МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||
Суб'єкт і об'єкт правової реформиЯк підкреслює українська дослідниця Н. Латигіна, сучасне суспільство -складна, організована, динамічна соціальна система, компетентне управління якою є необхідною умовою її ефективного функціонування та розвитку. З етимологічної точки зору поняття "еліта" можна розуміти як групу людей, які володіють вирізняючими їх якостями та ознаками, що дозволяють їм впливати на поведінку та формування поглядів і думки інших членів суспільства. Суб'єктом правової реформи виступає в широкому розумінні управлінська еліта. Якщо проаналізувати питання співвідношення управлінської еліти і державного апарату, то розглядаємо їх відповідно як частину і ціле. В цьому плані розуміємо суб'єкт правової реформи як сукупність державних органів і службових осіб, котрі законом уповноважені на визначення засад і здійснення державної політики та мають реальну можливість здійснювати такі повноваження. Іншими словами, суб'єктом правової реформи виступає не державний апарат загалом, а лише його "політична частина". До структури суб'єкта правової реформи входять в рамках тієї чи іншої країни такі взаємопов'язані компоненти як: 1) орган законодавчої влади та носії законодавчої влади (члени парламенту); 2) "політична частина" виконавчої влади, в тому числі члени уряду, керівники міністерств і інших центральних органів державного управління; 3) глава держави (президент). Персональний склад вищенаведених компонентів державного апарату, іншими словами, управлінська еліта (у "вузькому смислі" цього поняття) характеризується певними характеристиками, в тому числі: 1) специфічним становищем у суспільстві; 2) володінням владними повноваженнями; 3) реалізацією управлінських функцій; 4) відповідальністю за рішення, що приймаються; 5) певним набором професійних якостей. Відзначимо, що керівництво правовою реформою потребує такої управлінсь тичною волею) та прихильністю до юридичних методів реформування суспільних відносин. Тому вирішенню проблеми формування такої еліти в постсоціал і стичних країнах Центральної Європи було присвячено цілу програму заходів. У цих країнах мало місце усвідомлення того, що формування нової еліти - це найперше завдання суспільства, що модернізується, бо без її створення реформи в принципі не можуть бути ефективними. Сформована в умовах попереднього режиму номенклатура за своїми функціональними характеристиками призначалася для вирішення інших, часом протилежних до нинішніх соціальних завдань. Механізм обмеження впливу колишньої еліти та її заміни новою в постсоціа-лістичних країнах Центральної Європи отримав належне не лише політико-організаційне, а й законодавче забезпечення. Комплекс організаційних і політико-правових заходів, спрямованих на витіснення представників колишньої еліти, обмеження їх впливу в державному апараті, включав: а) кадрове оновлення вищих органів державної влади у мінімальний строк після "політичного повстання " з метою використання радикальної громадської думки. Провести "кадрову реконструкцію" парламенту важливо також з тої причини, що він повинен створити законодавчі основи для проведення перших вільних виборів та схвалити інші закони щодо кардинальної зміни політичного режиму, зокрема відновлення прав і свобод людини і громадянина. В Чехословаччині, наприклад, комплекс організаційно-правових заходів у цьому напрямі було здійснено в грудні 1989-лютому 1990 рр.; б) проведення парламентських виборів в строк, максимально короткий після фактичного приходу до влади нових політичних сил. Відзначимо, що за допомогою такого організаційного кроку досягається такий соціальний ефект: нова еліта отримує раціонально-правову легітимацію шляхом перемоги на виборах та приходу до ключових посад у державному апараті; використовується громадська підтримка більшістю суспільства; створюються політичні передумови для проведення суспільної модернізації саме через механізм правової реформи, бо "реформатори" отримують контроль не лише за виконавчою, а й за законодавчою владою. Це дуже важливо з огляду на необхідність використання закону в процесі реформування суспільства; в) націоналізується майно і кошти комуністичних партій і організацій, які
г) законодавчо забезпечуються обмеження в доступі до державної служби
|
|||||||||
|