Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






IV. СТРУКТУРА ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

4.1. Тематичний план навчальної дисципліни

№ з/п Назва модулю та теми занять Кількість годин, відведених на:
Лекції Практ СРС ІР
I. МОДУЛЬ І. Риторика як наука. основні етапи розвитку риторики
  Тема №1.Риторика як теорія красномовства    
Тема 2.Історичні етапи розвитку риторичної науки -
Тема 3.Образ оратора: риторичний ідеал    
Модульна контрольна робота      
Разом 2/2
II. МОДУЛЬ ІІ. Теорія і практика красномовства
  Тема 4.Класифікація красномовства - -  
Тема 5. Методика підготовки промови: інвенція та меморія -  
Тема 6. Диспозиція промови  
Тема 7. Акція: виголошення промови      
Тема 8. Культура та образність ораторського мовлення -
Тема 9. Діалогічна та конфронтаційна риторика (еристика)  
Модульна контрольна робота      
Разом 2/2
Разом: 72 4/4

4.2. Тематика та плани лекційних занять

№ з/п Назва теми лекції Кількість Годин
Змістовий модуль І
1. Тема №1. Риторика як теорія красномовства 1. Поняття риторики та її предмет 2. Основні поняття та структура класичної риторики 3. Риторика в гроні інших гуманітарних наук 4. Функції та суспільне значення красномовства   2 год.
2. Тема №2. Історичні етапи розвитку риторичної науки 1. Антична риторика 2. Вітчизняні традиції красномовства 3. Неориторика та її різновиди 4. Гуманістичний зміст риторики на сучасному етапі її розвитку   2 год
3. Тема № 3. Образ оратора: риторичний ідеал1. Образ оратора 2. Вимоги до особи оратора 3. Риторичний ідеал красномовства 4. Складові індивідуального стилю оратора   2 год.
Змістовий модуль ІІ
4. Тема №4. Класифікація красномовства 1. Класичні класифікації красномовства 2. Класифікація за К. О. Сюннбергом 3. Сучасна класифікація ( за Апресяном та Леммерманом) 4. Жанрова специфіка красномовства   2 год.
5. Тема №5. Методика підготовки промови: інвенція, диспозиція та меморія1. Вибір теми та розробка плану промови 2. Збирання матеріалу та запис промови 4. Диспозиція промови: головні частини 5. Тренування та запам’ятовування промови 2 год.
6. Тема №6. Акція: виголошення промови 1. Невербальні засоби спілкування 2. Методика і техніка публічного мовлення 3. Мистецтво виразного мовлення 4. Управління аудиторією 5. Гумор та дотепність в красномовстві   2 год.
7. Тема №7. Культура та образність ораторського мовлення 1. Загальні ознаки культури ораторського мовлення 2. Елокуція та елоквенція: образність в красномовстві 3. Звуковий та лексичний рівень промови 4. Автологічна та металогічна лексика (тропи) 5. Синтаксичні та стилістичні фігури   2 год.
Разом 14 год.

 

4.3. Теми та плани практичних занять

№ п/п Назва теми Кількість год.
Модуль І
1. Тема №1. Риторика, її предмет та завдання Мета заняття: - Ознайомити студентів з сутнісними рисами риторики як живомовної науки, її предметом, структурою та поняттєво-категоріальним апаратом; - Розглянути основні історичні етапи розвитку риторичної науки і насамперед здобутки класичної риторики та їх творчий розвиток в риторичних традиціях вітчизняного красномовства; - Розкрити своєрідність риторики як синтетичної, прикладної науки, її соціально-креативний потенціал та людино творчу функцію. Методичні рекомендації до заняття: - За наведеною літературою засвоїти теорію теми, орієнтуючись на подані теоретичні питання; - Перевірити засвоєння теми за наведеними контрольними питаннями; - Письмово виконати практичні завдання до заняття, за що нараховуються бали Система нарахування балів
  № П/З № практичного завдання та його ціна в балах Разом балів
Бали 1,5 1,5

Термін виконання завдань –2-й тиждень

Теоретичні питання теми:

1. Виникнення та розвиток теорії красномовства в античній Греції та давньому Римі:

а) засади класичної риторики;

б) структурні складові риторики;

в) своєрідність риторики та її місце серед інших наук;

г) соціальні функції риторики.

2. Вітчизняні традиції красномовства:

а) риторичне слово в Києворуську добу;

б) риторичні традиції Києво-Могилянської академії: риторична спадщина Ф.Прокоповича.

3. Сучасний етап розвитку риторики: неориторика її зміст та основні напрями

Практичні завдання до заняття:

1. Підготуйте коротку (1-2 хв.) промову на одну із запропонованих тем:

Заговори, щоб я тебе побачив (Сократ);

Красномовство є мистецтво управляти умами (Платон);

Мовлення – це показник розуму (Сенека);

"Слово – зброя. Як усяку зброю, його потрібно чистити й доглядати" (М.Рильський)

"Поетами народжуються, а ораторами постають";

Хто не вміє говорити, кар'єри не зробить (Наполеон).

При цьому використовуйте приказки та прислів'я, подані далі:

ü Що маєш сказати – наперед обміркуй;

ü Краще мовчати, ніж брехати;

ü Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже;

ü Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш;

ü Шабля ранить тіло, а слово – душу;

ü І від солодких слів буває гірко;

2. Письмово проаналізуйте діалог Платона "Горгій" (Див.: Сагач Г. Риторика. – К., 2000. – С.319 – 405) та з'ясуйте сутність ораторської промови та тлумачення «Риторики» як мистецтва.

3. Чи згодні Ви з висновком Поля Сопера, що "мовлення – це людина в цілому"? Відповідь обґрунтуйте.

4. Обґрунтуйте своє ставлення до тези: «Риторика – це найоптимальніший шлях особистісного розвитку людини»

5. За рекомендованою літературою визначте риси ораторської скарбниці Іларіона (ХІ ст.), Кирила Туровського (ХІ ст), Ф.Прокоповича (1681 – 1736).

6. Напишіть творчі (риторичні) біографії кращих вітчизняних ораторів кінця XIX початку XX ст. жанру академічного та судового красномовства

Контрольні питання:

1. Поняття риторики як живомовної науки та її предмет

2. Основні поняття риторики: оратор, ораторське мистецтво, ораторська промова, красномовство

3. Структура риторичного дійства: оратор, промова, аудиторія

4. Своєрідність риторики та її місце серед інших наук

5. Основні історичні етапи розвитку теорії красномовства

6. Зародження та розвиток риторики в Античній Греції

7. Видатні оратори Античної Греції

8. Розвиток риторики в Давньому Римі: специфіка та персоналії

9. Основні здобутки класичної риторики

10. Особливість розвитку риторики в епоху Середньовіччя: гомілетика

11. Вітчизняні традиції красномовства

12. Риторична спадщина професорів Києво-Могилянської академії

13. Особливість розвитку теорії красномовства на сучасному етапі

14. Неориторика, її зміст та основні напрями

15. Соціальні функції риторики

16. Значення красномовства як універсального способу самоствердження та культурного розвитку людини




Переглядів: 473

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 9. Діалогічна та конфронтаційна риторика (еристика) | Методичні рекомендації до виконання завдань

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.