Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття прав людини

У сучасному світі збереглися різні підходи до взаємодії людини і держави, права і держави. Основними такими підходами зазвичай вважаються два: позити­вістський та природноправовий. Вони не замикаються в сфері наукових інтересів і Знаходять своє відображення в конституціях сучасних держав. Так, у конституціях США, Франції, Італії, Іспанії втілена природноправова концепція прав людини, в конституціях Австрії та ФРН - позитивістська.

В чому різниця між цими двома основними підходами? Спробуємо відповісти

!

на таке запитання. Передусім, завважимо, що обмеження влади держави правами людини не повинно призвести до зменшення її ролі, котра важлива не лише в охо­роні цих прав і свобод, а й у наданні їм законодавчої, тобто загальнообов'язкової і З вищою юридичною силою, форми.

Мета природноправової доктрини - обмежити претензії держави на свій роз-„ суд визначати обсяг прав і свобод людини, не рахуючись з необхідним для норма-к, льної життєдіяльності індивіда набором прав, які об'єктивно властиві йому від на-I родження, невідчужуваними, незалежними від волі держави. Держава не може не І ПИЗнавати права людини на життя, гідність, недоторканість особи, житла. І хоча ці *- Права належать людині від народження, але "захищеність" їм надає юридична фо­рма, тобто закон. Тому такі права не можуть бути протиставлені державі, котра І Повинна брати на себе їх формулювання, функцію їх захисту та забезпечення. * Практика держав, які визнають природноправову доктрину походження прав лю­дини, зовсім не відкидає їх позитивного оформлення. Ще у французькій Деклара­ції прав людини і громадянина 1789 р. визначалося: "Мета будь-якого політичного Союзу - збереження природних і невідчужуваних прав людини. Ці права передба­чують: свободу, власність, безпеку і опір гніту".

Тепер поговоримо про позитивістське розуміння прав людини. Позитивізм як ТСЧІя в юриспруденції виник у другій половині XIX ст. і з самого початку виступав Проти доктрини позитивного права (А. Меркель, К. Бергбом, Д. Остін). Своїм го­ловним завданням він вважав систематизацію права. Джерелом права (і прав лю­дини) визнавалася держава, котра стоїть над суспільством і формує загально­обов'язкові закони. Позитивістські уявлення були розвинуті в нормативістській теорії Г. Кельзена, який вважав, що держава не може бути вторинною щодо права, \, ^СТОяти позаду права", так як вона виступає втіленням правопорядку.

Наслідком позитивістського підходу щодо права і держави, трактування пра-
I ік продукту суверенної державної влади став розгляд прав людини не як її при-
Ідних невід'ємних властивостей, а як "дарунку" з боку держави. Такий підхід
)ЖЄ призвести (і протягом XX ст. призводив) до підкорення людини державі,
ІОбливо якщо позитивістське формулювання державою прав і свобод не враховує
І лише природні права, а й норми моралі та інші загальнолюдські цінності.
>5. Держава і особа 35


*


Конституційна практика розвинутих країн до певної міри ліквідувала проти­стояння названих двох підходів шляхом закріплення основних прав і свобод, яке виключає тиск і насилля держави щодо особи, відстоюючи її автономію і пріори­тет прав людини щодо держави. Цікаво про це сказав колишній голова Федераль­ного конституційного суду ФРН Р. Герцог: "Поняття прав людини несе наванта­ження і в плані їх походження і захищеності. Позитивізм вважає, що права діють в силу того і в тому обсязі, в якому вони гарантуються державно-правовими норма­ми (нормативістська теорія Кельзена). Від цих прав відрізняються ті, джерелами яких є християнські цінності, котрі не потребують державного визнання, а діють як надпозитивні права. Однак особливого практичного значення такий підхід в ФРН не має, оскільки Основний закон і без того містить широкий набір прав і не було особливої необхідності проголошувати чи звертатися до надпозитивних прав, хоча на початку своєї діяльності ФКС користувався таким поняттям. Основний за­кон виключає конфлікт між діючою конституцією і надпозитивними правами. До-державні права - це ті ж самі права людини, санкціоновані державою".

І Отже, становлення і розвиток прав людини має тривалу історію, супроводжу­ється боротьбою доктрин і традицій, характерних для тої чи іншої країни. Незва­жаючи на давність виникнення самої ідеї прав людини, справжній смисл вони на­бувають лише на основі принципів демократії, свободи, справедливості, визнання самоцінності людини^]

Уже в наші дні права людини були науково систематизовано. З огляду на їх еволюцію можна виділити три покоління прав людини.

\Перше_пдкоління^- це невідчужувані особисті (громадянські) і політичні пра­ва, сформульовані в перших актах національного законодавства щодо прав люди­ни. До таких документів належать: Хабеас корпус акт 1679 р. і Білль про права 1689 р. у Англії, Декларація незалежності 1776 р. і Білль про права 1791 р. в США, Декларація прав людини і громадянина 1789 р. у Франції. Відзначимо, що перше покоління прав людини кваліфікується як система негативних прав, які зо­бов'язують державу утриматися від втручання до сфер, які регулюються цими правами. (Перелік прав людини цього покоління невеликий: право громадянина на свободу думки, совісті і безпеку особи, право на свободу від свавільного арешту, затримання і вигнання, право на гласний розгляд справи незалежним і неупере-дженим судомХ

^ Друге покоління прав людини - це розширення обсягу особистих (громадян­ських} прав та~розвиток соціально-економічних і культурних прав і свобод. До них належать такі як право на працю, відпочинок, соціальне забезпечення, медичну допомогу, вільний доступ до культурних цінностей тощо. Вони вперше були сфо­рмульовані після першої світової війни,] а стали поширеними в конституціях євро­пейських держав після другої світової війни.

Чому саме в цей час цілий ряд демократичних країн визнали соціальні права?
Справа в тому, що саме в першій половині XX ст. виникли тоталітарні режими з їх
системою державної опіки людини "від народження до смерті". І хоча для народів
СРСР та тих, які потрапили в окупаційну зону гітлерівської Німеччини, це держа­
вне піклування дорого коштувало, пропаганда цих ідей мала наслідки. Держава
змушена була ширше втручатися до соціальної сфери, гарантувати людині мініма-
36 Загальна теорія держави і права


льні стандарти життя на шкоду, звичайно же, свободі підприємництва та ефектив­ності економіки загаломл-У цей же час, відзначимо, виборче право насправді стало "загальним", без різного роду обмежень, зокрема виборчі пргва отримали жінки.

Права людини другого покоління, і в цьому їх одна з врзначальних ознак, бу­ди закріплені не лише в національному законодавстві країн, а й на міжнародно-правовому рівні: в Загальній декларації прав людини 1948 р. (перший документ універсального, всесвітнього характеру з цього питання), Мікнародному пакті про економічні, соціальні і культурні права 1966 р. та інших документах.

УТретє покоління прав людини - це права людини, котр мають за своїм зміс-
, ТОМ колективнии™Хсолїдарний) характер. Такі права людини безпосередньо не
* пов'язані з особистим статусом індивіду, а виходять з його гриналежності до пев­
ної соціальної спільноти: народу, соціальної групи чи вужчо' асоціації. До них на-
| лежать такі як право на мир, безпеку, здорове навколишнє середовище, право на
І людський розвиток, на інформацію тощо. Всі ці права знайшли своє відображення
$ В конституціях посткомуністичних країн Східної Європи,\я<і приймалися протя-
К ГОМ 90-х років минулого століття, в тому числі в Конституції України 1996 р.
Р Не можна не завважити ще кілька факторів, котрі впливатимуть на четверте

І покоління прав людини. По-перше, терористичні акти 11 вережя 2001 р. в США іс-€ тотно вплинуть на розвиток уявлень про права людини не лише на буденному, а й \ На науковому рівні. Право на безпеку, котре зараз закріплене (окремо від права на ІГ Життя) лише в деяких країнах на конституційному рівні, поза сумнівом, займе V Вровідні позиції в переліку прав людини. Головне, щоб цей природний процес не ШЇризводив до звуження інших, "традиційних" прав і свобод. А такі тенденції в за-^Яонотворенні розвинутих країн вже мають місце.

£*' По-друге, формулювання прав і свобод в актах внутрішьього права чи міжна-

, іодних документах суттєво відстають від розвитку новітнії технологій початку

'XXI ст. Розвиток аерокосмічних технологій призвело до можливості здійснення з

" юсмічних апаратів, до прикладу, контролю за пересуванням людей, їх приватним

Життям, без огляду на процесуальне законодавство в тій чи іншій країні. Розвиток

Комунікаційних технологій деяких розвинутих країн робить можливим для них

утворення глобальної системи телефонного прослуховуванія не лише власних

Іромадян, а й цілих континентів. Людина (або ж навіть держава) стає беззахисною

Щред такими технологіями. Тому, очевидно, технологічний прогрес знайде своє

■ідображення в нових редакціях основоположних міжнародних документів з прав

'« ДЮДИни, в тому числі Загальної декларації прав людини.




Переглядів: 391

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правовий статус особи: основні категорії | Міжнародно-правові стандарти прав людини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.