МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Монетаристська концепція грошово-кредитного регулювання.Якщо при виведенні функції попиту на гроші в складі майна крім грошей та облігацій врахувати й реальний капітал, як це роблять монетаристи, то наслідки зміни кількості грошей описуються більш складним ланцюжком явищ. Зокрема, з цього приводу Фрідмен стверджував, що оскільки гроші є субститутами не лише для облігацій, але й для широкого кола товарів і послуг, то зміна кількості грошей буде здійснювати вплив на ринки споживчих та виробничих товарів, додаючи прямий вплив на витрати до побічного впливу на інвестиції. Оскільки зв’язки, що з’єднують гроші та витрати є різноманітними, повний вплив зміни в грошовій сфері, ймовірно, буде передано цінам та номінальному рівню доходу. Тобто, так як зв’язок між грошима та номінальним доходом є значним та відносно стійким, реабілітується стара ідея кількісної теорії, згідно з якою зміна грошового запасу завжди здійснює потужний вплив на економічну активність. Монетаристські висновки щодо грошової політики грунтуються на рівнянні М´V=Р´Y(1) З рівняння (1) випливає, що коли грошова пропозиція (М) зростає, то ціни (Р) чи випуск (Y) повинні також зростати, або ж швидкість обертання грошей (V) має зменшуватись. Монетаристи виходять з того, що при збільшенні М існує невелика ймовірність зростання V. Адже, за їхньою аргументацією, швидкість обертання грошей (V) залежить передусім від звичок людей у користуванні грошима та структури грошового ринку (використовуваних грошових засобів). Якщо це так, то при збільшенні М мають зростати саме сукупні витрати (Р*Y). У поглядах монетаристів на динаміку Y існують певні розбіжності. Якщо частина прихильників цієї теорії виходить з можливості зміни Y під впливом М, то інші, навпаки, вважають, що не лише V, а й Y є стабільним. Якщо це так, то із монетаристської формули випливає, що зростання М втілюється лише у збільшенні загального рівня цін (Р), тобто існує безпосередній зв'язок між кількістю грошей та інфляцією. У поясненні суті грошової політики з монетаристських позицій, як бачимо, відсутня ставка відсотка. Монетаристи виходять з того, що, маніпулюючи грошовою масою, не можна вплинути на ставку відсотка.За їх уявленням,номінальна ставка відсотка має тенденцію до зростання. Коли ж застосовується ефективна антиінфляційна політика, то ставка відсотка знижується. Щоб зрозуміти це твердження, треба розрізняти номінальну та реальну ставку відсотка.Реальна ставка відсотка є різницею між номінальною ставкою та передбачуваним рівнем інфляції: i = i - де i — реальна ставка відсотка; i — номінальна ставка відсотка; - передбачуваний рівень інфляції. Монетаристи стверджують, що реальна ставка відсотка є низькою і стабільною. Якщо ж високою є номінальна ставка, то це наслідок інфляційних очікувань. Щоб такі очікування не виникали, необхідно здійснювати жорстку політику щодо грошової пропозиції, тобто обмежувати її. Тому головним засобом пожвавлення національної економіки має бути не стимулювання через грошову пропозицію, а структурні зміни економіки та зростання її виробничих можливостей. Реалізуючи грошову політику, необхідно дотримуватись певних правил, що допоможуть уникнути негативних ефектів. До таких монетаристських правил належать: 1) дотримання контрольованого стабільного і низького темпу зростання грошової маси; 2) відмова від здійснення активної грошової політики через операції на відкритому ринку, змінювання облікової ставки та банківських резервів. Наприклад. У 2000 р. обсяг ВВП національного господарства становив 170 млрд. грн., а обсяг середніх залишків грошової маси – 32 млрд. грн. Результати прогнозу свідчать, що у 2001р. обсяг ВВП має зрости на 9%, а швидкість руху грошової маси - збільшитися на 2 %. Необхідно визначити, на який обсяг слід збільшити грошову масу в національному господарстві щоб забезпечити прогнозні обсяги укладання товарообмінних операцій в економіці держави при збереженні існуючого в 2000 р. загального рівня цін? Для розв’язку даної задачі скористаймося рівнянням обміну: ВВП=M·V та обчислимо швидкість руху грошової маси : V= . V2000= =5,3125 (об/рік). Обчислимо прогнозні значення ВВП та V на 2001 рік: ВВП2001= (млрд.грн). V2001= (об/рік). Знаючи прогнозні значення ВВП та V на 2001 р. обчислимо М2001 : М2001= (млрд.грн). Визначивши значення М2001 обчислимо, на який обсяг необхідно збільшити обсяг грошової маси у 2001 році в порівнянні з її значенням у 2000 році. ΔМ=М2001-М2000=34,196-32,0=+2,196(млрд.грн) Отже, у 2001 році для того, щоб забезпечити прогнозне збільшення приросту ВВП на 9% при збільшенні швидкості руху грошей на 2% в порівнянні з відповідними значеннями 2000 р. обсяг грошової маси слід збільшити на 2,196 млрд. грн , тобто в середньому на 183 млрд.грн в місяць. За таких параметрів розвитку національного господарства у 2001 р. загальний рівень цін в економіці держави залишатиметься стабільним щодо його рівня у 2000 р. Даний приклад ілюструє, що збільшення обсягів грошової маси в національному господарстві в науково обґрунтованих пропорціях за умови зростання ВВП не спричиняє суттєвого зростання загального рівня цін. А тепер розглянемо ситуацію, коли центральний банк держави при зростанні реальних обсягів суспільного виробництва не забезпечить національне господарство економічно доцільними приростами обсягів грошової маси, а збільшить їх лише на 1 млрд.грн. М2001=32+1=33,0(млрд.грн) За умови, що V2001=5,41875(об/рік) фактичний обсяг ВВП становитиме : ВВПф2001 =М2001 · V2001 =33,0 · 5,41875=178,82(млрд.грн) Отже, фактичний обсяг ВВП у 2001 р. буде меншим від потенційного обсягу ВВП на суму : ΔВВП= ВВПф2001-ВВПпот2001=178,82-185,3= - 6,48(млрд.грн). Тобто, при заданих параметрах функціонування господарства держави фактичні обсяги ВВП у прогнозному періоді будуть меншими від потенційного значення ВВП на 6,48 млрд.грн. Адже дефіцит платіжних засобів спричинить проблему забезпечення виплати в повному обсязі заробітної плати найманим працівникам, що обмежуватиме приріст їх купівельної спроможної. Це, в свою чергу, гальмуватиме приріст обсягів виробництва споживчих товарів та послуг, підвищить попит на кредитні ресурси та збільшить їх ціну, зменшить обсяги інвестицій. В кінцевому підсумку це спричинить відставання фактичних обсягів ВВП від його потенційного зростання. Відповідно, забезпечення економічно доцільних обсягів приросту грошової маси в національному господарстві є не лише необхідним, ефективним (прибутковим) рішенням в управлінні розвитком економіки держави, але й позитивно впливає на діяльність суб’єктів господарювання країни.
|
||||||||
|