Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методи виховання в сім'ї

Під методом родинного виховання М.Г. Стельмахович розуміє «способи, за допомогою яких здійснюється цілеспрямований пе­дагогічний вплив батьків на свідомість і поведінку дітей, на фор­мування в них благородних якостей, на збагачення їх необхідним життєвим досвідом»1. До засобів виховання М.Г. Стельмахович відносить: слово, фольклор, авторитет батьків, працю, навчання, навколишню природу, домашній побут, національні звичаї і тра­диції, громадську думку, духовно-моральний мікроклімат сім'ї, суспільний досвід, пресу, радіо, телебачення, режим дня, літера­туру та мистецтво, книги, театри, музеї та виставки, ігри та іграш­ки, мітинги, демонстрації, фізкультуру, спорт, свята, обряди, сим­воли, атрибути, реліквії тощо2.

На відміну від методики шкільної виховної роботи засоби впли­ву в сім'ї мають свою специфіку:

— вплив на дитину індивідуальний, враховує конкретні вчин-ги і дії дитини;

— вибір методів виховання залежить від індивідуальності бать­ків, їх педагогічної підготовки, характеру, уявлень про життєві цінності загальної духовної культури, стилю відносин у сім'ї тощо.

Тому переконання в одних батьків — навіювання, система до­казів, прикладів, прагнення досягти розуміння вимог, їх виконан­ня, у інших — загроза, крик;

— використання різних методів виховання пов'язані з тією метою, яку ставлять батьки.

Коли в сім'ї стосунки з дітьми близькі, теплі, доброзичливі, ос­новні засоби — увага, заохочення. Якщо панують холодні, далекі, навіть ворожі стосунки, засоби виховання — суворість і покарання. Одні хочуть виховувати слухняність, тому їх дії спрямовані на те, щоб дитина менше міркувала, а лише виконувала вимоги дорослих. Інші вчать своїх дітей думати самостійно, виявляти ініціативу.

Батьки у своїй практиці використовують в основному прий­няті в педагогіці загальні методи виховання: переконання(пояс-

' Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка. — К., 1996. — С. 169. 2 Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка. — К., 1996. — С. 168.



Розділ 1. Предмет педагогіки та питання теорії виховання


 


нення, навіювання, порада), особистий приклад, заохочення(по­хвала, подарунки, цікава для дітей перспектива), покарання(по­збавлення задоволень, відмова від дружби з тими, хто провинив­ся, тілесні покарання), створення виховуючих ситуацій, привчан­ня, спільна діяльність.

При використанні цих методів батьки суб'єктивно визначають їх ефективність. Так, багато хто із батьків частіше за все зверта­ється до переконань, бесід, навіювання, повчання і явно недооці­нюють роль спільної роботи, привчання до моральних вчинків і використання виховних вправ. Основними методами називають саме заохочення і покарання.При цьому переважають покарання над заохоченнями, що часом призводить до загальмування дити­ни, викликає опір дорослим, формування заниженої самооцінки, а це дуже небезпечно для розвитку дитини. Заохочення активізує внутрішні сили дитини, допомагає розвиткові їх здібностей.

Покарання ж «застосовується в сім'ї у тих випадках, коли ди­тина свідомо не підкоряється справедливим вимогам, порушує загальноприйняті норми та правила поведінки, нехтує обов'язка­ми в сім'ї», — зазначає М.Г. Стельмахович1.

Найефективнішим методом покарання М.Г. Стельмахович вва­жає «моральне осудження, що викликає почуття сорому та розкаян­ня, бажання виправитися...» Доцільним є покарання «за логікою природних наслідків»: «насмітив — прибери», «образив — попроси пробачення», «припустився помилки — негайно виправляй її»2.

Називаючи особистий прикладяк метод виховання, батьки не пов'язують його з привчанням, конкретною спільною діяльністю батьків та дітей. Особистий приклад дітей може виявитись ефек­тивним тільки в сполученні з привчанням, іншими методами і прийомами.

Метод переконання часто зводиться до моралізації, що не люблять діти і тому не сприймають позиції батьків.

Все це дає підстави для того, щоб назвати вимоги до викорис­тання методів виховання в сім'ї:

— чітке визначення мети виховання, завдань виховного впливу;

— врахування батьками ситуації, в якій здійснює ті чи інші дії дитина, знання її емоційного стану, індивідуальних особливостей (самостійність, темперамент, реакція на окремі методи тощо) для визначення методів виховання.

«Не слід карати в пориві злості. Покарання мусить бути спра­ведливим, а міра його має відповідати рівню припущеного вихо­ванцем порушення. І вже зовсім не допустимі жорстокість і са-

1 Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка. — К., 1996. — С. 174.

2 Там само.


1.5. Дитина та сім'я 163

дизм, такі покарання, що розхитують здоров'я чи принижують людську гідність (рукоприкладство, залякування, погрози, лайка, нескінченні моралізування, позбавлення дитини їжі, теплого одя­гу, взуття, притулку), злісне відчуження тощо»1.

Дотримання вимог до методів визначається позицією батьків. У журналі «Советская педагогика»2 Т.П. Деусова і О.Д. Кавашкіна подали цікавий матеріал, накопичений німецькими вченими. Ма­терям було запропоновано висловити думку з приводу різних ви­ховних ситуацій: дитина сидить за столом з брудними руками; ранком не хоче вставати, її кілька разів треба будити; не дає молод­шому свого велосипеда; пішла без дозволу з уроку; отримала по­гану оцінку, отримала хорошу оцінку тощо.

У цих ситуаціях матері добре встигаючих школярів у 4 рази більше, ніж матері слабких учнів, вважають правильним викорис­тання таких прийомів, як: допомога, прохання, бесіда, приклад. Методи покарання: зневага, відкрите засудження, залишення без їжі, ізоляція, тілесні покарання — визнають правильними лише 10 % цих матерів. Матері слабких учнів (більше 60 %) вважають необхідним використовувати суворі заходи. Якщо при поганій оцінці 80 % матерів сильних учнів вважали правильним надавати дитині допомогу, то тільки 4,6 % матерів слабких учнів визнали це за необхідність. У той же час 41 % матерів слабких учнів не вважають за необхідне хвалити їх з приводу хорошої оцінки. Се­ред матерів добре встигаючих учнів не визнають похвалу важли­вим методом тільки 6,8 %.

Є багато досліджень, які доводять, що дитина, яка позбавлена батьківської уваги, губить самоповагу, дружні стосунки з іншими людьми, виявляє недоброзичливість до однолітків.

Отже, гуманне ставлення до дитини виховується добротою і по­винно стати головною педагогічною позицією батьків.




Переглядів: 4566

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Зміст виховання в сім'ї | Форми взаємодії педагогів і батьків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.