Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Початок відходу від політики розрядки в американо-радянських відносинах

Перший публічний виступ після перемоги на виборах 1976 р. нового президента СІЛА Д. Кар­тера був сприйнятий радянським керівництвом як підтвердження можливості подальшого сприятливого розвитку радянсько-американських відносин, особливо в галузі роззброєння.

Однак уже в лютому 1977 р. з'ясувалося, що адмі­ністрація Д. Картера, виступаючи за швидке завершення підготовки Договору ОСО-2, мала на увазі відхід від владивостоцьких домовленостей: пропонувала виключити з Договору питання про крилаті ракети та літак «Бек-файєр». Це не входило в плани радянської сторони. Крім того, радянське керівництво було роздратоване пропа­гандистською кампанією Д. Картера на захист прав лю­дини в СРСР та її ув'язуванням із політикою розрядки. Наслідками розбіжностей у підходах до укладання дого­вору ОСО-2 стали невдача місії держсекретаря США С. Венса до Москви в березні 1977 р. і подальше охолод­ження двосторонніх відносин, що поступово були зведеш До рівня, на якому вирішувалися лише проблеми військово-стратегічного характеру.

РОЗДІЛ II РОЗРЯДКА МІЖНАРОДНОЇ НАПРУЖЕНОСТІ. ГЛОБАЛЬНІ ТА РЕГІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ

Основу нової політичної стратегії адміністрації Д. Кар­тера становила доктрина трилатеризму, згідно з якою пріоритетного значення набула лінія на консолідацію зу­силь трьох центрів сили капіталістичного світу — СІЛА, Західної Європи та Японії. На друге місце ставилося за­вдання виробити спільний підхід західних країн щодо «третього світу», тобто активізувати діалог на напрямку «ПівнічПівдень», який теоретики демократичної партії вважали головною лінією світового протистояння. Від­носини СІЛА із СРСР та іншими соціалістичними країнами посіли в новій американській стратегії лише третє місце.

Спеціальна міжвідомча група під керівництвом поміч­ника президента з питань національної безпеки 3. Бже-зинського і відомого політолога, професора С Хантінг-тона провела в межах Ради національної безпеки аналіз радянсько-американських відносин та глобального стра­тегічного балансу, що склався. Наслідком цього дослід­ження стали два теоретико-аналітичні документи — пре­зидентський меморандум № 10 (квітень 1977 р.) і директива 18 (серпень 1977р.), в яких, по-перше, визнава­лось існування військово-стратегічної рівності й небез­пеки взаємного гарантованого знищення в разі обміну ядерними ударами між СРСР і СІЛА. Це створювало пе­редумови для завершення підготовки і підписання Дого­вору ОСО-2. Однак, по-друге, американські аналітики підкреслювали великі переваги Сполучених Штатів у га­лузі економіки й технології і рекомендували урядові використовувати їх для здійснення тиску на Радянський Союз під час переговорів із проблем обмеження стра­тегічних озброєнь. Тактика пов'язування успіхів на цих переговорах з реакцією СРСР на регіональні конфлікти в країнах «третього світу», а також із проблемою дотриму­вання прав людини не лише гальмувала процес вироб­лення Договору ОСО-2, а й ще більше ускладнювала американо-радянські відносини.

Політика СРСР, у свою чергу, також не сприяла змен­шенню напруженості. На початку 1978 р. одним Ь фак­торів, що перешкоджав поліпшенню американо-радян-ських відносин, стала спільна участь радянських і ку­бинських військ у подіях на Африканському Розі, яка

Тема 1 Радянсько-американські відносини

спричинила виникнення в конгресі СІЛА сильної опо­зиції будь-яким домовленостям із СРСР, включаючи До­говір ОСО-2. Нові ускладнення у двосторонніх відно­синах були викликані також спрямованою на нарощуван­ня ядерних і звичайних озброєнь європейською полі­тикою СРСР, яка проводилася таємно згідно з рішенням Москви про розміщення в Європі з середини 70-х років ядерних мобільних ракет СС-20.

У відповідь Рада НАТО вирішила підвищити щорічні військові бюджети своїх членів на 3 %, а в 1978 р. прий­няла довгострокову оборонну програму.

7 червня 1978 р. президент Д. Картер виступив у Військово-морській академії в м. Аннаполісі з програмною промовою з приводу розвитку відносин із СРСР. Зробивши акцент на проблемі прав людини в СРСР, він запропонував радянській стороні «обрати або конфронтацію, або співробітництво». В радянського керівництва ця промова викликала негативну реакцію, оскільки була сприйнята як вибір Д. Картером конфронтаційної політики.

Робота над підготовкою остаточного тексту Договору ОСО-2 знову загальмувалась, хоча з цією метою держав­ний секретар США С. Вене і міністр закордонних справ СРСР А. Громико провели в липні й грудні 1978 р. дві зустрічі в Женеві.

Довгоочікуваний саміт Д. Картера і Л. Брежнєва, на якому, нарешті, було підписано Договір ОСО-2, що впер­ше в історії обмежень стратегічних наступальних озбро­єнь установлював рівну кількість стратегічних ядерних озброєнь усіх типів для обох сторін, відбувся 1518 черв­ня 1979 р. у Відні. Паралельно з підписанням цього важ­ливого документа, що став кульмінацією радянсько-аме­риканських переговорів 1974—1979 pp., було узгоджено питання про початок переговорів щодо радикальних ско­рочень ядерних озброєнь у межах нового Договору ОСО-3.

Однак потенційні можливості, що відкривалися для радянсько-американських відносин у зв'язку з підписан­ням Договору ОСО-2, не були реалізовані внаслідок кіль­кох факторів.

По-перше, під час зупинення з початком виборчої кампанії 1976 р. майже на чотири роки переговорного процесу відносно стратегічних озброєнь змінилася внут­рішньополітична ситуація в США. Початок нового еко­номічного спаду змусив адміністрацію переглянути

РОЗДІЛ II РОЗРЯДКА МІЖНАРОДНОЇ НАПРУЖЕНОСТІ. ГЛОБАЛЬНІ ТА РЕГІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ

Тема 2

пріоритети як внутрішньої, так і зовнішньої політики. Це позначилося на радянсько-американських відносинах: спершу президент Д. Форд замінив термін «розрядка» на гасло «мир, заснований на силі», пізніше адміністрація Д. Картера почала віддавати перевагу концепції «контрольо­ваної вибіркової розрядки» та формулі «суперництво й співробітництво». Не сприяла поліпшенню відносин і про­пагандистська кампанія на захист прав людини в СРСР, що розгорнулася в США.

По-друге, радянсько-американське суперництво за вплив у країнах «третього світу» (Ефіопія, Сомалі, Близь­кий Схід тощо), заморожений стан відносин і відсутність співробітництва щодо врегулювання регіональних кризо­вих ситуацій, заідеологізованість радянської зовнішньої політики, підвищення впливу на неї військово-промисло­вого комплексу, порушення прав людини в СРСР зміц­нили позиції тих сил у СІЛА, що виступали проти рати­фікації Договору ОСО-2 і доповнення військової роз­рядки розрядкою політичною.

Кампанія проти ратифікації Договору ОСО-2 була підсилена з подачі американських спецслужб галасом за­собів масової інформації навколо нової кубинської «міні-кризи» — начебто виявлення на Кубі «радянської бойової бригади». Насправді центр, у якому радянські військові спеціалісти навчали кубинських офіцерів користуватися радянською військовою технікою, існував на Кубі з 1962 р.

Два рішення від 12 грудня 1979 p., прийняття яких ви­падково збіглося в часі, фактично запрограмували не­оборотність погіршення радянсько-американських відно­син на найближчу перспективу. Це — схвалення НАТО програми розгортання в Європі 464 крилатих ракет назем­ного базування, 108 ракет «Першинг-2» і затвердження на засіданні Політбюро ЦК КПРС пропозиції про введення радянських військ до Афганістану, яке було здійснено на­прикінці року.

З січня 1980 р. президент Д. Картер звернувся до сена­ту з проханням «заморозити» розгляд Договору ОСО-2. На­ступного дня були проголошені санкції щодо СРСР: відкладено відкриття американських і радянських кон­сульств, скасовано контакти з 11 міжурядових угод, обме­жено торгівлю, введено ембарго на поставки значної час­тини сільськогосподарської продукції тощо.

Розрядка міжнародної напруженості закінчилась.




Переглядів: 2270

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ООН і деколонізація | СТАНОВЛЕННЯ ПОЛІТИКИ РОЗРЯДКИ В ЄВРОПІ (60-ті — початок 70-х років)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.