МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||
Методика формування усних прийомів додавання та віднімання в кон-Лекція № 8 (2 год.) Тема: Усне додавання та віднімання чисел в межах 100,1000 і багатоцифрових чисел ПЛАН 1. Усне додавання та віднімання двоцифрових чисел без переходу із пере-ходом через десяток у концентрі „сотня”. 2. Методика формування усних прийомів додавання та віднімання в концентрі „тисяча”. 3. Усні прийоми додавання та віднімання багатоцифрових чисел. Закони додавання та віднімання. Література:
11. Веремійчик І. Інтегровані уроки як спосіб реалізації міжпредметних зв’язків. // ПШ.- 2012. -№ 1.- С. 15-18. 12. Большакова І. Розвиток логічної культури вчителя початкової школи у межах внутрішкільної методичної роботи. // ПШ.- 2012. -№ 1.- С. 34-35. 13. Кисільова-Біла В. Логічна складова математичної компетентності молодшого школяра. // ПШ.- 2012. -№ 2.- С. 11-16. 14. Бабаніна І. Урок-подорож з математики та трудового навчання з елементами гри. // ПШ.- 2012. -№ 2.- С. 28-30. 15. Савченко О. Вивчення особистості молодшого школяра як передумова успішної організації його навчальної діяльності. // ПШ.- 2012. -№ 3.- С. 1-6. 16. Математика. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи. //ПШ.- 2012. -№ 3.- С. 22-29. 17. Скоробеха Л. Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках математики, 2 клас. // ПШ.- 2012. -№ 3.- С. 42-45. 18. Особливості навчально-виховного процесу у початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2012-2013 навчальному році. // ПШ.- 2012. -№ 7.- С. 1-22. 19. Логачевська Т., Слісаренко Т. Виконання домашніх завдань з математики в групі продовженого дня. // ПШ.- 2012. -№ 7.- С. 51-56. 20. Савченко О. Компетентісна спрямованість нових навчальних програм для початкової школи. // ПШ.- 2012. -№ 8.- С. 1-5. 21. Скворцова С., Онопрієнко О. Упровадження нового змісту початкової освіти: коментар до навчальної програми з математики. // ПШ.- 2012. -№ 8.- С. 6-13.
Ключові слова:арифметична дія, усні випадки додавання, віднімання, властивості дій. 1. Усне додавання та віднімання двоцифрових чисел без переходу із переходом через десяток у концентрі „сотня”. У концентрі „сотня” продовжуються формуватися обчислювальні навички Загальним прийомом усного додавання двоцифрових чисел є прийом по-розрядного додавання. Теоретичною основою прийому є принцип десяткової системи числення та переставна і сполучна властивості дії додавання. У 2-му класі сполучна властивість не формується. З’ясовується, що додавати або відні-мати число можна частинами. Однак варто подати і проілюструвати на число-вих прикладах й таке правило: при додаванні кількох чисел їх можна перестав-ляти, об’єднувати в глупи, результат від цього не змінюється. Можна також число розкладати на окремі доданки. Спочатку учні вивчають додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Проводиться підготовча робота. Де розглядаються такі вправи: 1) кожне з чисел 55, 37, 71, і 17 запишіть як суму двох чисел за зразком: 49=40+9; 2) ко-ристуючись переставною властивістю дії додавання, розв’яжіть приклади : 30+4+50+2; 70+1+20+8. На основі загального прикладу 32+54 пояснюється додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Запишемо суму чисел 32 і 54 і розкладемо кожне число на десятки і оди-ниці: 32+54=30+2+50+4. Як зручно обчислювати суму? Знайти спочатку окремо суми чисел 30 і 50 та 2 і 4, а потім додати ці суми: 30+50=80; 2+4=6; 6+80=86. Отже, сума чисел 32 і 54 дорівнює 86. Приклад розв’яжіть за допомогою моделюваня:
Алгоритм розв’язання записують у таблиці і вивішують у класі 32 + 54 =
30 2 50 4 30+50=80 2+4=6 80+6=86 32+54=86 Потім учитель пропонує пояснити розв’язання прикладу 43+24 за розгор-нутим записом: 43+24=40+3+20+4=60+7=67. Після розв’язування двох - трьох прикладів з використанням опорних записів учні розвязують приклади з усним коментуваням. На основірозглянутих прикладів формується правило усного додавання двоцифрових чисел: додаючи двоцифрові числа, десятки додають до десятків, одиниці - до одиниць. На наступних уроках учні закріплюють знання і розвивають вміння викону-вати додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток, вони розв’язу-ють приклади з коментуванням і самостійно, а також задачі, що включають вив- чені випадки дії додавання. Після розгляду загального випадку додавання двоцифрових чисел без пере- ходу через десяток розглядаються окремі випадки додавання (54+30; 54+3; 20+47; 2+47). До окремих випадків додавання належать такі суми, в якому з доданків від-сутні одиниці або десятки. За своєю сутністю у даних даних випадках застосо- вується правило додавання двоцифрових чисел. Так. Застосовуються наступні алгоритми виконання дій: 54+30=54+3= 50+30=80 4+3=7 80+4=84 50+7=57 54+30=84 54+3=57
20+47=2+47= 20+40=60 2+7=9 60+7=67 40+9=49 20+47=67 2+47=49 У випадку утруднення виконання алгоритмів слід застосовувати предметне ілюстрування (бруски – десятки і окремі кубики, смужки з кружечками). На одному з уроків закріплення слід ознайомити учнів прийомом послі-довного додавання двоцифрових чисел. На основі записів учням пропонують пояснити і порівняти послідовність виконання обчислень: 32+54=32+54= 30+50=80 32+50=82 2+4=6 82+4=86 80+6=86 32+54=86 32+54=86 теоретичною основою порозрядного віднімання двоцифрових чисел є прави-ло віднімання суми від суми. У 2-му класі це правило не вивчають. Пояснення подають за аналогією з прийомом попрозрядного додавання. Так, наприклад, прийом обчислення ілюструється предметними діями та відповідними записа-ми. 64 – 21 =
60 4 20 1
___________ 60-20=40 4-1=3 40+3=43 формується правило порозрядного віднімання двоцифрових чисел: віднімаючи двоцифрові числа, десятки віднімаються від десятків, одиниці – від одиниць. До окремих випадків віднімання в межах 100 без переходу через десяток від-носимо такі різниці, в яких від’ємник не містить одиниць або десятків: 79-40, 79-2. Спочатку при поясненні вказуємо на особливість від’ємника, згодом розв’я- зування коментуємо без вказівки на особливість від’ємника. 79-40=79-2= 70-40= 30 9-2=7 30+9=39 70+7=77 79-40=39 79-2=77. На одному з останніх уроків закріплення слід ознайомити учнів з прийомом послідовного віднімання.
64-21= 64-20=44 44-1=43 64-21=43 після розгляду даних прийомів розглядаються позатабличні випадки дода-вання і віднімання з переходом через розряд. Додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток розглядається в такій послідовності: загальний випадок (наприклад, 38+53 і окремі випадки виду 38+4; 7+25; 42+8; 4+36; 36+54). Перед розрядом загального випадку додавання двоцифрових чисел з перехо-дом через десяток виконують підготовчі вправи: 1) розв’яжіть і поясніть розв’язання прикладів: 30+40; 8+6; 80+19; 2) розв’яжіть приклад, користуючись переставною властивостю дії додаван- ня: 20+4+60+5; 30+8+20+9. Усне додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток виконуєм порозрядним додаванням. Наприклад: 38 + 53 =
30 8 50 3 30+50=80 8+3=11 80+11=91 38+53=91 з поданого зразка видно, що такий спосіб обчислення включає додавання круг-лих десятків, табличне додавання з переходом через і додавання двоцифрового числа до круглого. З урахуванням цього і будують уроки на ознайомлення з да- ними прийомами. Після розгляду загального випадку додаванняя двоцифрових чисел з перехо-дом через десяток учні можуть самостійно вказати способи обчислення даних вправ. Алгоритми розв’язку даних прикладів мають такиц вигляд:
38 + 4 = 7 + 25 = 42 + 8 = 4 + 36 = 36 +54 =
2 2
38+2=40 7+5=12 2+8=10 4+6=10 30+50=80 40+2=42 20+12=32 40+10=50 30+10=40 6+4=10 38+4=42 7+25=32 42+8=50 4+36=40 80+10=90 36+54=90 Після опрацювання окремих випадків, учнів можна ознайомити з прийомом послідовного додавання чисел у межах 100 з переходом через десяток: 38 + 53= 38+50=88 88+3=91 38+53=91 Загальним прийомом усного віднімання двоцифрових чисел з переходом че-рез десяток є спосіб послідовного віднімання: 38 + 53= 83-20=63 63-7=56 83-27=56. Він спирається на вміння віднімати одноцифрове число від двоцифрового з переходом через десяток. Обчислення в цьому разі можна виконати двома спо- собами: 63-7= 63-7= 63-3=60 13-7=6 60-4=56 50+6=56 63-7=56 63-7=56 Розглядають обидва способи, Але перевага надається першому. Тому, загальному прийому віднімання передує ознайомлення учнів з випад-ками віднімання виду: 40-4 і 54-6. Після ознайомлення з даними випадками віднімання записуються в таблиці з алгоритмами їх розв’язання: 40 - 4 =
30 10
10-4=6 30+6=36 40-4=36
1 спосіб 2 спосіб 3 спосіб 4 спосіб 54 - 6 = 54 - 6 = 54 - 6 = 54 – 6 =
4 2 44 10 40 14
54-4=50 10-6=4 14-6=8 54-10=44 50-2=48 44+4=48 40+8=48 44+4=48 54-6=48 54-6=48 54-6=48 54-6=48 після розгляду цих окремих випадків віднімання учнів ознайомлюють з за- гальним випадком віднімання двоцифрових чисел через десяток: 84-29= Перед цим проводяться підготовчі вправи: 63-20-3 45-10-5 91-40-1 63-20-7 45-10-9 91-40-6. Пояснення знаходження різниці 84-29 відбувається на основі предметних дій з пучками – десятками і окремими паличками. Учням пропонуються три спосо- би розв’язання вправи: 1 спосіб 2 спосіб 3 спосіб 84- 29= 84- 29= 84- 29=
20 9 24 5 замінимо 29 на 30 84-20=64 84-24=60 84-30=50 64-9=55 60-5=55 54+1=55 84-29=55 84-29=55 84-29=55 Слід зазначити, що в концентрі “сотня” розглядаються випадки додавання і віднімання, що грунтуються на нумерації. Це зокрема: 1. Додавання і віднімання одиниці (обчислення грунтуються на знанні нату-рального ряду чисел):23+1=24, 36-1=35. 2. Додавання і віднімання круглих чисел (дії виконують, спираючись на дії з одноцифровими числами): 20+30= 50-40= 2 дес +3дес =5дес. 5дес -4дес =1дес 2+3=5 5-4=1 20+30=50 50-40=10 На кожгій з розглянутих випадкі додавання і віднімання та на закріплення в кінці теми присвячують 2-3 уроки. Частину часу уроків відводять для відтво-ення прийомів обчислень (коментування, розв’язування прикладів), алеоснов-им у формування навичок є застосування обчислювальних прийомів у різних ситуаціях.
Методика формування усних прийомів додавання та віднімання в кон-
|
||||||||||||||||
|