МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Види підпорядкованості цілей
Практично будь-яка цілеспрямована діяльність організовується на основі уявлення про цілі діяльності і шляхи їх досягнення. Цілевстановлення при формуванні механізмів управління в виробничій системі має свої особливості, оскільки акціонери і різні соціальні групи, що беруть участь у виробничому процесі, по-різному уявляють собі цілі діяльності підприємства і пріоритети в їх досягненні. Тому на користь формування дієвого цілеспрямованого механізму управління важливо встановити об'єктивне представлення складу і взаємозв'язків цілей виробничої системи і суб'єктивне їх уявлення, що визначається місцем суб'єкта в системі і його поведінкою. Виділяють три види підпорядкованості цілей: класифікаційне, композиційне і генетичне. Композиційне підпорядкування має місце у тому випадку, коли підпорядковуюча ціль, розділяється на підлеглі підцілі, її складові, або навпаки, коли підпорядковуюча ціль, інтегрується з підлеглих підцілей; генетичне підпорядкування – підпорядкована ціль не є підціллю підпорядковуючої, але досягнення підпорядкованої мети є умовою досягнення підпорядковуючої. Об'єктивне представлення складу цілей можна встановити відповідно до системного представлення виробничого процесу, канонічна модель якого включає вхід (виробничий і соціальний потенціали системи), оператора процесу (науково-технічний потенціал системи, мотивація праці), вихід (продукція, дохід, прибуток) і навколишнє середовище (ступінь невизначеності господарських, науково-технічних і соціальних параметрів зовнішнього середовища, рівень конкуренції на ринках, екологічні параметри). Таке представлення виробничого процесу дозволяє визначити наступний склад цілей діяльності підприємства, що розглядається як виробничо-господарська, соціальна і екологічна система: А – задоволення суспільних потреб в продукції і послугах підприємства; А1 – задоволення суспільних потреб в праці як джерелі матеріальних благ (заробітку) і самостійної цінності (більше композиційно, ніж генетично підпорядкована цілі А); В – отримання доходу, достатнього для самоокупності підприємства, самофінансування його виробничого, науково-технічного і соціального розвитку, подолання невизначеностей зовнішнього середовища і охорони навколишнього середовища; В1 – отримання прибутку, достатнього для виживання в умовах конкуренції і підвищення конкурентоспроможності (ціль В1 композиційно підпорядкована цілі В); В2 – підвищення і (або) підтримка добробуту акціонерів-власників капіталу (генетично підпорядковує ціль В1); В3 – забезпечення доходів державного бюджету (генетично підпорядковує ціль В1); С – підвищення і (або) підтримка виробничого потенціалу; С1 – підвищення рівня науково-технічного розвитку виробництва (С1 композиційно підпорядкована С); Д – підвищення і (або) підтримка рівня соціального розвитку трудового колективу; Д1 – підвищення і (або) підтримка рівня заробітної плати і інших матеріальних благ; Д2 – посилення мотивації високоякісної продуктивної праці (цілі Д1 і Д2 композиційно підпорядковані цілі Д, ціль Д1 генетично підпорядкована цілі Д2); Е – зниження збитку від негативного впливу господарських, науково-технічних і соціальних невизначеностей зовнішнього середовища; Н – запобігання нанесенню збитків навколишньому середовищу, що завдається в результаті виробничо-господарської діяльності, а також відновлення і відтворення природних ресурсів. Сформована таким чином система цілей підприємства має генетичне підпорядкування по відношенню до головної підпорядковуючої цілі – задоволення суспільних потреб в продукції і послугах. Є всі підстави визнати саме цю ціль головною підпорядковуючою, оскільки без потреб немає і виробництва. Виробництво потрібне тільки для задоволення потреб. Ця парадигма загальновизнана в економіці, соціології і підприємництві. Ключ до успіху підприємця можна визначити словами девізу: «Знайди потребу і задовольни її». Жодна справа, жодна робота не можуть існувати, якщо вони не задовольняють чиюсь потребу. Якщо потреба незначна, то і віддача буде невелика. Отримання доходу і прибутку досягається в результаті задоволення потреб, але не є підпорядковуючою ціллю. Проте є й інша точка зору на підпорядковуючу ціль. Багато зарубіжних фірм і аналітики визнають підпорядковуючою ціллю отримання прибутку або підвищення потенціалу прибутковості. При цьому задоволення потреб розглядається або як умова отримання прибутку, або як мета, генетично підпорядкована отриманню прибутку. У ряді випадків мета «задоволення потреб» просто ігнорується. Так, наприклад, деякі американські компанії при поглинанні інших компаній ставлять за мету поліпшити добробут своїх акціонерів за рахунок зростання показника «ціна акції/прибуток на акцію», виробництва (задоволення потреб), що досягається без підвищення ефективності, лише за рахунок інформаційного ефекту на фондовому ринку, який нерідко сприймає інформацію про поглинання як свідчення зростання ефективності. В американському менеджменті поняття головної мети організації замінене поняттям місії. Місія зазвичай визначає сферу діяльності компанії, деталізує її статус, декларує принципи роботи, виражає наміри керівництва. Вона відображає загальну ціль компанії в суб'єктивному уявленні її керівництвом. Місія розглядається швидше не як база для формування системи цілей компанії, а як орієнтир для розробки її стратегії і як спосіб публічного проголошення статусу і намірів компанії, щоб ділові кола, споживачі товарів і послуг, персонал компанії і суспільство в цілому мали уявлення про її призначення, необхідність і корисність. Американські фірми по-різному оголошують місію організації. Для одних місія – спрощене тлумачення загальної мети компанії, для інших – наміри (філософія) компанії. Так, компанія «Форд» проголосила свою місію в тезі «Надання людям дешевого транспорту». У цій короткій формулі знайшов віддзеркалення намір компанії: сфера діяльності (транспорт), характеристика товару (дешевий транспорт) і орієнтація на широке коло споживачів (дати людям дешевий транспорт). Проте такій місії не можна поставити у відповідність критерій управління. І її не можна розділити на композиційно підлеглі цілі. Формулювання місії як філософії компанії відображає якісну характеристику і містить саморекламу. Наприклад, компанія може таким чином сформулювати свою місію.
Досягнення високої майстерності у всіх сферах – в наших цілях, продукції, послугах, людях і нашому стилі життя. Мета – стати високотехнологічною компанією, що забезпечує 20% прибутку на вкладені активи. Якість – невід'ємна частина нашої продукції, нашого робочого оточення і людей. Професійний менеджмент, повна довіра людям, підтримка творчості і обґрунтованого ризику. Ухвалення управлінських рішень менеджерами всіх рівнів при чітко визначених повноваженнях і відповідальності. Чесність і відвертість, робота в єдиній команді, вільний обмін інформацією. Ми хочемо, щоб люди мали можливість сказати, що наша компанія – це чудове місце для роботи і що вона підтримує і визнає індивідуальні досягнення.
Визначення і обнародування місії слід визнати доцільним, оскільки це допомагає підприємствам привернути увагу ділових кіл і потенційних клієнтів і є першим кроком коректнішої і повнішої постановки головної цілі підприємства, а також встановлення відповідного нею критерію. Відділення місії від системи цілей дозволяє американському менеджменту висунути як головну ціль компанії – отримання прибутку або підвищення прибутковості. Задоволення потреб в продукції (послугах) не є єдиною підпорядковуючою ціллю. Об'єктивно підпорядковуючою ціллю є також ціль – А1 задоволення потреб в праці.Ця потреба зумовлюється, по-перше, необхідністю мати заробіток і, по-друге, визнанням людьми праці як самостійної цінності, що визначає якість життя. Через це ціль А1 є підпорядковуючою нарівні з ціллю А. Досягнення цілі А1 особливо актуально з переходом до ринкової економіки, коли виникає проблема безробіття. Багато зарубіжних фірм зрозуміли негативні наслідки скорочення своїх працівників і поповнення ними ринку робочої сили і тому створюють внутрішні ринки, забезпечуючи скорочення безробіття створенням нових робочих місць і перекваліфікацією працівників. Створення споживчих вартостей забезпечується наявністю виробничого потенціалу (цілі С, С1) і певного рівня соціального розвитку трудового колективу (цілі Д, Д1, Д2), так що вказані цілі генетично підпорядковані цілі А. В інтересах спрямованості науково-технічного розвитку на задоволення потреб важливо досягти реального підпорядкування цілей С1 (підвищення науково-технічного рівня виробництва) і Д2 (посилення мотивації праці) цілі А. Водночас, посилення мотивації праці (ціль Д2) може бути досягнуте в результаті посилення мотивів заохочення до праці – підвищення рівня заробітної плати й інших матеріальних благ (ціль Д1) і посилення мотивів схильності до праці – задоволеності процесами праці в результаті науково-технічного розвитку виробництва (ціль С1) і результатами праці, які привели до задоволення потреб суспільства (ціль А), а також потреби особи в праці (ціль А1). Цілі С і Д самі є підпорядковуючими цілями: їм підпорядковані цілі В; так, що ; *. Ціль В1 підпорядкована також цілям В2 і В3 так, що . Таким чином, мета отримання і підвищення прибутку підпорядкована чотирьом підпорядковуючим цілям: · підтримка і підвищення виробничого потенціалу, зокрема науково-технічного рівня виробництва; · підтримка і підвищення рівня соціального розвитку, зокрема заробітної плати; · підтримка і підвищення добробуту акціонерів (власників капіталу); · забезпечення доходів державного бюджету.
|
||||||||
|