Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Суб'єкт і об'єкт правової реформи

Як підкреслює українська дослідниця Н. Латигіна, сучасне суспільство -складна, організована, динамічна соціальна система, компетентне управління якою є необхідною умовою її ефективного функціонування та розвитку. З етимологічної точки зору поняття "еліта" можна розуміти як групу людей, які володіють виріз­няючими їх якостями та ознаками, що дозволяють їм впливати на поведінку та фо­рмування поглядів і думки інших членів суспільства.

Суб'єктом правової реформи виступає в широкому розумінні управлінська еліта. Якщо проаналізувати питання співвідношення управлінської еліти і держав­ного апарату, то розглядаємо їх відповідно як частину і ціле. В цьому плані розу­міємо суб'єкт правової реформи як сукупність державних органів і службових осіб, котрі законом уповноважені на визначення засад і здійснення державної по­літики та мають реальну можливість здійснювати такі повноваження. Іншими сло­вами, суб'єктом правової реформи виступає не державний апарат загалом, а лише його "політична частина". До структури суб'єкта правової реформи входять в рам­ках тієї чи іншої країни такі взаємопов'язані компоненти як:

1) орган законодавчої влади та носії законодавчої влади (члени парламенту);

2) "політична частина" виконавчої влади, в тому числі члени уряду, керівни­ки міністерств і інших центральних органів державного управління;

3) глава держави (президент).

Персональний склад вищенаведених компонентів державного апарату, інши­ми словами, управлінська еліта (у "вузькому смислі" цього поняття) характеризу­ється певними характеристиками, в тому числі: 1) специфічним становищем у сус­пільстві; 2) володінням владними повноваженнями; 3) реалізацією управлінських функцій; 4) відповідальністю за рішення, що приймаються; 5) певним набором професійних якостей.

Відзначимо, що керівництво правовою реформою потребує такої управлінсь­
кої еліти, котра би відзначалася високим ступенем мотивації до перетворень (полі-
Глава 28. Правова реформа та її особливості в Україні 239


тичною волею) та прихильністю до юридичних методів реформування суспільних відносин. Тому вирішенню проблеми формування такої еліти в постсоціал і стич­них країнах Центральної Європи було присвячено цілу програму заходів. У цих країнах мало місце усвідомлення того, що формування нової еліти - це найперше завдання суспільства, що модернізується, бо без її створення реформи в принципі не можуть бути ефективними. Сформована в умовах попереднього режиму номен­клатура за своїми функціональними характеристиками призначалася для вирішен­ня інших, часом протилежних до нинішніх соціальних завдань.

Механізм обмеження впливу колишньої еліти та її заміни новою в постсоціа-лістичних країнах Центральної Європи отримав належне не лише політико-організаційне, а й законодавче забезпечення.

Комплекс організаційних і політико-правових заходів, спрямованих на витіс­нення представників колишньої еліти, обмеження їх впливу в державному апараті, включав:

а) кадрове оновлення вищих органів державної влади у мінімальний строк піс­ля "політичного повстання " з метою використання радикальної громадської ду­мки. Провести "кадрову реконструкцію" парламенту важливо також з тої причини, що він повинен створити законодавчі основи для проведення перших вільних ви­борів та схвалити інші закони щодо кардинальної зміни політичного режиму, зок­рема відновлення прав і свобод людини і громадянина. В Чехословаччині, напри­клад, комплекс організаційно-правових заходів у цьому напрямі було здійснено в грудні 1989-лютому 1990 рр.;

б) проведення парламентських виборів в строк, максимально короткий після фактичного приходу до влади нових політичних сил. Відзначимо, що за допомогою такого організаційного кроку досягається такий соціальний ефект: нова еліта отримує раціонально-правову легітимацію шляхом перемоги на виборах та прихо­ду до ключових посад у державному апараті; використовується громадська під­тримка більшістю суспільства; створюються політичні передумови для проведення суспільної модернізації саме через механізм правової реформи, бо "реформатори" отримують контроль не лише за виконавчою, а й за законодавчою владою. Це ду­же важливо з огляду на необхідність використання закону в процесі реформування суспільства;

в) націоналізується майно і кошти комуністичних партій і організацій, які
входили до політичної системи колишньої соціалістичної держави.
Мета такого
кроку - урівняти в можливостях колишні правлячі партії з іншими політичними
силами;

240

г) законодавчо забезпечуються обмеження в доступі до державної служби
для деяких категорій управлінської еліти попереднього режиму.
Проблема "люст-
рації", хоч і постала в усіх постсоціалістичних країнах після початку демократич­
них реформ, була вирішена на впродовж 90-х років на східних землях ФРН (коли­
шня НДР), в Чехословаччині, в Польщі, Болгарії, Словенії, Албанії, Угорщині та в
ряді інших країн. Найбільш радикально "очищення" державного апарату було про­
ведено на східних землях ФРН після їх возз'єднання в жовтні 1990 р.: значну
частину державних службовців було замінено фахівцями із західної частини краї­
ни.




Переглядів: 274

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Гмм 28. Правова реформа та її особливості в Україні | Загальна теорія держави і права

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.