Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. Яке фізіологічне підгрунтя існує в сфері розмежування раціональ­ного та емоційного в нашій духовно-психічній діяльності?

2. Чи промова обов'язково мусить бути насиченою емоціями? Чи може оратор зовсім обійтися без емоцій? Чи є емоція інформаційним момен­том?

3. Як впливає на виклад матеріалу оратором система його мораль­них цінностей (аксіологія)?

4. На чому базується система логічних доказів у виступі оратора?

5. Що таке індукція та дедукція? Наведіть власні приклади.

6. Що таке доказ за аналогією? Чому ним треба користуватися обережно?

7. Які основні закони логіки не слід порушувати оратору?

8. Що таке логічна помилка? Пригадайте види логічних помилок та спробуйте дати свої приклади.

9. Чи може, оратор апелювати до самої лише логіки? Чи тільки логі­кою визначаються вчинки людей?

10. Що таке психологічна налаштованість аудиторії?

11. Як оратор мусить враховувати бажання та сподівання людей?

12. Чому вправний оратор вміло поєднує в промові логічні та емоційні моменти? Як, на вашу думку, це можна зробити?

3.4.3. Практичні завдання

' І, Відтворіть пропущену ланку в доказах. Визначте, які з до­казів побудовані на індукції, а які — на дедукції.

1) Усі вчителі навчають учнів. Віра Петрівна навчає учнів.

2) Коля знає п'ять мов. Коля — поліглот.

3) Я вступаю в університет. Я — абітурієнт.

4) Ми любимо говорити про природу. Ми любимо говорити про тварин.

5) У цій родині всі вміють дотепно жартувати. Мар'яна вміє дотепно жартувати.

II. Визначте, який з текстів побудований за допомогою дедук­ції, а який за допомогою індукції. Підсумуйте це в коротких тезах.

1) Ви запитуєте, як він опинився в будинку? Для цього було дуже багато способів, але він обрав найпростіший. Виходячи з того, що багато людей не закривають на ніч вікна, а тільки прикривають їх, він спробував пройти через вікно — доторкнувся до нього, і воно відчинилося. В цьому йому майже "допоміг" сам господар квартири. Тоді злочинець прослизнув на кухню. Він знав, що саме тут він може знайти інструмент для скоєння злочину. І він не помилився.

2) Сьогодні, коли Петро збирався на роботу, в нього спочатку згорів сніданок, потім він зробив праскою велику пляму на сорочці і ще довго чекав на тролейбус. Через все оте він запізнився. "Який же я нещасливий!" — подумав він.

III. Прочитайте даний текст. На якому логічному законі його побудовано? Обгрунтуйте свою думку.

Гомерівський епітет— поетичне означення, яке характерне для Гомерового епосу ("Іліада", "Одіссея"). Дві ознаки характеризують ці епітети: вони складені, об'єднують два корені і постійні, тобто назавжди закріплені за певними словами або іменами. Наприклад: світлоока богиня, швидконогий Ахіллес, сріблолукий Аполлон, золототронна Гера, хитромудрий Одіссей і т.д. Український перекладач "Одіссеї" Б.Тен користується епітетами многослізний, богорівний тощо (Словник літературознавчих термінів).

IV. Визначте логічні помилки в наступних реченнях та класи­фікуйте їх:

1) Цією пральною машиною користуємося я та моя донька. їй вже більше сімнадцяти років.

2) Він мав чарівну доньку та велику квартиру.

3) Учителька питає учня:

— Послухай, Сергійку, якщо я кажу: "Я красива" — який це час?

— Минулий, Валентино Василівно (І.Страшко).

4) Синтаксис — це не фонетика, а фонетика — не синтаксис.

5) Що ви кажете! Вона не може вийти заміж, тому що ніколи цього не робила!

6) "Спартак" — це погана команда, тому що мій тато ніколине вболіває не за неї, а тільки — за "Динамо".

7) Розмова в Києві перед Золотими Воротами:

— Невже ці ворота й насправді золоті?

— Так, Золоті.

8) Після лекції у нас був гарний настрій. Отже, якщо у вас поганий настрій — ходіть на лекції.

9) Діти не можуть мати своєї думки, бо вони ще малі.

10) Він ніколи не мовчить, коли його питають. Отже, він — відмінник.

11) Ми можемо не читати цей твір, тому що він стоїть останнім у списку літератури.

V. Наведений текст побудовано переважно на логіці. Які пси­хологічні моменти (наприклад, приблизне змалювання настрою Олега, відомого завойовника) тут можна залучити для мобілізації уваги студентської аудиторії?

Думаємо, що Олег-таки ходив на узбережжя Каспійського моря — у відповідності зі свідченнями хазарського документа. Арабський географ першої половини X ст. ал-Масуді повідомляє, що якісь руси на п'ятистах суднах,

піднявшись по Дону, волоком перебралися на Волгу, спустилися по ній і попливли на південь уздовж західного узбережжя Чорного моря. В цих русах найприродніше бачити вихідців з Тмутаракані, яка була розташована у низів'ях Дону. Але ж хазарський документ повідомляє, що Хельгу-Олег напередодні походу на Каспій оволодів Тмутараканню. Арабські джерела стверджують, що в Каспійському поході руси були майже всі перебиті ворогами (персами?). Можливо, склав голову за Каспійським морем і князь Олег.

VI. Опишіть нинішню політичну ситуацію в Україні, виклав­ши власні суб'єктивні емоції. Потім перепишіть цей текст, кори­стуючись самими лише логічними доказами. Порівняйте обидва тексти. Який текст — перший чи другий — дався вам легше? Спробуйте поєднати обидва тексти в новий варіант.

VII. Спробуйте уявити, що вам хочеться поділитися вражен­нями про нещодавно прочитану книгу: а) зі своїм другом; б) зі своїм дідусем; в) одногрупниками. В чому полягатиме казуальний момент вашої розповіді в кожному випадку?

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

Адамов Е. Рашюнальное и змощюнальное в ораторском виступлений //По-лнтическое самообразованне. — 1982. — № 3.

Войшвилло Е.К. Логическое следование, связки и законьї логики //Модаль-ньіе и интенсиональньїе логики. — М., 1978.

Гурвич С.С., Погорелко В.Ф., Герман М.А. Основи риторики. — К., 1988. — С.71-102.

Зрастов Н.П. Сочетание требований логики н пснхолопш в лекции. - М., 1980.

Ивин А.А. Искусство правильно мислить. М, 1990.

КлюевЕ. Риторика (Инвеншія. Диспозицій. Злокуция). — М., 1999. — С.82-137.

Сазонтьев Б.А. О сочетании рационального и змошюнального в публичной лекции. — М., 1974.

Сопер П. Основи нскусства речи. - М., 1995. — С.234-273.

УсмовАМ Логические ошибки (как они мешают правильно мислить). — М, 1958.




Переглядів: 773

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Логічна та психологічна мотивація | ЕЛЕМЕНТИ ХУДОЖНОСТІ ТА ЛІТЕРАТУРНІ ПРИЙОМИ В МОВІ ОРАТОРА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.