Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Перехідна (постсоціалістична) держава

Поняття "постсоціалістичної держави". Постсоціалістична держава, її сут­ність і теоретико-юридичні характеристики протягом періоду незалежності Украї­ни стали, на жаль, предметом дослідження лише кількох дослідників, котрі пред­ставляють здебільшого не юридичну, а політичну науку. Тому іакий аналіз є спра­вою потрібною і своєчасною. Завважимо на доцільність вживання терміну "пост­соціалістична держава", а не "посткомуністична", виходячи з розуміння попере­днього режиму, котрий функціонував у цих країнах - режиму тоталітарного соціа­лізму.

Визначення поняття постсоціалістичної держави досі не з'ясовано у вітчиз­няній юридичній науці. На нашу думку, постсоціалістична держава - це держава,

80

Загальна теорія держави і права


котра здійснює модернізацію своєї сутності у напрямі від тоталітарного соціалізму до державно-правової організації суспільства, заснованого на принципах демокра­тії та ринкової економіки. Хоча інтенсивність перетворень і реальні здобутки є рі­зними в таких державах, але їх вектор - єдиний. Наприклад, в КНР і СРВ політич­ну систему реформовано лише частково і правлячі партії зберігають монополію на владу, проте перетворення економічної системи виступають глибшими порівняно з цілим рядом пострадянських країн.

Вітчизняний вчений Ю. Тодика сформулював ознаки перехідного етапу дер­жавності, котрі притаманні постсоціалістичній державі, а саме: тимчасове послаб­лення її соціально-політичної основи, падіння моральності, домінування в системі поділу влад виконавчої влади, конфронтація між владними структурами, посилен­ня суб'єктивного фактора в розвитку держави і права, органічне поєднання в дер­жавно-правовому механізмі перехідного періоду елементів старого і нового, пері­одична зміна політичних режимів.

На сьогодні, за нашими підрахунками, постсоціалістичним є тип держав у ЗО країнах світу, в тому числі в Азії - 3 (Монголія, Китай, В'єтнам), в Центральній Європі ("Вишеградська четвірка") - 4, у Південно-Східній Європі - 8, на території

колишнього СРСР - 15.

Класифікація постсоціалістичних країн здійснюється за різними критеріями. З огляду на тип постсоціалістичної модернізації, їх можна умовно розділити на дві групи: 1) країни, в яких провадиться азіатська модель модернізації; 2) східноєвро­пейські країни. Останні, в свою чергу, також поділяються на дві групи: а) центра­льноєвропейські; б) пострадянські.

Проте англійські вчені Д. Копстейн і Д. Рейлі запропонували свою власну си­стему типологізації 27 "посткомуністичних держав" (до них вони не зарахували, природно, Китай і В'єтнам, в котрих владну монополію зберігають комуністичні партії, та Югославію). Ця система базується на критерії "віддаленості від Заходу" тої чи іншої країни, причому "межею Заходу" вважаються східні кордони ФРН та

Австрії.

Отже, за цим критерієм посткомуністичні держави поділяються на 4 групи: 1) 35-500 миль (Словаччина, Угорщина, Чехія, Хорватія, Словенія, Боснія та Герце­говина, Польща, Македонія); 2) 501-1000 миль (Албанія, Болгарія, Литва, Латвія, Румунія, Молдова, Білорусь, Естонія, Україна); 3) 1001-1500 миль (Росія, Грузія, Вірменія); 4) 1501-4080 миль (Азербайджан, Туркменістан, Узбекистан, Таджики­стан, Киргистан, Казахстан, Монголія). Відзначимо також, що вказані автори до­водять певну закономірність між ступенем віддаленості від Заходу тої чи іншої посткомуністичної країни і ступенем її модернізації.

Хоча такий методологічний підхід має право на існування, його не можна вважати оптимальним, оскільки навряд чи можна припустити однаковий чи навіть приблизно однаковий стан реформування суспільства в Білорусі та Естонії, котрі стоять в одному "географічному ряді".

Становлення постсоціалістичних держав. Сучасні постсоціалістичні держави стали наслідком різних форм відходу від тоталітарного соціалізму. Більшість із них стали продуктом демократичної антитоталітарної революції, котра загалом (за

винятком Румунії) відзначалася мирним характером.____ _________________

Глава 10. Типологаація держав


Не змінюючи своєї державної ідентичності провели постсоціалістичні пере­творення такі країни як Албанія, Болгарія, Румунія, Польща, Угорщина, Монголія. Разом із тим, особливістю постсоціалістичних держав виступає той факт, що пере­важна більшість із них виникли внаслідок реорганізації державно-правового прос­тору на євразійському континенті, суть якої полягає в припиненні існування трьох колишніх соціалістичних федерацій та конституюванні на їх основі нових незале­жних держав. СРСР припинив функціонування в 1991 р. і на його колишній тери­торії було створено 15 нових держав. Із них лише три - Литва, Латвія та Естонія -можуть вважатися такими, що "вийшли" зі складу федерації, інші 12 утворилися внаслідок фактичного розпаду СРСР. 1 січня 1993 р. припинила своє існування че­хословацька федерація, на території якої конституювалися незалежні Чехія і Сло­ваччина. В 1991 р. розпалася Югославія, а на її колишній території були створені такі держави як Хорватія, Македонія, Словенія, Союзна Республіка Югославія (в 1992 р. об'єднала в федерацію Сербію та Чорногорію), а в 1995 р. - також Боснія та Герцеговина. Отже, за період до 1991 р. із ЗО постсоціалістичних країн 22 з них мали статус суб'єкта однієї з соціалістичних квазіфедерацій. Тому можна одно­значно стверджувати, що саме постсоціалістична модернізація призвела до інтен­сивних державотворчих процесів. Констатуємо також і такий важливий висновок, що жодна з постсоціалістичних держав не постала внаслідок військової поразки переднього режиму.

Сутність постсоціалістичної держави. Сутність будь-якої держави проявля­ється в характері здійснюваних нею функцій щодо суспільства. Деякі відомі вчені (наприклад, П. Рабінович) розглядають соціальну сутність держави в її "здатності забезпечувати - у процесі свого функціонування і розвитку - задоволення основ­них потреб усього суспільства, а також створювати умови для можливого, за наяв­них конкретно-історичних обставин, задоволення потреб і інтересів окремих груп індивідів та їхніх спільнот".

Розглянемо сутність постсоціалістичної держави через здійснювані нею фун­кції. Почнемо з того, що питання ролі постсоціалістичної держави в процесі суспі­льних перетворень залишається дискусійним. Так, наприклад, М. Фрідман припу­скає, що в постсоціалістичному суспільстві державне управління має бути суворо обмежене його основними функціями: 1) охороною законності й порядку, вклю­чаючи й нагляд за виконанням приватних контрактів; 2) підтриманням судової си­стеми; 3) встановленням "правил гри" на економічному просторі, включаючи ви­значення приватної власності.

Більшість інших дослідників дотримуються протилежної позиції - держава повинна відігравати активну роль у процесі суспільної модернізації, тобто "радіус функцій" держави (термін Ю. Тихомирова) й надалі повинен збільшуватися

Російський вчений Н. Пахоленко, один із небагатьох дослідників цього пи­тання, називає такі внутрішні функції постсоціалістичної держави (на його думку, виступають, по суті, трансформованою формою функцій соціалістичної держави): 1) економічна функція - "готувати ґрунт, передумови і умови, сприятливі для фу­нкціонування ринкової економіки". Тому основні завдання економічної функції зводяться до "подолання тоталітарної спадщини в економіці, поступового зміц­нення приватного сектора, стимулювання багатоукладності в економіці, реформу-

82

Загальна теорія держави і права


вання сільського господарства, до залучення іноземного приватного капіталу"; 2) "конституювання демократичної влади"; 3) "місце ідеологічної функції займає функція сприяння розвитку науки, культури і освіти"; 4) правоохоронна функція -зберігається, але повністю змінюються її форми і зміст, яким "необхідно надати чітку спрямованість на становлення громадянського суспільства, на захист прав і законних інтересів громадян"; 5) екологічна функція - "зберегти природу і люди­ну, тобто забезпечити відтворення індивідів у природному середовищі проживан­ня". Серед зовнішніх функцій вказаний вчений називає, крім традиційних, обо­ронної та співробітництва з іншими державами, ще одну, специфічну для молодих держав, - "оформлення власної державності".

Інший російський правознавець-теоретик В. Чиркін вбачає функції постсоці­алістичної держави дещо в іншому. На його думку, постсоціалістична державна влада намагається зруйнувати економічний, політичний та ідеологічний тоталіта­ризм. В економіці такими є заходи щодо роздержавлення власності, створення са­мостійних господарів-підприємців, максимальне обмеження державного регулю­вання економіки, введення свободи підприємницької діяльності, рівноправності форм власності і її гарантій тощо. У політичній сфері постсоціалістична державна влада скасувала керівництво суспільством з боку однієї партії, забезпечила умови для створення багатопартійності і вільної опозиції, змагальності різних політичних сил, вільної преси, надала виборам, які виступали бутафорією за тоталітарного со­ціалізму, належне їм значення. В ідеологічній галузі на заміну офіційної, держав­ної ідеології, котра була панівною, а то і єдиною, створені умови для ідеологічного плюралізму. Вказані функції постсоціалістичної держави можна вважати власти­вими всім ЗО країнам, за винятком Китаю і В'єтнаму, в яких політична система за­знала лише "раціоналізації", а не демократизації зразка країн Східної Європи.

Аналіз діяльності державної влади призводить до висновку про наявність ще кількох функцій у постсоціалістичних держав, зокрема: а) соціальної функції, зміст якої полягає в становленні інститутів соціальної державності; б) інтеграції національної правової системи до європейського правового і організаційного про­стору, що виражається в наближенні та вступі до Європейського союзу та НАТО -така функція властива всім східноєвропейським країнам; в) забезпечення терито­ріальної цілісності.




Переглядів: 4178

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Держава апартеїду | Література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.