Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Література

1. Жовтобрюх М.А., Кулик Б.М. Курс сучасної української літературної мови. – Частина І. – К., 1972. – С. 320-334.

2. Сучасна українська літературна мова / За редакцією М.Я. Плющ. – К.: Вища школа, 1994. – С. 258-272.

3. Сучасна українська мова / За редакцією О.Д.Пономарева. – К.: Либідь, 2001. – С. 169-176.

4. Ющук І.П. Українська мова. – К.: Либідь, 2004. – С. 369-378, 404-405.

Виконати вправи:

1.Прочитайте. Перепишіть, підкресліть дієслова в початковій формі. Як називається початкова форма дієслова? Чому вона так називається? Поставте до неї питання.

1. З-під лісового корча б'є джерельце русявої, чистої тиші. Можна тишу зачерпнути в долоні і вгамувати спрагу. Можна тишею хлюпнути в обличчяі змити втому. А можна подивитись, немов у чарівне дзеркальце, і побачити: на гусях-гусенятах летить Івасик-Телесик, схожий на тебе в дитинстві. 2. Напровесні на протилежному степовому березі сідають перепочити дикі гуси, що летять на північ. Вони обережно ходять по торішній траві. Полювати на них заборонено... (За Є.Гуцалом).

2.Прочитайте. Розкрийте зміст речень. Перепишіть. Поряд з кожним дієсловом запишіть неозначену форму. Виділіть дієслівні суфікси перед ‑ти. Поясніть написання не з дієсловами.

1. Кажуть, мати посадила при дорозі явір той, коли з бою за Вітчизну не вернувся син-герой (І. Гонч.). 2. Не гриміть оркестрами. Перестаньте. Не лякайте вічності. Хай іде (Олійн.). 3.Нас не лякали перевали – манила мужніх висота (Нагн.). 4. Ніколи не забудуться ті, хто поліг у жорстоких боях (Д. Ткач). 5. Червоні зорі, сяйте угорі! Хай димом вас не криють більше війни (І. Гонч.).

3.Прочитайте. Перепишіть, розкриваючи дужки, вставляючи пропущені літери і розставляючи пунктограми. Підкресліть орфограми – написання не з дієсловами разом чи окремо.

1. Неси до людей всі думки почуття і слова – і серце твоє (не) згорить, (не) замовкне, (не) згасне (Рильськ.). 2. На полтавських землях на родючих здавна мир і дружба між людьми. (Не) сховався промінь дружби в тучах (не) згубили бойовищ громи (Ющен.). 3. Гризе, (не) вгава екскаватор, все далі, все глибше в ґрунти (Усин.).

Завжди разом з недо- пишуться дієслова недобачати, недобачити, недовиконувати, недооцінювати, інші дієслова можуть писатися разом і окремо – залежно від значення.

4.Користуючись правилом, що не виступає префіксом у дієсловах з до, що означають неповну міру (отже, пишеться разом), а якщо вони означають незакінчену дію, пишеться окремо, – напишіть не разом чи окремо.

«Не займай» – (не) дочуває,
«Поможи» – (не) добачає...
(Не) додума, (не) довтне.
(Не) довисидить уроку...
(Не) доходить до хлопчини,

Що недоуком росте (Д. Куровський).

5.Із поданими дієсловами складіть речення так, щоб в одному випадку не було префіксом дієслова, а в іншому – часткою.

Недоорати – не доорати, недоважити – не доважити, недоїсти –недоїсти, недосолювати – не досолювати.

Зразок: Тракторист не доорав лану, бо почався. дощ. Він постійно недоорював, залишав огріхи.




Переглядів: 848

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Самостійна робота | Самостійна робота № 2

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.