Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Сутність конкуренції та її роль у ринковій економіці.

Кон­куренція (від лат. concurrentia — зіткнення, змагання) - суперництво між суб'єктами ринку, спрямованих на досягнення їх ринкових цілей.

В міжнародному аспекті суб'єктами світового ринку виступають: держави, регіони, галузі, підприємства, транснаціональні корпорації. Трансграничний характер економічної взаємодії суб'єктів світового ринку — головна риса їх конкурентних відносин. Об'єктами конкуренції є економічні блага - това­ри та послуги.

Конкуренція охоплює мікро-, мезо-, макро- і мегарівні економіч­ної системи. Мікрорівень конкуренції (внутрігалузева конкуренція) — це конкуренція між підприємствами однієї галузі, її результатом є формування середньої ціни виробництва в галузі у цілому. Мезорівень конкуренції (міжгалузева конкуренція) — це конкуренція між підприємствами різних галузей. Об'єктом мезорівневої конкуренції є невзаємозамінні товари та послуги, її результатом є встановлення середньої норми прибутку в економіці у цілому. Макро- та мегарівні конкуренції охоплюють конкуренцію країн та регіональних угруповань як їх суперництво за створення кращих умов для бізнесу та підвищення якості життя їх населення, що все більш набуває глобального масштабу.

Конкуренція — гнучкий інструмент регулювання та розвитку еко­номічної системи. Цю роль конкуренція виконує за допомогою при­таманних їй функцій:

регулююча функція (через механізм цін ринок регулює економічну діяльність його суб'єктів);

алокаційна функція (розміщення та розподіл ресурсів і вироблених благ між потребами, виробництвами та економічними суб'єктами здійснюється за критерієм їх максимальної віддачі та ефективного використання виробничих можливостей);

адаптаційна (стимулююча) функція (конкуренція стимулює та примушує агентів ринку (суб’єктів конкуренції) до інновацій, пошуку та створення нововведень з метою задоволення змінного попиту споживачів та забезпечення життєздатності агентів ринку);

контролююча функція (конкуренція примушує кожною з економічних суб'єктів дотримуватися єдиних правил і норм конкурентної поведінки, в рамках яких забезпечується їх самостійність і активність в економічній діяльності).

Негативними наслідками конкуренції є порушення основних параметрів та умов оптимальності в моделі рівноважного досконалого конкурентного ринку (поява монополії, олігополії і моно­полістичної конкуренції) внаслідок дії об'єктивних (розвиток продуктивних сил) та суб'єктив­них (свідомі дії суб'єктів ринку) чинників.

 




Переглядів: 639

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА 1. Міжнародна конкуренція. Предмет та задачі курсу. | Теорії конкуренції та їх еволюція

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.