МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Practical tasks1. State distinctive features that make these oppositions phonologically relevant. cap — cab; supper — suffer; till — chill; thigh — shy; rub — rum; latter — ladder; park — part; murder — merger; save — shave; bad — ban; coal — goal; raider — razor; share — chair; log — long; thick — sick.
2. Sort out the oppositions under the following headings: (a) labial vs. forelingual, (b) labial vs. mediolingual, (c) labial vs. backlingual, (d) forelingual vs. mediolingual; (e) forelingual vs. backlingual. pat — cat; leap — leak; wield — yield; seem — seen; tame — came; less — yes; rudder — rugger; drew — due; supper — succour; wail — Yale; coming — cunning; sinner — singer; bitter — bicker; clue — cue; bad — bag; sung — young; bat — back; dear — gear; rung — young.
3. State which of the pairs illustrate (a) occlusive vs. constrictive, (b) constrictive vs. occlusive-constrictive, (c) noise vs. sonorants, (d) unicentral vs. bicentral, (e) flat narrowing vs. round narrowing oppositions. pine — fine; fair — chair; boat — moat; seek — seen; kick — king; work — jerk; bee — thee; deed — need; thine — wine; vain — lane; came — lame; fame — same; sick — sing.
4. Read these pairs of words. State what principles of vowel classification they illustrate. cod — cord; kettle — cattle; firm — form; fool — full; add — aid; law — low; sit — seat; pull — pill; very — vary; pen — pain.
5. Read these words and state what movements of the tongue make the vowel phonemes different. bed — bird — bud — bard bid — bird — bud lack — lurk — luck — lark lid — led — lad hat — hurt — hut — heart big — beg — bag
6. Characterize principle variants of the phonemes below and their subsidiary variants in the following words. [t] — stop talking; try; written; little; twice; eighth; that day; tall. [l] — clean, railway, filthy; look; mill; all right. [u:] — music; too — tool — tooth; cool; soon — sooner; stupid — stupidity.
Test
|
||||||||
|