Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Міжнародно-правові стандарти прав людини

Лише в другій половині XX ст. становлення і зміцнення принципу поваги до ВМІВ людини стає провідною тенденцією розвитку сучасного міжнародного права. Коча, відзначимо, перші спроби закріпити і гарантувати права людини на міжна-

Є

дно-правОвому рівні мало місце після першої світової війни з утворенням Ліги
щій. Однак, широкомасштабно ця робота була проведена лише після другої сві-
•90ВОЇ війни із перемогою союзників над гітлерівською Німеччиною і заснуванням
цщ£а~5. Держава і особа ', 37


00Н. Це пояснюється, в перщу чергу, тим, що світова громадськість дізналася (й була шокована) про масові, безпрецедентні за масштабами вбивства мирного на­селення і військовополонених, вчинені нацистами на території окупованих країн. В той час, правда, людство не знало про ще масштабніші злочини комуністичної системи в СРСР - тоді ця дерева була серед переможців. Поступово зріло розу­міння, що взаємостосунки держави з власними громадянами не може повністю охоплюватися суверенітетом даної держави. Світова спільнота поступово почала формулювати" мінімальні правила (стандарти) поводження держав з своїми грома­дянами - так з'явилося поняття міжнародно-правових стандартів прав людини, обов'язкових для усіх країн.

Положення, про права люДИни відображені вже в Статуті ООН 1945 р., кот­рий, по суті, став першим документом у цій галузі міжнародного права. У грудні І.948 р. Генеральна Асамблея ООН схвалила Загальну декларацію, прав людини^ Цей документ, а також Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права і Міжнародний паїсГпрЬ громадянські" і політичні права, прийняті ООН в ^.-^ £:'_.' ФакУльтативний протокол до останнього складають нині так званий Міжнародний білль пр^ав людини. ця група документів виступає нині основною нормативною базою для міжнародно-правових стандартів людини та їх захисту.

Інша, друга група таких Документів включає міжнародні конвенції про захист прав людини в період збройних конфліктів. Сюди належать окремі положення Га­азьких конвенцій 1899 р. і 1907 р. про закони і звичаї війни, а також чотири Же­невські конвенції 1949 р. про захист жертв війни і Додаткові протоколи до них, прийняті в 1977 р.

Нарешті, третя група міжнародних документів стосується відповідальності за злочинне порушення прав людини як у мирний час, так і період збройних конфлі­ктів. Цю групу складають Нюрнберзький статут і вироки Міжнародних військових трибуналів в Нюрнберзі і Токіо, Конвенція про попередження злочинів геноциду і покарання за них, Конвенція про незаст осування строків давності до військових злочинів і злочинів проти людЯНості, Конвенція про припинення злочинів апартеї­ду і покарання за нього, Статут Міжнародного Кримінального Суду.

В кожному регіоні земної кулі, крім того, діють регіональні міжнародні до­кументи з питань захисту прав людини. Так, у Європі основним документом у цьому ряді виступає Європейська конвенція про захист прав людини і основних свобод, прийнята 4 листопада 1950 р. в Римі членами Ради Європи. Цінністю цієї Конвенції с не лише те, що вона зафіксувала права і свободи, а , в першу чергу, в створенні нею механізму реального їх застосування. На основі цього документу були створені два органи - Європейська комісія з прав людини і Європейський суд 3ЛШО-*1 юДпни, які наділися повноваженнями з розгляду скарг як держав, так і окремиГосТа У травні 1994 р. члени ради Європи схвалили протокол №11 до Єв­ропейської конвенції про захист прав людини і основних свобод, який надав інди­віду, неурядовим організація^ і групам осіб можливість направляти петиції безпо­середньо до Європейського суду з прав людини. Цей протокол вступив у дію у жовтні 1997 р., коли всі держави-учасники підписали і ратифікували його. Згідно протоколу Європейська комісія з прав людини була ліквідована і єдиним органом

38 Загальна теорія держави і права


залишився Суд. Рішення Суду обов'язкові для держав-учасників, і за їх здійснен­ням наглядає Комітет міністрів Ради Європи.

Окремо варто зупинитися на проблемі допустимості втручання міжнародно­го співтовариства, в тому числі військовими засобами, до тих країн, де порушу­ються основні права людини. Ця проблема активно дискутується юристами-міжнародниками. Радянські вчені неодмінно вважали такі кроки недопустимими, кваліфікували їх як "акт збройної агресії". Події останнього десятиліття вивели проблему в практичну площину - застосування збройної сили західними держава­ми в Боснії та Герцеговині, а пізніше в Югославії, крім іншого, довели ефектив­ність цього міжнародного засобу захисту прав людини.

Російський вчений В.А.Карташкін наводить критерії правомірності гумані-- тарної інтервенції: 1) грубі порушення прав людини мають бути неминучими або *? такими, що вже відбуваються; 2) всі можливі мирні засоби повинні бути вичерпа­ними; 3) державі треба пред'явити ультиматум з вимогою припинити грубі пору­шення прав людини; 4) якщо дозволяє час, держава повинна повідомити Раду Без­пеки ООН про намічені цілі, котрі мають бути досягнуті в ході гуманітарної інтер­венції; 5) гуманітарна інтервенція може бути здійснена, якщо Рада Безпеки не діє; 5 6) у тих випадках, коли це можливо, бажано отримати запрошення від держави на введення на її територію військ; 7) мета застосування сили повинна полягати тіль-І ки в припиненні грубих порушень прав й не використовуватися у будь-яких інших ** інтересах держави; 8) застосування сили не повинно бути спрямованим на зміну Політичного або соціально-економічного устрою держави, повалення уряду; 9) в Коді гуманітарної інтервенції має застосовуватися обмежений контингент військ, і іше в масштабах, необхідних для досягнення мети; 10) збройні сили повинні ви-^ІЮристовуватися тільки обмежений час і, як тільки мета гуманітарної інтервенції досягнута, повинні бути терміново виведені з іноземної території.

Зрозуміло, що реалізація принципу прав людини не повинно заперечувати Інший принцип міжнародного права - принцип невтручання. їх співвідношення Відомий вчений-міжнародник Р. Мюллерсон формулює в такий спосіб: "Цей прин­цип...(принцип невтручання - В.Л.) не є абсолютним. Це означає, що він не Забороняє інтервенцію за будь-яких обставин...З огляду на розвиток міжнародного права, прав людини й, особливо, беручи до уваги той факт, що масові порушення прав і свобод у будь-якій країні не тільки шокують свідомість людства, а й пося­гають на досить практичні інтереси інших, особливо держав-сусідів (проблеми бі­женців, прикордонні питання, необхідність для недемократичної країни мати зов­нішніх ворогів боротьби з незадоволенням в самій країні тощо), гуманітарна ін-ТврвенцГя не суперечить принципові невтручання. Законність конкретної інтерве­нції залежить від різноманітних умов інтервенції...Політичні міркування тісно пов'язані з юридичною оцінкою інтервенції".




Переглядів: 415

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття прав людини | Національний механізм захисту прав людини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.