Тема №1. Риторика, її предмет та завдання
Мета заняття:
- Ознайомити студентів з сутнісними рисами риторики як живомовної науки, її предметом, структурою та поняттєво-категоріальним апаратом;
- Розглянути основні історичні етапи розвитку риторичної науки і насамперед здобутки класичної риторики та їх творчий розвиток в риторичних традиціях вітчизняного красномовства;
- Розкрити своєрідність риторики як синтетичної, прикладної науки, її соціально-креативний потенціал та людино творчу функцію.
Методичні рекомендації до заняття:
- За наведеною літературою засвоїти теорію теми, орієнтуючись на подані теоретичні питання;
- Перевірити засвоєння теми за наведеними контрольними питаннями;
- Письмово виконати практичні завдання до заняття, за що нараховуються бали
Система нарахування балів
№ П/З
| № практичного завдання та його ціна в балах
| Разом балів
|
|
|
|
|
|
| Бали
|
| 1,5
|
|
| 1,5
|
|
| Термін виконання завдань –2-й тиждень
Теоретичні питання теми:
1. Виникнення та розвиток теорії красномовства в античній Греції та давньому Римі:
а) засади класичної риторики;
б) структурні складові риторики;
в) своєрідність риторики та її місце серед інших наук;
г) соціальні функції риторики.
2. Вітчизняні традиції красномовства:
а) риторичне слово в Києворуську добу;
б) риторичні традиції Києво-Могилянської академії: риторична спадщина Ф.Прокоповича.
3. Сучасний етап розвитку риторики: неориторика її зміст та основні напрями
Практичні завдання до заняття:
1. Підготуйте коротку (1-2 хв.) промову на одну із запропонованих тем:
— Заговори, щоб я тебе побачив (Сократ);
— Красномовство є мистецтво управляти умами (Платон);
— Мовлення – це показник розуму (Сенека);
— "Слово – зброя. Як усяку зброю, його потрібно чистити й доглядати" (М.Рильський)
— "Поетами народжуються, а ораторами постають";
— Хто не вміє говорити, кар'єри не зробить (Наполеон).
При цьому використовуйте приказки та прислів'я, подані далі:
ü Що маєш сказати – наперед обміркуй;
ü Краще мовчати, ніж брехати;
ü Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже;
ü Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш;
ü Шабля ранить тіло, а слово – душу;
ü І від солодких слів буває гірко;
2. Письмово проаналізуйте діалог Платона "Горгій" (Див.: Сагач Г. Риторика. – К., 2000. – С.319 – 405) та з'ясуйте сутність ораторської промови та тлумачення «Риторики» як мистецтва.
3. Чи згодні Ви з висновком Поля Сопера, що "мовлення – це людина в цілому"? Відповідь обґрунтуйте.
4. Обґрунтуйте своє ставлення до тези: «Риторика – це найоптимальніший шлях особистісного розвитку людини»
5. За рекомендованою літературою визначте риси ораторської скарбниці Іларіона (ХІ ст.), Кирила Туровського (ХІ ст), Ф.Прокоповича (1681 – 1736).
6. Напишіть творчі (риторичні) біографії кращих вітчизняних ораторів кінця XIX початку XX ст. жанру академічного та судового красномовства
Контрольні питання:
1. Поняття риторики як живомовної науки та її предмет
2. Основні поняття риторики: оратор, ораторське мистецтво, ораторська промова, красномовство
3. Структура риторичного дійства: оратор, промова, аудиторія
4. Своєрідність риторики та її місце серед інших наук
5. Основні історичні етапи розвитку теорії красномовства
6. Зародження та розвиток риторики в Античній Греції
7. Видатні оратори Античної Греції
8. Розвиток риторики в Давньому Римі: специфіка та персоналії
9. Основні здобутки класичної риторики
10. Особливість розвитку риторики в епоху Середньовіччя: гомілетика
11. Вітчизняні традиції красномовства
12. Риторична спадщина професорів Києво-Могилянської академії
13. Особливість розвитку теорії красномовства на сучасному етапі
14. Неориторика, її зміст та основні напрями
15. Соціальні функції риторики
16. Значення красномовства як універсального способу самоствердження та культурного розвитку людини
|