МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема: 18-19-20. Логопедична робота з подолання оптико-просторових і графічних помилок та запобігання їм.1. Мета логопедичної роботи зподолання оптико-просторових та графічних помилок 2.Спеціальні завдання з розвитку зорового сприймання, зорового аналізу і синтезу, просторових уявлень. 3. Особливості формування навичок самоконтролю для запобігання помилок. 4. Методика ознайомлення дітей з друкованими літерами. 5. Система вправ з успішного формування графічного та оптико-просторового образу букви.1 Логопедична робота з подолання оптико-просторових та графічних помилок і запобігання їм спрямована на розвиток усвщомленості тих когнітивних і сенсомоторних процесів і функцій, що забезпечують засвоєння зорово-моторного образу букви, а саме: зорово-просторового сприймання та уявлень; зорового та буквеного гнозису: зорово-моторної координації: зорової пам'яті та уваги; зорового аналізу та синтезу; моторних функцій. Під час виконання вправ відбувається перехід від свідомого розгорнутого виконання кожної дії за допомогою зорових опор (за зразком, за опорними точками в зошиті) до поступового скорочення та переведення їх у розумовий план. Ефективність формування у дітей графічного та оптико-просторового образу літери, покладеного в основу успішного опанування графічних навичок письма, значною мірою залежить від застосування правильної системи вправ, унаслідок виконання яких в учнів розвивається вміння співвідносити звук із літерою, літеру з графемою, здійснювати точні і плавні рухи під час акту письма, аналізувати та диференціювати графічно подібні фігури та літери, порівнювати виконану роботу зі зразком. Поряд із цим у дітей потрібно розвинути вміння контролювати себе в процесі виконання вправ, що сприятиме поліпшенню якості виконання роботи.
З метою розвитку у дітей здібності до засвоєння оптичного та зорово-просторового образу літери, який забезпечує впізнавання літери та співвіднесення її з відповідною фонемою, аналіз елементів букви, їх орієнтацію в просторі, а також диференціацію оптично подібних літер слід добирати спеціальні завдання з розвитку зорового сприймання, зорового аналізу і синтезу, просторових уявлень. Вправи з розвитку зоровогота буквеного гнозису, зорового аналізута синтезуспрямовані на уточнення уявлень дітей про сенсорні еталони (колір, форму, розмір предметів), формування у нихусвідомленості зорового сприймання внаслідок виділення істотних ознак об'єкта (предмета, геометричної фігури, літери) для створення його цілісного образу та впізнавання запропонованого зображення на основі зіставлення виділених персональних ознак об"єкта зі слідами пам'яті. Передбачено також оволодіння дітьми навичками усвідомленого зорового аналізу фігур та літер, умінням знаходити відмінні га подібні їх елементи, актуалізовувати в пам'яті засвоєчі зорові образи букв та співвідносити їх з відповідними фонемами за уявленням. Складовими завдання на розвиток зорово-просторових уявлень є: 1. Розвиток орієнтації у власному тілі, диференціація правих 2. Розвиток орієнтації у навколишньому просторі. Вправи на розвиток орієнтації дитини у власному тілі здійснюють корекційно-розвивальний вплив на недосконалу організацію взаємодії півкуль головного мозку та сприяють виділенню в них домінантної ролі однієї з них. Формування у дитини орієнтації у собі здійснюється на основі сформованих у неї уявлень про диференціацію правої і лівої частин тіла. Робота над розвитком орієнтації в просторі полягає у визначенні всіх просторових напрямів та просторового розташування предметів щодо дитини, формуванні розуміння нею просторових співвідношень між предметами, а також опрацюванні на цій основі прийменникових конструкцій на позначення просторових співвідношень, які значно полегшують роботу над розвитком граматичного ладу мовлення. Зокрема, передбачено практичне засвоєння в мовленні прийменників над, між, з-за, з-під-, що позначають просторове розташування предметів. Вправи на опрацювання просторових напрямів на аркуші створюють основу для кращого розуміння дитиною інструкцій з просторового розташування елементів літери в рядку, забезпечують письмо у заданому напрямку (зліва направо). Визначення відмінностей подібних фігур та літер, які відрізняються лише просторовим розташуванням елементів, формує вміння розрізняти літери за просторовими деталями. Визначення відмінностей між дзеркально розташованими фігурами та літерами сприяє правильному розташуванню літери в дзеркальному просторі. Спеціальні вправи на розвиток зорової пам'яті мають бути спрямовані на формування довільного зорового запам'ятовування та збільшення його обсягу поступовим збільшенням кількості пропонованих об'єктів. Запам'ятовування одночасно і послідовно запропонованих об'єктів забезпечує розвиток снмуль-танно-сукцесивних аналізу і синтезу. Вправи на розвиток довільної зорової уваги передбачають формування таких її якостей, як стійкість, концентрація, розподіл, переключення. З цією метою використовують завдання на виявлення відмінностей між подібними малюнками, знаходження серед подібних малюнків двох однакових. Завдання, спрямовані на виділення з ряду однорідних предметів тих, шо об'єднані спільною ознакою, сприяють формуванню вибірковості уваги, а також уточненню уявлень дітей про колір, розмір та форму. Для розвитку стійкості та концентрації уваги дітям пропонують простежити очима з допомогою олівця, а потім і без нього від початку до кінця лінії ізольовано та в умовах переплетення ліній. Ускладненням цього завдання є простеження шляху героя по лабіринту. Виконання цих вправ сприяє також розвиткові послідовного руху очей зліва направо, шо поліпшує зорове сприймання дітьми складних зображень. Для розвитку здібності довільно переключати увагу пропонують читання ряду літер, які чергуються з цифрами, та псчергове відшукування літер і цифр (лише знайомих дітям) в адаптованих таблицях Шульте. За спеціальними вправами можна підготувати дітей до формування дії зорового контролю за власною діяльністю та зіставлення отриманого результату зі зразком. Корекція та розвиток дрібної моторики пальців і кистей рук, зо-рово-моторної координації сприяє формуванню асоціативних зв'язків між центрами мовлення і моторною зоною кори головного мозку, внаслідок чого удосконалюється механізм довільної регуляції рухів руки, що дає змогу дитині краще оволодіти навичками письма. Тому застосовують вправи на розвиток кінестетичної та динамічноїорганізаціїдовільних рухів пшіьців і кистей рук. Для розвитку кінестетичної організації дрібних рухів використовують вправи на відтворення різних статичних поз кистей і пальців рук. Спочатку дітей навчають нескладних статичних поз із поступовим ускладненням їх. Особливої уваги серед цих вправ заслуговує так звана пальчикова абетка. її виконання сприяє закріпленню в пам'яті графічного образу літери, а також розвитку просторових уявлень, зорового аналізу і синтезу, конструктивного праксису. Потім у роботу вводять динамічні вправи з послідовними дрібними рухами пальців, а також на виконання складних рухових програм: відтворити серію послідовних рухів («кулак— долоня—ребро»), виконати одночасну зміну положень рук (розвиток реципрокної координації рухів: «кулак—долоня» — «долоня—кулак»). Виконання графічних вправ сприяє становленню удітей оп-тико-кінестетичної та динамічної організації рухів руки, опануванню довільної регуляції, а також формуванню зорово-моторної координації. Крім того, малювання ліній та їх переплетення використовують з метою психорегуляції, оскільки процес малювання позитивно впливає на емоційний стан та психіку дитини. Такий вплив дуже корисний для дітей з мовленнєвими порушеннями, адже здебільшого вони потребують регулювання психічних процесів гальмування і збудження. Багаторазове повільне малювання «розкручування» спіраіі з центру сприяє розгальмуванню замкнених дітей, а малювання «скручування--спіралі до центру розвиває здатність до концентрації, зосередженості розгальмованих дітей. При цьому малюнки мають бути великими, і малювати слід у повільному темпі. Вправи на креслення ліній спочатку виконують на нерозлі-ніяному аркуші паперу, щоб не ставити дітей у залежність від поля обмеженості. Поступово ці лінії вводять в обмежений простір (наприклад, штрихування фігур), то забезпечує попередню підготовку дітей до опанування сітки зошита. На кожному логопедичному занятті розвитку дрібної моторики логопедами-методистами (В. Галкіна, Н. Хомутова) рекомендовано присвячувати до 10 хв. Заняття мають включати не більше 2—3 видів завдань, які тривають від 2 до 4 хв кожне.
Доцільно також використовувати елементи запропонованої В. Галкіною. Н. Хомутовою програми з розвитку дрібних рухів кистей та пальців рук, яка, поряд із загально поширеними в логопедичній практиці методами і прийомами роботи передбачає ігрові комплекси самомасажу, вправи з гумовими м'ячами невеликого розміру (діаметром 5 см). Масаж є одним із видів пасивної гімнастики. Він здійснює загальнозміцнювальну дію на м'язову систему, підвищує тонус, еластичність і скорочувальну здатність м'язів, а також поліпшує рухомість зв'язкового апарату. Працездатність стомленого м'яза під впливом масажу відновлюється швидше, ніж за повного спокою. Під впливом масажу посилюються рефлекторні зв"язки кори головного мозку із м'язами і судинами. У разі систематичного проведення масажу в рецепторах шкіри і м'язах виникають імпульси, які здійснюють тонізуючий вплив на центральну нервову систему, внаслідок чого підвищується її регулювальна роль щодо роботи всіх систем і органів. Враховуючи позитивний вплив масажу на організм дитини загалом та на поліпшення дрібної моторики пальців рук, потрібно запроваджувати комплекс вправ самомасажу кистей і пальців рук. Самомасаж проводять у вигляді невеликих комплексів, які включають 5—6 вправ. Його розпочинають і завершують розслабленням кистей рук, погладжуванням.
Важливою умовою для засвоєння дітьми графічних навичок письма є навичка контролю за власною діяльністю, що забезпечує ефективну перевірку виконаної роботи, запобігання та своєчасне виявлення допущених помилок. Формування самоконтролю— тривалий процес, який передбачає застосування спеціальних прийомів та вимог. Тому особливу увагу потрібно приділяти формуванню еталона контролю (зразка) у дітей з вадами мовлення, порівнянню виконуваних дій та їх результатів із зразком, контрольної дії (пошук помилки), виділенням і виправленням помилки. Відповідно до структури контролю дітям пропонують виконання таких перевірних дій: 3. Докладний аналіз зразка перед виконанням вправи. 4.Коментування вголос своїх дій під час виконання роботи. 5.Аналіз результату власної роботи та зіставлення її зі зраз 6.Виправлення знайдених помилок. Послідовність роботи з формування самоконтролю має здійснюватися за загальним порядком поетапного формування розумових дій (за П. Гальперіним). Спочатку дитині пояснюють дії, вона спостерігає за способом виконання перевірки логопедом, потім сама виконує їх: А) з опорою накоментування послідовності дій логопедом та промовляння вголос дії контролю; б)з промовлянням уголос дії контролю: в)з поступовим скороченням зовнішнього мовлення та переведенням його в шепітне мовлення, а далі — в мовчазне мовлення; г)виконання дії контролю мовчки, тобто в розумовому плані.
На початковому етапі шкільного навчання діти відчувають труднощі у сприйманні цілісного графічного образу літери. З метою запобігання можливим утрудненням паралельно з роботою з формування передумов до оволодіння графічними навичками письма потрібно проводити роботу над ознайомленням дітей з друкованими літерами. Правильна організація процесу засвоєння графічної форми друкованих літер матиме позитивний вплив на опанування графічними та зорово-просторовими образами рукописних літер. Для того щоб забезпечити цілеспрямованість процесу первинного сприймання літери та її складу, зробити його усвідомленим, використовують спеціальний алгоритм ознайомлення з літерою, що передбачає таку послідовність дій: 1. Показ логопедом нової друкованої літери на картці і називання звука, який вона позначає. 2.Застосування мнемонічного прийому для полегшення запам'ятовування літери. 3.Спільне з дітьми здійснення аналізу літери за елементами та їх просторовим розташуванням. 4.Виконання дітьми вправ для закріплення графічної форми літери. 6. Складання логопедом алгоритму запису літери та записування друкованої літери дітьми в зошиті за зразком. 7. Перевірка запису літери та порівняння її зі зразком. Наведемо приклад аналізу літери А: «Велика літера А складається з трьох елементів: перший елемент — довга паличка із нахилом праворуч, другий елемент — довга паличка із нахилом ліворуч, які з'єднуються вгорі. Між ними є «місточок» — маленька паличка, розташована горизонтально». Для закріплення графічної форми нової літери в пам'яті дітей доцільно використовувати такі завдання: написати літеру в повітрі; обвести літеру за контуром, за шаблоном; обмацати об'ємну літеру із заплющеними очима: викласти літеру за зразком із паличок, із насіння; викласти літеру з їстівних продуктів, назви яких починаються з цього звука (наприклад, літеру Мвикласти з морквин, літеру Я— з печива тощо); виліпити з пластиліну; «вишити» літеру шнурком на дощечках (розміром 35 х х 25) з великою кількістю отворів (діаметром 5 мм); вирізати літеру з кольорового паперу; придумати слова, що починаються з цієї літери, тощо. Виконання зазначеної вище послідовності дій сприятиме засвоєнню оптико-просторового образу літери, яку вивчають, забезпечуючи успішне опанування операції переведення фонеми в зорову графічну схему (літеру) та відрізнення її від оптично подібних літер. Під час написання дитиною літери виникає міцний зв'язок механізмів мовнослухового, мовнорухового, зорового і моторного аналізаторів. У разі систематичного повторення ці зв'язки закріплюються і сприяють активному мимовільному запам'ятовуванню зорового і рухового образів літери (опора на зорову, мовнорухову та кінестетичну пам'ять) та переходу акту записування в автоматизовану навичку, що запобігає помилкам на змішування літер за кінетичною подібністю.
Включення до змісту роботи з підготовки дітей до оволодіння графічними навичками письма рекомендованої системи вправ за наведеними напрямами сприяє успішному формуванню графічного та оптико-просторового образу букви, а також достатньому розвитку операційних компонентів мислення та когнітивних процесів і функцій, що забезпечують процес писемного мовлення. Вправи з розвитку зорового та буквеного гнозису, аналізу та синтезу 2) Назвати предмети, зображені контурно. 3)Назвати предмети, зображені пунктиром. 4)Назвати предмети, зображені в умовах зашумлення. 2.Назвати закреслені предмети. 3.Впізнати недомальовані предмети і домалювати їх. Варіантом цього завдання є домальовування малюнка, задуманого іншими. Одна дитина починає малювати, не повідомляючи проте, що вона задумана. Інші почергово продовжують малюнок, відображуючи власний задум. Це завдання виконує група дітей і потребує від кожної дитини достатньо розвиненої уяви. 1.Назвати предмети в умовах накладання (за Поппельрейтером). 2.Виділити фігуру, замасковану в іншій, більш складній структурі. 3.Виділити в однорідній сітці (наприклад, шахова дошка) задану фігуру. 4.Знайти фігуру серед подібних, визначити її подібні та відмінні елементи.
1) Визначити подібність / відмінність фігур, що відрізняються лише одним елементом. 2) Уточнення поняття про колір. Підібрати малюнки до фону певного кольору (співвіднесення за кольором). Матеріал: синя лампа і синій аркуш картону; сонечко і жовтий аркуш картону; дерево і зелений аркуш картону; дитина в червоному комбінезоні і червоний аркуш картону. 12.Уточнення поняття про форму: а)дібрати до малюнків подібні до них геометричні фігури Матеріал: геометричні фігури (коло, овал, трикутник, квадрат, прямокутник); малюнки: яблуко, барабан, м'яч; яйце, слива, огірок; пірамідка, парасолька, ковпак; стіл, хустка, вікно; акваріум, двері, книга; б)підібрати до геометричних фігур відповідні малюнки (або в)розкласти в рамки у вигляді геометричних фігур предме 13.Уточнення поняття про розмір. Визначити реальну величину предметів і розкласти їх послідовно від меншого до більшого (співвіднесення за розміром). Матеріал: малюнки чашки, відра, каструлі однакового розміру. 14. Знайти задану літеру серед інших літер, розмішених не в йцукен гшшзхї фівапр лджєяч смитбю пник шщц лмая. 5)Назвати літери, що хаотично розміщені в різних положеннях на аркуші паперу, і викласти їх на набірному полотні. 6)Згрупувати однакові літери, написані різним шрифтом:
|
||||||||
|