Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методика формування усних прийомів додавання та віднімання в кон-

Лекція № 8 (2 год.)

Тема: Усне додавання та віднімання чисел в межах 100,1000 і багатоцифрових чисел

ПЛАН

1. Усне додавання та віднімання двоцифрових чисел без переходу із пере-ходом через десяток у концентрі „сотня”.

2. Методика формування усних прийомів додавання та віднімання в концентрі „тисяча”.

3. Усні прийоми додавання та віднімання багатоцифрових чисел. Закони додавання та віднімання.

Література:

  1. . Богданович М., Козак М., Король Я. Методика викладання математики в початкових класах. - К.: А.С.К., 2007. - 345 с.
  1. Державний стандарт початкової загальної освіти // ПШ. – 2011. - № 7. – С. 1-19.
  2. Іваній В., Бурчак С. Підготовка вчителів початкових класів до розвитку пізнавального інтересу учнів у процесі навчання математики // ПШ. – 2011. - № 3. – С. 43-48.
  3. Коновець С. Впровадження креативних освітніх технологій у практику початкової школи // ПШ. – 2011. - № 7. – С. 44-48.
  4. Листопад Н. Геометрична складова математичної компетентності молодшого школяра // ПШ. – 2011. - № 8. – С. 51-54.
  5. Мельниченко І. Дидактичні ігри та цікаві завдання з математики за комплексною програмою «Росток» // ПШ. – 2011. - № 4. – С. 16-19.
  6. Назаренко Н. Диференціація самостійної роботи учнів на уроках математики // ПШ. – 2011. - № 6. – С. 15-19.
  7. Положенцева О. Впровадження креативних освітніх технологій у практику початкової школи // ПШ. – 2011. - № 7. – С. 30-33.
  8. Савченко О. Розвиток змісту початкової освіти в умовах Державного суверенітету України // ПШ. – 2011. - № 8. – С. 25-29.
  9. Скворцова С. Методика формування у молодших школярів поняття про арифметичні дії додавання та віднімання // ПШ. – 2011. - № 3. – С. 15-18.
  10. Скворцова С. Обчислювальні навички як складова предметно-математичної компетентності молодшого школяра // ПШ. – 2011. - № 8. – С. 48-51.

11. Веремійчик І. Інтегровані уроки як спосіб реалізації міжпредметних зв’язків. // ПШ.- 2012. -№ 1.- С. 15-18.

12. Большакова І. Розвиток логічної культури вчителя початкової школи у межах внутрішкільної методичної роботи. // ПШ.- 2012. -№ 1.- С. 34-35.

13. Кисільова-Біла В. Логічна складова математичної компетентності молодшого школяра. // ПШ.- 2012. -№ 2.- С. 11-16.

14. Бабаніна І. Урок-подорож з математики та трудового навчання з елементами гри. // ПШ.- 2012. -№ 2.- С. 28-30.

15. Савченко О. Вивчення особистості молодшого школяра як передумова успішної організації його навчальної діяльності. // ПШ.- 2012. -№ 3.- С. 1-6.

16. Математика. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи. //ПШ.- 2012. -№ 3.- С. 22-29.

17. Скоробеха Л. Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках математики, 2 клас. // ПШ.- 2012. -№ 3.- С. 42-45.

18. Особливості навчально-виховного процесу у початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2012-2013 навчальному році. // ПШ.- 2012. -№ 7.- С. 1-22.

19. Логачевська Т., Слісаренко Т. Виконання домашніх завдань з математики в групі продовженого дня. // ПШ.- 2012. -№ 7.- С. 51-56.

20. Савченко О. Компетентісна спрямованість нових навчальних програм для початкової школи. // ПШ.- 2012. -№ 8.- С. 1-5.

21. Скворцова С., Онопрієнко О. Упровадження нового змісту початкової освіти: коментар до навчальної програми з математики. // ПШ.- 2012. -№ 8.- С. 6-13.

 

Ключові слова:арифметична дія, усні випадки додавання, віднімання, властивості дій.

1. Усне додавання та віднімання двоцифрових чисел без переходу із переходом через десяток у концентрі „сотня”.

У концентрі „сотня” продовжуються формуватися обчислювальні навички

Загальним прийомом усного додавання двоцифрових чисел є прийом по-розрядного додавання. Теоретичною основою прийому є принцип десяткової системи числення та переставна і сполучна властивості дії додавання. У 2-му класі сполучна властивість не формується. З’ясовується, що додавати або відні-мати число можна частинами. Однак варто подати і проілюструвати на число-вих прикладах й таке правило: при додаванні кількох чисел їх можна перестав-ляти, об’єднувати в глупи, результат від цього не змінюється. Можна також число розкладати на окремі доданки.

Спочатку учні вивчають додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток.

Проводиться підготовча робота. Де розглядаються такі вправи: 1) кожне з чисел 55, 37, 71, і 17 запишіть як суму двох чисел за зразком: 49=40+9; 2) ко-ристуючись переставною властивістю дії додавання, розв’яжіть приклади : 30+4+50+2; 70+1+20+8.

На основі загального прикладу 32+54 пояснюється додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток.

Запишемо суму чисел 32 і 54 і розкладемо кожне число на десятки і оди-ниці: 32+54=30+2+50+4.

Як зручно обчислювати суму? Знайти спочатку окремо суми чисел 30 і 50 та 2 і 4, а потім додати ці суми: 30+50=80; 2+4=6; 6+80=86. Отже, сума чисел 32 і 54 дорівнює 86. Приклад розв’яжіть за допомогою моделюваня:

Алгоритм розв’язання записують у таблиці і вивішують у класі

32 + 54 =

       
   

 


30 2 50 4

30+50=80

2+4=6

80+6=86

32+54=86

Потім учитель пропонує пояснити розв’язання прикладу 43+24 за розгор-нутим записом: 43+24=40+3+20+4=60+7=67.

Після розв’язування двох - трьох прикладів з використанням опорних записів учні розвязують приклади з усним коментуваням.

На основірозглянутих прикладів формується правило усного додавання двоцифрових чисел: додаючи двоцифрові числа, десятки додають до десятків, одиниці - до одиниць.

На наступних уроках учні закріплюють знання і розвивають вміння викону-вати додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток, вони розв’язу-ють приклади з коментуванням і самостійно, а також задачі, що включають вив-

чені випадки дії додавання.

Після розгляду загального випадку додавання двоцифрових чисел без пере-

ходу через десяток розглядаються окремі випадки додавання (54+30; 54+3; 20+47; 2+47).

До окремих випадків додавання належать такі суми, в якому з доданків від-сутні одиниці або десятки. За своєю сутністю у даних даних випадках застосо-

вується правило додавання двоцифрових чисел.

Так. Застосовуються наступні алгоритми виконання дій:

54+30=54+3=

50+30=80 4+3=7

80+4=84 50+7=57

54+30=84 54+3=57

 

20+47=2+47=

20+40=60 2+7=9

60+7=67 40+9=49

20+47=67 2+47=49

У випадку утруднення виконання алгоритмів слід застосовувати предметне ілюстрування (бруски – десятки і окремі кубики, смужки з кружечками).

На одному з уроків закріплення слід ознайомити учнів прийомом послі-довного додавання двоцифрових чисел. На основі записів учням пропонують пояснити і порівняти послідовність виконання обчислень:

32+54=32+54=

30+50=80 32+50=82

2+4=6 82+4=86

80+6=86 32+54=86

32+54=86

теоретичною основою порозрядного віднімання двоцифрових чисел є прави-ло віднімання суми від суми. У 2-му класі це правило не вивчають. Пояснення подають за аналогією з прийомом попрозрядного додавання. Так, наприклад, прийом обчислення ілюструється предметними діями та відповідними записа-ми.

64 – 21 =

 

 

60 4 20 1

___________

60-20=40

4-1=3

40+3=43

формується правило порозрядного віднімання двоцифрових чисел: віднімаючи двоцифрові числа, десятки віднімаються від десятків, одиниці – від одиниць.

До окремих випадків віднімання в межах 100 без переходу через десяток від-носимо такі різниці, в яких від’ємник не містить одиниць або десятків: 79-40, 79-2.

Спочатку при поясненні вказуємо на особливість від’ємника, згодом розв’я-

зування коментуємо без вказівки на особливість від’ємника.

79-40=79-2=

70-40= 30 9-2=7

30+9=39 70+7=77

79-40=39 79-2=77.

На одному з останніх уроків закріплення слід ознайомити учнів з прийомом послідовного віднімання.

 

64-21=

64-20=44

44-1=43

64-21=43

після розгляду даних прийомів розглядаються позатабличні випадки дода-вання і віднімання з переходом через розряд.

Додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток розглядається в такій послідовності: загальний випадок (наприклад, 38+53 і окремі випадки виду 38+4; 7+25; 42+8; 4+36; 36+54).

Перед розрядом загального випадку додавання двоцифрових чисел з перехо-дом через десяток виконують підготовчі вправи:

1) розв’яжіть і поясніть розв’язання прикладів: 30+40; 8+6; 80+19;

2) розв’яжіть приклад, користуючись переставною властивостю дії додаван-

ня: 20+4+60+5; 30+8+20+9.

Усне додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток виконуєм порозрядним додаванням. Наприклад: 38 + 53 =

30 8 50 3

30+50=80

8+3=11

80+11=91

38+53=91

з поданого зразка видно, що такий спосіб обчислення включає додавання круг-лих десятків, табличне додавання з переходом через і додавання двоцифрового числа до круглого. З урахуванням цього і будують уроки на ознайомлення з да-

ними прийомами.

Після розгляду загального випадку додаванняя двоцифрових чисел з перехо-дом через десяток учні можуть самостійно вказати способи обчислення даних вправ. Алгоритми розв’язку даних прикладів мають такиц вигляд:

 

 

38 + 4 = 7 + 25 = 42 + 8 = 4 + 36 = 36 +54 =

2 2

 

38+2=40 7+5=12 2+8=10 4+6=10 30+50=80

40+2=42 20+12=32 40+10=50 30+10=40 6+4=10

38+4=42 7+25=32 42+8=50 4+36=40 80+10=90

36+54=90

Після опрацювання окремих випадків, учнів можна ознайомити з прийомом послідовного додавання чисел у межах 100 з переходом через десяток:

38 + 53=

38+50=88

88+3=91

38+53=91

Загальним прийомом усного віднімання двоцифрових чисел з переходом че-рез десяток є спосіб послідовного віднімання:

38 + 53=

83-20=63

63-7=56

83-27=56.

Він спирається на вміння віднімати одноцифрове число від двоцифрового з переходом через десяток. Обчислення в цьому разі можна виконати двома спо-

собами:

63-7= 63-7=

63-3=60 13-7=6

60-4=56 50+6=56

63-7=56 63-7=56

Розглядають обидва способи, Але перевага надається першому.

Тому, загальному прийому віднімання передує ознайомлення учнів з випад-ками віднімання виду:

40-4 і 54-6.

Після ознайомлення з даними випадками віднімання записуються в таблиці з алгоритмами їх розв’язання:

40 - 4 =

 

30 10

 

10-4=6

30+6=36

40-4=36

 

1 спосіб 2 спосіб 3 спосіб 4 спосіб

54 - 6 = 54 - 6 = 54 - 6 = 54 – 6 =

4 2 44 10 40 14

54-4=50 10-6=4 14-6=8 54-10=44

50-2=48 44+4=48 40+8=48 44+4=48

54-6=48 54-6=48 54-6=48 54-6=48

після розгляду цих окремих випадків віднімання учнів ознайомлюють з за-

гальним випадком віднімання двоцифрових чисел через десяток: 84-29=

Перед цим проводяться підготовчі вправи:

63-20-3 45-10-5 91-40-1

63-20-7 45-10-9 91-40-6.

Пояснення знаходження різниці 84-29 відбувається на основі предметних дій з пучками – десятками і окремими паличками. Учням пропонуються три спосо-

би розв’язання вправи:

1 спосіб 2 спосіб 3 спосіб

84- 29= 84- 29= 84- 29=

 

20 9 24 5 замінимо 29 на 30

84-20=64 84-24=60 84-30=50

64-9=55 60-5=55 54+1=55

84-29=55 84-29=55 84-29=55

Слід зазначити, що в концентрі “сотня” розглядаються випадки додавання і віднімання, що грунтуються на нумерації. Це зокрема:

1. Додавання і віднімання одиниці (обчислення грунтуються на знанні нату-рального ряду чисел):23+1=24, 36-1=35.

2. Додавання і віднімання круглих чисел (дії виконують, спираючись на дії

з одноцифровими числами):

20+30= 50-40=

2 дес +3дес =5дес. 5дес -4дес =1дес

2+3=5 5-4=1

20+30=50 50-40=10

На кожгій з розглянутих випадкі додавання і віднімання та на закріплення в кінці теми присвячують 2-3 уроки. Частину часу уроків відводять для відтво-ення прийомів обчислень (коментування, розв’язування прикладів), алеоснов-им у формування навичок є застосування обчислювальних прийомів у різних ситуаціях.

 

Методика формування усних прийомів додавання та віднімання в кон-




Переглядів: 11619

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Властивості дій додавання та віднімання. | Центрі “тисяча”.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.