МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Самостійна робота № 3Тема: Дієслово. Визначення перехідності дієслів. Розпізнавання перехідних і неперехідних дієслів. Визначення відмінка залежного слова при Виконати вправи: 1.Прочитайте. Перепишіть текст, розкривши дужки. Підкресліть перехідні дієслова однією рискою, неперехідні – двома. Визначте відмінок іменників, що залежать від них. Хто (не) відчував на собі поривів вітру або (не) чув про його руйнівну силу? Вітер можна створити і штучно. Наприклад, в аеродинамічній трубі, де проводять випробування літаків. Або в трубах, по яких стиснене повітря пересуває вантажі на великі відстані. «Штучний вітер»підіймає і пересуває кораблі на повітряній подушці. А що, якщо вітер, але не просто вітрець, а ураганний потік повітря, затиснутий у трубу, випустити через (не) великий отвір? Вийде струмінь величезної руйнівної сили. Так виникла ідея створити установку, що подрібнює породу струменем повітря під тиском. І таким способом пробивати свердловини. Щоб добувати нафту і газ, воду і сіль, навіть вугілля (З газети). 2.Прочитайте словосполучення, запишіть у два стовпчики: у перший – з перехідними дієсловами, у другий – з неперехідними. З іменником у формі якого відмінка вживаються перехідні дієслова? Керувати гуртком, писати листа, пішов до товариша, передплатити газету, посадити дерево, співати голосно, вчитися старанно, споруджувати будинок, купити цукру, жити по-новому, розв'язати задачу, побачити оленя, не прочитати оповідання, не спати вночі, дивишся фільм, сидіти в нього, внести вугілля. Виділені слова вимовте вголос, поставте в них знак наголосу. Словосполучення з неперехідними дієсловами введіть у речення. 3.Прочитайте. Поясніть відмінність у значенні поданих словосполучень. Складіть з ними речення. Запишіть. Визначте відмінок залежних іменників і перехідність (неперехідність) дієслів. Внести води, внести воду; купити солі, купити сіль; привезти дров, привезти дрова; дістати борошна, дістати борошно; випити молока, випити молоко. 4.Прочитайте. Які з поданих словосполучень фразеологічні, що вони означають? Доберіть до них синонімічні слова чи словосполучення. Визначте перехідність (неперехідність) дієслів у дієслівних словосполученнях. Зразок: Бити байдики – нічого не робити. Брати книжку – брати участь, їсти облизні – їсти цукерки, сушити голову – сушити білизну, чесати язика – чесати косу, перемивати кісточки – перемивати посуд, ґав ловити – ловити рибу, збитися з пантелику – збитися з дороги, іти по п'ятах – іти стежиною, на сміх брати – брати ручку, не чути під собою ніг – не чути пісень, стерти з землі – стерти написане. 5.Складіть речення з поданими дієсловами. Визначте їх перехідність (неперехідність), підкресліть залежні від них слова. Будують – будуються; співає – співається; зустрічає – зустрічається; хвилює – хвилюється. 6.Окремі дієслова можуть бути перехідними чи неперехідними залежно від контексту. З кожним із поданих дієслів складіть по 2 речення, в одному з яких дієслово буде перехідним, а в другому – неперехідним. неперех. перех. Зразок: Іванко читаєшвидко. Він читаєцікаву книжку. Писати, шити, валити, копати, сіяти, будувати, грати. 7.Прочитайте текст і детально перекажіть. Визначте основну думку. Перепишіть, підкресліть дієслова, над кожним напишіть, перехідне чи неперехідне воно. У кожній родині із самого малечку навчали дітей: «Не кидайсь хлібом, він – святий». А коли траплялося, що якась крихта впаде з рук чи столу, її підіймала мати, цілувала вустами, ніби просила пробачення за випадкове недбальство. І діти стежили за цим і переймали від матері чи батька оту святість і пошану до хліба. Та й самі діти знали йому ціну. Бо з того часу, як навчилися ходити, бігати босоніж по стерні, ріллі, по зелених облогах, вони разом з батьками виїздили на жнива, збирали в полі колосочки, допомагали старшим зносити снопи в копи, молотити той хліб, перевівати на вітрі, очищати від полови (І. Цюпа).
|
||||||||
|