МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Німецьке врегулювання в другій половині 50-х років. «Берлінська криза» 1958—1961 pp.Боротьба навколо німецького врегулювання після Потсдамської конференції (1945—1949). Створення двох німецьких держав Згідно з Потсдамською угодою в Німеччині мали бути забезпечені демократичні свободи, 'діяльність демократичних політичних партій, введення принципу виборності влади і, що дуже важливо, створено централізований німецький уряд, який мав ухвалити Документ про мирне врегулювання, складання якого покладалося на новий орган — Раду міністрів закордонних справ. Передбачалося, що такий уряд формуватиметься через «центральні німецькі адміністративні департаменти, очолювані державними секретарями». Але в тій же РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» Потсдамській угоді вперше запроваджувався в міжнародно-правову практику термін «західні зони», тобто йшлося про поділ Німеччини за принципом Схід—Захід. Щодо репараційного питання, то запропонований спосіб його вирішення далеко не зміцнював декларованого принципу збереження економічної єдності Німеччини. Тому багато вчених не без підстав уважають, що Потсдамська угода фактично зафіксувала поділ Німеччини. Перешкодити цьому міг згадуваний «центральний німецький уряд». Але Союзна контрольна рада (СКР), яка забезпечувала реалізацію потсдамських рішень, діяла на засадах консенсусу, і Франція скористалася правом вето, коли на порядку денному постало питання про створення «німецьких центральних департаментів». Мабуть, це було пов'язано з несприйняттям Парижем ідеї єдиної Німеччини, його прагненням у разі створення такої отримати принаймні компенсацію у вигляді анексії Саару й Руру. 2 жовтня 1945 р. представник американської адміністрації генерал Л. Клей запропонував начальникові Радянської військової адміністрації Німеччини генералові В. Соколовському створити аналогічні департаменти для американської й радянської зон, сподіваючись, що інші зони в такій ситуації змушені будуть приєднатися. У листопаді 1945 р. у Контрольній раді радянська сторона висловилася проти цієї пропозиції. Офіційним аргументом було небажання порушувати принцип чотиристороннього управління Німеччиною. Слід зазначити, що на той період лише в радянській зоні існували центральні німецькі адміністративні органи управління окремими галузями економіки. Тому формування багатозонних органів мало орієнтуватися в організаційному плані на радянський зразок. Здавалося б,: американська пропозиція була виграшною для радян-| ської сторони.- Але це означало би погіршення відносин! із Францією, єдиною з західних країн, в уряді якої булй| комуністи і взаємини з якою були набагато тешііши ніж з іншими союзниками. Тому, як вважає чимало слідників, у тій ситуації сталася підміна державних іі тересів партійними. Ідеологізація дипломатії збільї недовіру до неї. Німецька економіка в західних секторах і надалі валася самими союзниками. В умовах повоєнної кризи Тема 4 Німецька проблема в міжнародних відносинах переможеній Німеччині вільне підприємництво слід було обмежити системою державного контролю й розподілу. Тому 27 березня 1946 р. з'явився документ, схвалений чотирма державами, — «План з репарацій та рівня повоєнної німецької економіки». Багато вчених вважають його вершиною союзницької співпраці. План передбачав збереження традиційних господарських зв'язків, незважаючи на міжзональні кордони, тобто мова йшла про збереження єдності країни. В початковий період проведення репараційної політики практика демонтажів німецьких підприємств у східній зоні значною мірою підірвала радянський авторитет у німецького населення. Проте незабаром було знайдено більш прийнятний спосіб рішення — репарації з поточної продукції. Це стимулювало німців на більш продуктивну працю і розширювало базу німецької промисловості. Навесні 1946 р. постали перші радянські акціонерні товариства (PAT), які складалися з підприємств, що підлягали раніше демонтажу, а тепер зорієнто-вувалися на постачання готової продукції в обмін на надання сировини. Для західних країн такий варіант був неприйнятний, передусім з точки зору захисту власного ринку від фактично безкоштовних товарів з країни-кон-курента. Тому вони свідомо дотримувалися політики очікування. Значна частина підприємств західних зон не працювала, в той час як перехід від демонтажів до стягнення репарацій з поточної продукції в радянській зоні зумовив поліпшення економічної й політичної ситуації. Серйозні розбіжності спостерігалися і в здійсненні програми «декартелізації», або «децентралізації» в східній та західних зонах. Можна говорити про тісний зв'язок «децентралізації» з політикою «денацифікації», оскільки право розпоряджатися майном значної частини німецьких промисловців, звинувачених у злочинах гітлерівського режиму, отримали окупаційні власті. В радянській зоні воно було незабаром передане німецьким земельним і Центральним органам. А після референдумів, проведених протягом 1946 p., це майно стало загальнонародною власністю. В американській зоні теж відбувся референдум з подібними результатами, але на його рішення наклав вето військовий губернатор зони генерал Клей. Подібна РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ ^ПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» Тема 4 Німецька проблема в міжнародних відносинах політика в питанні структури власності проводилася і в англійській та французькій зонах. Тож у західних зонах склалася ситуація повної невизначеності — кому ж належить і належатиме Промисловість? Звичайно, це не стимулювало виробнищ^ а навпаки, зумовило погіршення постачання населеннЯ) стагнацію. Найбезпосеред-ншши вплив такий ро3вИток подій мав на вирішення німецького питання. Західнонімецька економіка потребувала захисту від зовнішнього ринку, оскільки більш раціональна господарча Політика в східному секторі зумовила перелив товарів із нього в західні сектори, бо робітники західних сек^щ одержували на бездіяльних підприємствах зарплату, а реалізувати її могли лише в радянській зош. ЗО червня 1946 р. було введено режим контролю за пересуванням товарів і д^дей ^ радянською і західними зонами. Контрольна Рада одноголосно ухвалила це рішення як тимчасове, fcxe 3 липня 1946 р. обговорювалося питання про створення «загального пулу» для економіки всіх зон. Радянський Союз наполягав на необхідності введення до ладу Всіх промислових потужностей у своїй зош. Проте захадщ держави не відкинули політику очікування. Економічну аспект вирішення німецького питання загострився, але Не був нерозв'язним. Таким ££ И п001^081 перехід у межі ідеологічного у „j;•п°чаткУ представнц^ союзних держав здійснювали загалом. неідеолоизоваций центристський курс у ні-^^J10^™^ Обид*і сторони дотримувалися спільних поглядів на політичні аспекти управління Німеччи- мчг) аризьк™ сєс" &ади міністрів закордонних справ ^^і03 У Два'еіапи у квіюи/-^шіійі 1946р., Л- Вірне запропонував скликати 12 листопада 1946 р. і завершити Урегулюванням. З його точки зору, не передбачало припинення оку- ук?чшовало мету, на досягнення якої має Я да^111^ союзної окупаційної адмініст- Д° YBSt^ також '1 німецький уряд, який Міністр закордонних справ СРСР В. Молотов виступив із програмною промовою «Про долю Німеччини і мирної угоди з нею», сенс якої зводився до обстоювання політичного суверенітету Німеччини, її територіальної неподільності й необхідності розвитку мирної німецької промисловості. Окремо ставилося питання про створення загальнонімецького уряду й перевірку його на довіру, отже, про швидке припинення окупації не йшлося. Промова Молотова, хоча й мала пропагандистський характер, була максимально вільною від суперечностей і, на думку багатьох дослідників, становила вершину мистецтва радянської дипломатії, продемонстрованого при обговоренні німецького питання. Непохитна формула Молотова змусила держсекретаря СІЛА на другому етапі Паризької сесії переглянути власний план «німецького мирного врегулювання» в пункті створення німецького уряду «в якійсь формі» і зняти питання про скликання мирної конференції з Німеччини в листопаді 1946 р. Міністр закордонних справ Франції Ж. Бідо обмежив попередні умови для створення центральних німецьких департаментів санкціонуванням переходу Саару під тимчасове керування Франції. Тут дуже багато залежало від позиції Радянського Союзу. Адже навіть тимчасове відлучення Саару від Німеччини суперечило молотов-ській позиції засудження сепаратизму і, крім цього, підривало юридичну непорушність польсько-німецького кордону Одер—Нейсе, адже формально статус Саару зрівнявся б з аналогічним статусом західних польських земель. Тому в тій ситуації радянський міністр закордонних справ тільки зарезервував свою позицію. Ще одним питанням Паризької сесії, що торкалося Німеччини, був американський проект угоди про її роззброєння й демілітаризацію. Пізніше він дістав назву «угода Бірнса». Вперше ідея такої угоди обговорювалася в грудні 1945 р. під час візиту Бірнса до Москви й здобула підтримку Сталіна. Але трохи згодом, у квітні 1946 p., після пропозиції обговорити проект під час майбутньої Паризької сесії РМЗС зовнішньополітичне відомство СРСР наголосило на несвоєчасності проекту. Нагадувалося, що вже існують загальні угоди з роззброєння РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» Тема 4 Німецька проблема в міжнародних відносинах Німеччини і проект нової угоди фактично гальмує реальні заходи з демілітаризації. Треба спочатку спільно з'ясувати, як реалізуються попередні рішення, а потім укласти угоду про міжнародні гарантії й контроль, причому не менше ніж на 25 років. Проте Бірнс виніс це питання на пленарне засідання сесії. Тоді радянська сторона додала до своїх заперечень проти проекту ще й відсутність пункту про перебудову в політичному житті Німеччини, про аграрну реформу, про ліквідацію монополій. Намагаючися підкреслити ефемерність подібних закидів, Бірнс виділив вузький, військово-контрольний аспект запропонованої угоди. Що стосується перевірки виконання рішень про демілітаризацію, то радянська сторона наполягала на скасуванні інспектування промислових підприємств. Уже в той час на кордоні Саксонії й Тюрінгії розгортався проект видобування і переробки урану на комбінаті «Вісмут». І ось тут, вочевидь, і крилася головна причина неприйняття радянською стороною «угоди Бірнса», бо в ній заборонялося виробництво «будь-яких розщеплюваних матеріалів». Щоправда, вона містила застереження про можливість такого виробництва, якщо «Високі Сторони схвалять», але таким чином урановий проект СРСР узалежнювався від західних держав, насамперед СІЛА. І хоча, безперечно, існувала можливість певного компромісу, але абсолютна закритість взаємних позицій, приховування справжньої суті суперечностей урешті-решт зумовили провал проекту Бірнса. Як наслідок на Паризькій сесії 12 липня 1946р, було проголошено намір США й Великобританії об'єднати свої окупаційні зони і створити те, що згодом назвуть «Бізоніею». Саме створення «економічної об'єднаної області» багатьма вченими вважається початковою фазою в процесі розколу Німеччини. Хоча через значні труднощі функціонування «Бізони» цей процес не одразу став необоротним. 6 вересня 1946 р. держсекретар СІЛА Бірнс виступив у Штуггарті з промовою, де брав під сумнів повоєнний територіальний статус і виступив за перегляд кордону Одер—Нейсе. Це одразу викликало різку реакцію СРСР, Польщі та Франції, і вже в офіційній доповіді держдепартаменту СІЛА з німецького питання позицію було значно пом'якшено. Підтверджувалася прихильність СІЛА до потсдамських угод. Про ревізію кордону не йшлося взагалі. Наступна, Московська сесія РМЗС, яка проходила з 10 березня до 24 квітня 1947 р. у новому складі (Бірнса змінив Маршалл), практично повністю була присвячена обговоренню німецького питання. Почалася вона з символічного акту ліквідації Прусської держави, який підтверджував щире прагнення сторін знищити націоналістичну спадщину в історії Німеччини. На Московській сесії РМЗС було узгоджено питання про заснування Інформаційно-консультативної ради, на яку покладалися такі завдання: 1) інформувати союзні уряди про підготовку німецької мирної угоди Радою міністрів закордонних справ; 2) передавати союзним урядам усю документацію РМЗС стосовно підготовки мирної угоди; 3) проводити консультації з представниками союзних урядів з питань, пов'язаних із німецькою проблемою. Окрім того, вирішено було створити постійні комітети Ради міністрів закордонних справ: а) з політичної структури Німеччини; б) з територіальних змін; в) з економічної реорганізації Німеччини та з репарацій; г) з роззброєння і демілітаризації Німеччини. 31 березня міністр закордонних справ Великобританії Е. Бевін висунув проект «Додаткових принципів щодо Німеччини», в якому переглядалося репараційне питання — пропонувалося скасувати можливість репарацій з Німеччини у вигляді постачання готової продукції. При цьому Радянському Союзу ставився ультиматум — або він погоджується з подібною репараційною політикою, або західні держави відмовляються від наступного обговорення німецьких справ. Під «готовою продукцією» західні країни розуміли, звичайно, передусім уран з комбінату «Вісмут». У даній позиції переважала, поза сумнівами, не економічна логіка, а політичні міркування. Щоправда, окреслилася можливість певного компромісу радянсько-англійських переговорів, оскільки обидві сторони бажали скасувати взаємні юридичні претензії — Радянського Союзу на Рурі і Великобританії в Тюрінгії й Саксонії. Але Далі переговорів справа не пішла. За рішенням Москов- РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОД- , - НИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» ської сесії РМЗС почався процес репатріації німецьких військовополонених. 5 червня 1947 р. держсекретар США виголосив свою гарвардську промову, з якої бере початок «план Маршал-ла». Якщо з економічної точки зору він, на думку багатьох дослідників, не був для Німеччини вирішальним, то | політичне значення його очевидне — «план Маршалла*:! став інструментом консолідації західнонімецького урядуй Тим більше що адміністративно-командна модель керу-| вання економікою у східній зоні до цього часу себе вже вичерпала, а альтернативи до «плану Маршалла» для Східної Німеччини Радянський Союз не запропонував. Спробу обговорити економічні, в тому числі й репараційні, питання було зроблено на Лондонській сесії РМЗС (25 листопада — 15 грудня 1947 p.). Проте й фактично було зірвано: держсекретар США Д. Маршалі під час одного з засідань оголосив сесію закритою — без узгодження і без зазначення місця та часу наступної зустрічі. Під час сесії Франція висловила принципову згоду на об'єднання французької зони окупації з англо-американською і створення «Тризонії». 19. грудня держдепартамент СІЛА поінформував про припинення репараційних поставок до СРСР. У січні 1948 р. у Франкфурті-на-Майні пройшла нарада мінктрів-президентів «Бізони», скликана окупаційною владою. На ній були створені верховний суд і центральний банк. Економічна рада, що діяла ще з травня 1947 p., збільшилася до І04 депутатів і одержала повноваження в галузі податкової політики. Виконавчою радою з розширеними повноваженнями став називатися директорат у складі глав п'яти бізональних урядів. Усі ці заходи значно прискорили перетворення «об'єднаної економічної області»-на справжню державу. Створювався прообраз майбутньої конституційної структури. Аби зменшити невдоволення Франції* що, як і раніше, вважала західно? німецьку державу за майбутнього надто небезпечного сусіда, Англія і США санкціонували відлучення Саару від Німеччини й передання його під фактичний суверенітет Франції. На Франкфуртській нараді було запропоновано скликати нову конференцію з німецького питання за участі Франції й країн Бенілюксу, але без СРСР. Тема 4 Німецька проблема в міжнародних відносинах Лондонська конференція проходила у два етапи: з 23 лютого до 6 березня і з 20 квітня до 1 червня 1948 р. На ній було узгоджено директиву для глав урядів усіх західнонімецьких земель, згідно з якою вони до 1 вересня мали скликати установчі збори для розробки Конституції. За постановою конференції засновувався Міжнародний орган з Руру і з контролю над виконанням рішення про демілітаризацію майбутньої ФРН. Значні поступки були зроблені для Франції — майбутня Конституція мала передбачити мінімальну централізацію, про німецьку армію не згадувалося взагалі, а склад міжнародного органу з Руру забезпечував переваги французької сталеливарної промисловості над німецькою. Але слід зазначити, що ці поступки Франція вважала за недостатні. Тому рішення Лондонської конференції з великими ускладненнями ратифікувалися французьким парламентом. Лондонська конференція проголосила курс на створення західнонімецької держави та її інтеграцію в західний блок. Це, звичайно, не могло не викликати відповідні заходи з боку Радянського Союзу. Було розроблено план запровадження обмежень на комунікаціях Берліна з західними зонами окупації, які й були введені з 1 квітня. Передбачалося за допомогою ускладнень у Берліні змусити західні країни виявити більшу лояльність у питанні реалізації планів створення західнонімецької держави. 18 червня командувачі окупаційних військ США, Великобританії й Франції повідомили маршала Соколовсь-кого про проведення з 20 червня грошової реформи у трьох західних зонах. Передбачалося не поширювати її на західні сектори Берліна. 22 липня Соколовський сповістив своїх західних колег про проведення грошової реформи вже в радянській зоні окупації Німеччини і в районі Великого Берліна. 23 липня західні держави ухвалили рішення про поширення реформи на західні сектори Берліна. 24 липня було цілком перекрито наземні комунікації між західними зонами окупації й Берліном «з технічних причин». Тим часом маршал Соколовський чітко сформулював справжню причину блокади, оголосивши, що РОЗДІЛ І СТАНОВЛЕННЯ БІПОЛЯРНОЇ СТРУКТУРИ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН. РОЗГОРТАННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» транспортні обмеження триватимуть доти, доки не буде скасовано плани західних держав про створення західнонімецького уряду. Західні держави організували й розширили «повітряний міст» між західними зонами окупації й Берліном. 31 липня 1948 р. посли СІЛА, Франції та Великобританії мали окремі бесіди з Молотовим, а 2 серпня їх прийняв Сталін. Глава радянського уряду настійно просив відкласти рішення про створення західнонімецького уряду. Радянський уряд проголосив, що транспортні обмеження між Берліном і західними зонами окупації будуть зняті одночасно зі згодою на введення в обіг у Берліні німецької марки радянської зони й вилучення з обігу «марки Б». Визнання валюти радянської зони окупації як єдиної валюти в Берліні фактично означало включення всього Берліна у фінансово-економічну систему радянської зони. Таким чином Радянський Союз розраховував створити передумови для повного витиснення західних держав з Берліна. Але, скликавши 1 вересня 1948 р. Парламентську раду для розробки Конституції Західної Німеччини, західні держави недвозначно продемонстрували прагнення продовжити готування до створення західнонімецької держави. Радянське керівництво, зробивши ставку на неможливість нормального функціонування американського «повітряного мосту» восени—взимку 1948 p., взяло курс на затягування переговорів. Безрезультатними виявилися всі дипломатичні маневри в Раді Безпеки ООН. До цього часу припинив своє існування єдиний магістрат Берліна. І найголовніше — «повітряний міст* успішно функціонував і взимку. Радянський Союз мусив визнати провал блокади Берліна, і 4 травня 1949 р. у Нью-Йорку було досягнуто угоди, згідно з якою 12 травня скасовувалися всі обмеження зв'язку, транспорту й торгівлі між Берліном і західними землями Німеччини, між східною і західними зонами Берліна, а також між західними і східною зонами окупації Німеччини. Берлінська криза 1948—1949 pp. була спричинена геополітичними, ідеологічними й психологічними факторами. Основний прорахунок радянського керівництва по- Тема 4 Німецька проблема в міжнародних відносинах лягав у недооцінці фінансово-економічних і військово-технічних можливостей Заходу, його рішучості домагатися реалізації курсу на створення західнонімецької держави. Але при цьому учасники кризи виявили розумну стриманість і не спровокували широкомасштабного воєнного конфлікту. Адже запобігти створенню двох німецьких держав мирними засобами було вже нереально. Припинення блокади збіглося в часі зі схваленням військовими губернаторами Основного Закону Західної Німеччини, урочисто оприлюдненого 23 травня 1949 р. Ця дата вважається днем створення ФРН. У той самий день відкрилася Паризька сесія РМЗС (23 травня — 20 липня 1949 p.), яка стала останньою і вже нічого не могла зробити для врегулювання німецького питання. 20 червня 1949 р. інститут військових губернаторів було реорганізовано в інститут Верховних комісарів західних держав Німеччини. 14 серпня пройшли вибори до бундестагу ФРН, а 15 вересня — вибори федерального канцлера. Ще 19 березня 1949 р. Німецька народна рада ухвалила проект Конституції Німецької Демократичної Республіки. У квітні пройшли вибори до Німецького народного конгресу, а 7 жовтня 1949 р. була сформована тимчасова Народна палата (день створення НДР). 15 жовтня 1949 р. НДР і СРСР встановили дипломатичні відносини. Створення НДР фактично завершило процес «реєстрації» поділу Німеччини. Але, на думку правознавців, конституції обох німецьких держав були суголосні Потсдамській угоді й антагоністичних суперечностей між двома Німеччинами ще не було.
|
||||||||
|