Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Логічні докази автором своєї правоти

Система логічних доказів (авторитетні посилання, статис­тика, різноманітні приклади та висновки), покликаних перекона­ти слухачів. У мисленні здавна виділяють два методи — індукцію та дедукцію. Індукція — хід думки від часткового до загального. Наприклад: "Василь говорить грамотно, цікаво і змістовно. Ва­силь — добрий ритор. Отже, добрий ритор говорить грамотно, цікаво і змістовно". Дедукція, навпаки, — хід думки від загально­го до часткового. Наприклад: "Добрий ритор говорить грамотно, цікаво і змістовно. Василь — добрий ритор. Отже, Василь гово­рить грамотно, цікаво і змістовно".

Індуктивну логіку варто застосовувати тоді, коли ми узагаль­нюємо великий за обсягом статистичний матеріал, перебравши чимало прикладів. Тут приклади — ілюстрація для готової тези. Навпаки, саме теза формулюється як висновок з наведених фак­тів, їхнє узагальнення; висновок начебто формулюється на очах у слухачів, що справляє ефект співучасті аудиторії в акті мис­лення. Кожен слухач ніби сам приходить до цього висновку, хоча насправді це ми ведемо його. Так, перерахувавши відомі прикла­ди морального занепаду — наркоманію, пияцтво, проституцію, рекет, убивства тощо, ми можемо запропонувати слухачам порів­няти цю сумну статистику зі спокійним та цивілізованим жит­тям: висновок напрошується сам собою.

Можна було б піти зворотним шляхом: підкреслити, що там, де люди змалку виховані в атмосфері добра, менше ґрунту для злочинів та моральної деградації. І тоді вже наводити низку при­кладів. Перевага першого способу в тому, що тут приклади — не ілюстрація до висунутої догматичної тези, а матеріал для розу­мової роботи слухачів.

Прикладів має бути достатньо для того, що висновки не ви­глядали нечисленними, "притягнутими за вуха". Недостатня кі­лькість прикладів справляє враження, що оратор щось підтасо­вує, що йому немає чим довести свою правоту. Не можна також наводити приклади виключні, нетипові. Якщо, наприклад, десь син вбив власну матір, не варто інтерпретувати такий злочин як свідчення занепаду всього суспільства — слухачів може образи­ти, розгнівати те, що всі вони поставлені нібито на один щабель з виродком.

Часто на практиці оратори при використанні індукції вда­ються до доказу за аналогією, тобто висновку від часткового до часткового. Аналогія — це умовивід, що базується на схожості суттєвих ознак явища. Обов'язковою умовою при наведенні анало­гій є зіставлення за суттєвими ознаками (а не випадковими). На­приклад, я — учень шостого класу — не в змозі осягти матеріал підручника сьомого класу; ви — також учні шостого класу — так само не в змозі. На жаль, життя такі моделі мислення часто спростовує. Отож, з аналогією треба бути обережним.

При використанні дедукції можна також спростити, спримі-тизувати проблему, ставши, по суті, на той самий шлях, що й старогрецькі софісти. Наприклад, гасло "Ворогів революції слід знищувати!" в сполученні з відкриттям "Моя сестра — ворог рево­люції!" закликає до недвозначного рішення, але прийняти його — справа суто особистого смаку.




Переглядів: 1134

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛОГІЧНІ ТА ЕМОЦІЙНІ ЗАСАДИ ПРОМОВИ | Логічна побудова виступу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.