико-географічні процеси, вивчені учнями раніше. Разом з тим, вона є базовою для вивчення природних територіальних комплексів (ПТК, або ландшафтів), інтеграція яких в єдине ціле зумовлена сукупністю взаємозв’язаних природних і природно-антропогенних процесів. Слід звернути увагу на зональність і регіональність фізико-географічних процесів. Характер місцевих природних процесів - один із основних характерів виділення фізико-географічних районів. Для зони мішаних лісів характерні заболочування, дефляція, еолова і водна акумуляція, карст. Для зони лісостепу - водна ерозія, дефляція ґрунтів, суфозія, посухи і суховії, засолення. Для Гірського Криму - карст, зсуви, обвали і осипи, селі, землетруси, грязевий вулканізм. Для Карпат - селі, лавини, зсуви, ерозія, землетруси, вітровали.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|