МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Формулювання теми і мети дослідженняЗ'ясувавши попередньо суть проблемної ситуації, слід чітко зафіксувати проблему в назві дослідження. Назва дослідження вводить у його проблематику, окреслює контури того, що буде ставитись як мета дослідження, містити у собі спрямованість на прийняття певного управлінського рішення. Тим самим відбувається початкове обмеження (конкретизація) поставленої проблеми. Мета дослідження - це очікуваний кінцевий результат, те, що має бути досягнуто в результаті проведення дослідження. Мета визначає загальну спрямованість дослідження - отримання інформації для розробки рекомендацій, підготовки і прийняття управлінських рішень, здатних підвищити життєздатність соціальної організації (змінити стиль поведінки її членів, сприяти економічному зростанню, оптимізувати професійну адаптацію молоді). Програма має чітко відповісти: на вирішення якої проблеми і на отримання якого результату зорієнтовано дослідження. Мета може мати як теоретичний, так і прикладний, практичний характер. Залежно від цього і саме дослідження буде теоретичним або прикладним. Об'єкт дослідження - це будь-який аспект, рівень чи зріз дійсності, явища або процесу, що явно чи неявно містить соціально-економічні протиріччя і породжує проблемну ситуацію, на яку спрямований процес пізнання. Об'єкт дослідження характеризується кількісно, структурно, а також з точки зору просторової і часової обмеженості. У програмі належить чітко зафіксувати такі характеристики об'єктів дослідження, як: - просторові (підприємство, район, область, регіон); - часові (період початку і закінчення дослідження); - галузеві (вид діяльності, яку досліджують, наприклад, маркетингову, підприємницьку); - соціально-демографічні (стать, вік, освіта, сімейний стан тощо). Предметом дослідження є ті властивості та сторони об'єкта, які найбільш рельєфно відображають приховані в ньому протиріччя, ту проблему, яка досліджується. Це можуть бути певні види чи характеристики діяльності людей, потреби, інтереси, сукупності підприємств. У предметі відображається взаємозв'язок проблеми і об'єкта дослідження. Отже, об'єкт - це те, що містить у собі певні протиріччя, а предмет - це ті його властивості та сторони, які відображають це протиріччя. Об'єкт і предмет дослідження можуть збігатися, якщо дослідник ставить перед собою завдання вивчити всю сукупність закономірностей функціонування й розвитку об'єкта. Якщо ж дослідження обмежується вивченням окремих характеристик об'єкта, то предметом стають ті його сторони, які містять ці характеристики. Визначити об'єкті предмет дослідження, що так ясно і зрозуміло в теорії, на практиці інколи буває досить важко. Тому при розробці конкретного дослідження на етапі визначення його об'єкта і предмета обов'язковою процедурою є попередній системний аналіз. Його мета - побудувати гіпотетичну (або концептуальну) модель об'єкта як системи, розкрити увесь комплекс його елементів і зв'язків, як внутрішніх, так і зовнішніх. Завершальним етапом розробки методологічного розділу програми є висунення і перевірка гіпотез.Гіпотези - це наукові припущення, висунуті для можливого пояснення певних фактів, явиш, процесів, які потрібно підтвердити або спростувати. Можливість перевірки гіпотез є необхідною їх характеристикою. Гіпотези - відправні пункти емпіричного дослідження, подальші його етапи знаходяться в прямій залежності від висунутих гіпотез. Вони сприяють оперативності вивчення предмета, підказують вибір методів збирання інформації. У випадку відсутності гіпотез різко падає рівень дослідження, а його результати та узагальнення зводяться до опису відсоткових виразів тих чи інших індикаторів та досить тривіальних рекомендацій. Тому, за загальним правилом, краще висунути погані гіпотези, ніж не мати ніяких. Наукові гіпотези можуть бути сформульовані тільки в результаті попереднього аналізу досліджуваного об'єкта, звернення до наявних наукових даних. Саме цим відрізняється просте припущення від наукової гіпотези. Припущення, ґрунтоване на повсякденному життєвому досвіді науковця, може відіграти роль своєрідної підказки при висуванні наукових гіпотез. Існують певні правила обґрунтування гіпотез та їх перевірки: - гіпотеза має узгоджуватися з усіма фактами або принаймні певного мірою пояснювати їх; - із кількох суперечливих гіпотез, висунутих для пояснення серії фактів, перевага надається тій, яка однозначно пояснює більше їх число; - для пояснення серії пов'язаних фактів слід висувати якомога менше гіпотез, а їх зв'язок має бути якнайтіснішим; - при висуванні гіпотез слід усвідомлювати вірогідний характер їх висновків; - неприпустимо керуватися в одному дослідженні суперечливими гіпотезами; - гіпотези мають бути сформульовані лаконічно і однозначно, не допускати різного тлумачення, не містити твердження, які суперечать уже доведеним положенням і фактам. У літературі існують різні класифікації джерел висування гіпотез, методів їх перевірки. Гіпотези можуть бути перевірені емпіричним шляхом (за допомогою звернення до фактів, виявлених у ході дослідження) або логічним (за допомогою інтерпретації понять, логічної моделі формування концепції). Розрізняють гіпотези робочі і наукові, первинні (ті, що висуваються до польового дослідження) і вторинні(ті, що висуваються після його проведення). Виділяють також гіпотези-основи і гіпотези-наслідки, які виводяться з перших; описові (уявлення про характеристики, структурні і функціональні зв'язки досліджуваного об'єкта), пояснювальні (уявлення про причинно-наслідкові зв'язки, що існують у досліджуваному об'єкті і вимагають експериментальної перевірки); прогностичні (допомагають розкрити об'єктивні тенденції функціонування та розвитку об'єктів, що вивчаються). Залежно від рівня аналізу досліджуваних об'єктів гіпотези поділяються на теоретичні (припущення про характер зв'язків ідеальних об'єктів), статистичні (припущення про характер статистичних взаємозв'язків об'єктів емпіричні (припущення про характер взаємозв'язків емпіричних ознак). Сформулювати добру робочу гіпотезу надзвичайно складно. Вихідними моментами тут є і отримана до проведення дослідження інформація і професійний досвід науковця. Нерідко для опрацювання гіпотез та процедур дослідження проводять попереднє, розвідувальне дослідження. У такому випадку достатньо обґрунтовані гіпотези можуть бути висунуті лише в процесі дослідження. Наведемо приклад однієї з гіпотез. Так, якщо ми досліджуємо проблему використання працівниками вільного часу, можна висунути такі робочі гіпотези: 1. Ефективність використання працівниками вільного часу залежить віл комплексу об'єктивних і суб'єктивних чинників. 2. Найважливішими об'єктивними чинниками, від яких залежить ефективність використання вільного часу, є: а) умови праці, стан засобів виробництва; б) сімейний стан; в) побутові умови життя; г) стан інфраструктури підприємства і місця; ґ) проживання; д) фінансові можливості. 3.Найважливішими суб'єктивними чинниками, які впливають на ефективність використання працівниками вільного часу, є: а) рівень розвитку потреб працівників; б) спрямованість їхніх інтересів; в) їхні ціннісні орієнтації; г) планування та організація вільного часу.
|
||||||||
|