МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Особливості форми правління в УкраїніЗа роки своєї незалежності Україна кілька разів змінювала модифікацію республіканського правління і в цьому процесі можна виділити кілька етапів. Перший етап. У перші місяці після серпня 1991 р. у нашій країні все ще домінували такі основоположні ознаки радянської республіки як відсутність розподілу державної влади та ієрархічна система всевладних рад. Верховна Рада була не законодавчим, а "вищим державним органом України", як було сформульовано в Законі "Про правонаступництво" від 12 вересня 1991 р. Функції глави держави до грудня 1991 р. колегіально здійснювала Президія Верховної Ради, правові акти якої - укази - прирівнювалися до законів. Конституційного Суду (третьої влади) як такого не було зовсім аж до початку 1997 р. Разом з тим, від "класичної" форми радянської республіки форма правління в Україні відрізнялася суттєвою ознакою -відсутністю правлячої партії (в цей час діяльність компартії на території України була тимчасово забороненою). Другий етап. Від грудня 1991 р. до червня 1995 р. в Україні мала місце парламентсько-президентська республіка з деякими елементами радянської форми правління. На початку грудня 1991 р. розпочав реально функціонувати інститут президента в нашій країні і сам по собі цей факт означав початок розподілу влади на вищому рівні, правда лише в одній площині - між Верховною Радою і главою держави. Прем'єр-міністр, призначався Верховною Радою за поданням Президента.
Третій етап. Після політичної кризи навесні 1995 р. державний лад України було кардинально змінено з укладенням 8 червня того ж року Конституційного Договору між Президентом і Верховною Радою - форма правління стала жорсткою президентською республікою. Глава держави одноосібно і без участі парламенту призначав Прем'єр-міністра і весь склад відповідального лише перед ним Глава 11. Форма державного правління уряду. Форма правління й надалі не характеризувалася ознаками жодної із західних моделей розподілу влади. Четвертий етап. Після введення в дію нової Конституції України 1996 р. форма правління набувала виражених ознак змішаної республіки. Назвемо ці ознаки: 1) президент є "главою держави і виступає від її імені" (ч.І ст. 102 Конституції), водночас уряд виступає "вищим органом у системі органів виконавчої влади" (ч.І ст. 113); 2) президент обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років (п.1 ст.103). 3) уряд формується (зокрема прем'єр-міністр призначається) з участю глави держави і парламенту. В Україні цей процес виражається в такій конституційній формулі: Прем'єр-міністр призначається Президентом за згодою більше ніж половини від конституційного складу Верховної Ради, а вже персональний склад Кабінету Міністрів призначається Президентом за поданням Прем'єр-міністра (ч. 2,3 ст.114); 4) Кабінет Міністрів відповідальний перед Президентом та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді (ч.2 ст. 113). Практично це означає відповідальність уряду і перед главою держави, і перед парламентом, бо обидва ці органи можуть прийняти рішення про припинення його повноважень; 5) правові акти Президента України щодо реалізації цілого ряду його конституційних повноважень скріплюються підписами Прем'єр-міністра і міністра, відповідального за акт та його виконання; 6) Президент вправі розпустити парламент, але лише в одному випадку: якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання Верховної Ради не можуть розпочатися. Разом з тим, не можна не завважити, що змішана форма правління в Україні суттєво відрізняється від класичних "змішаних" республік. Назвемо ці відмінності: а) в Україні практично відсутній інститут парламентської відповідальності, тобто глава держави позбавлений можливості розпустити Верховну Раду України з мотивів оцінки її діяльності. Наведена вище єдина підстава для такої дії Президента не є вірогідною. До прикладу, такими підставами могли би стати неспроможність парламенту вчасно схвалити закон про держбюджет чи несхвалення ним законопроекту, з яким уряд пов'язує питання довіри до себе. Врегулювання на конституційному рівні цієї проблеми сприяло би стимулюванню депутатського корпусу до формування парламентської більшості та ефективної діяльності, а також виступало би механізмом виходу з конституційної кризи, за якої уряд і парламентська більшість не можуть дійти співпраці. Важливо також відзначити, що, на нашу думку, Президент України за наявності підстав повинен приймати рішення про розпуск парламенту виключно за ініціативою уряду. Тільки в цьому випадку інститут парламентської відповідальності перетворюється одночасно в механізм взаємодії між законодавчим органом і урядом. Розуміння цієї проблеми призвело до ініціювання Президентом України ще в 2002 р. політичної реформи, котра спрямована на удосконалення владної моделі; б) в Україні уряд не відіграє тої ролі, котра йому відведена в класичних на-півпрезидентських республіках. По-перше, він не наділений правом подавати до Верховної Ради невідкладні законопроекти, так як воно закріплене за главою держави. По-друге, Конституцією України передбачено, що Президент вправі скасувати будь-яке рішення уряду без визначених підстав. Це означає, що політично уряд спрямовується главою держави, хоча формально програма діяльності Кабінету міністрів затверджується постановою парламенту, котрому й подається звіт про урядову діяльність.
|
|||||||||
|