Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Національні економіки в міжнародному конкурентному середовищі.

У 1990 р. професор Гарвардського університету М.Портер запропонував теорію конкурентних переваг націй. Згідно з постулатами теорії Портера, на формування середовища, в якому конкурують між собою фірми певної країни, впливають чотири загальні характеристики-детермінанти; ці характеристики сприяють процесам створення переваг у конкурентній боротьбі або ускладнюють їх. До цих детермінантів належать:

• Забезпеченість країни факторами виробництва — достатня наявність у країні таких факторів виробництва, як кваліфікована робоча сила або інфраструктура, необхідних для успішного конкурування у певній галузі економіки.

• Умови попиту — особливості місцевого попиту на продукцію чи послуги даної галузі.

• Споріднені та допоміжні галузі — наявність або відсутність у країні конкурентних переваг на міжнародному рівні споріднених галузей та галузей, що мають забезпечити постачання необхідних для виробництва матеріалів і компонентів.

• Стратегія і структура фірм та конкуренція між ними — ті умови в країні, що визначають процедури створення, організації та управління компаніями і характер конкуренції на місцевому ринку.

Згідно теорії Портера, ці чотири детермінанти утворюють ромб. Вчений стверджує, що фірми з більшою ймовірністю досягають успіху в тих галузях чи сеґментах промисловості, де згаданий ромб найсприятливіший. Він також стверджує, що цей ромб є системою, яка сама себе підтримує. Вплив одного з детермінантів залежить від стану інших. Наприклад, сприятливі умови попиту не забезпечать появи переваг у конкурентній боротьбі, якщо рівень конкуренції в країні буде недо­статнім для забезпечення активної боротьби між фірмами.

На думку Портера, на ромб конкретної країни можуть істотно вплинути два додаткових чинники впливу: випадок і уряд. Випадкові події, як, наприклад, радикальні інновації, спричиняють стрибки у розвитку, які можуть "розморозити" або на­дати нової форми структурі промисловості і створюють можливість для витіснення однією фірмою інших на ринку даної країни. Уряд, обираючи ту чи ту політику, може зменшувати або збільшувати переваги своєї країни. Наприклад, нове законо­давство здатне змінити умови попиту в даній країні, антимонопольна політика може вплинути на інтенсивність конкуренції в галузі, а державні інвестиції у сферу освіти спроможні змінити характер забезпеченості країни деякими факторами ви­робництва.

Виділяють чотири стадії розвитку конкуренції національної економіки, які відповідають чотирьом основним рушійним силам або стимулам, які визначають її розвиток в ок­ремі періоди часу: — це фактори виробництва, інвестиції, нововве­дення і багатство. На перших трьох стадіях відбувається зростан­ня конкурентних переваг національної економіки, що, як пра­вило, поєднується із зростанням добробуту. Четверта стадія озна­чає поступове уповільнення зростання і в кінцевому рахунку спад. Розглянемо особливості кожної стадії.

1. Розвиток конкуренції на основі факторів виробництва. На цій стадії практично всі національні галузі, які успішно ді­ють на світовому ринку, досягають своїх переваг у конкурентній боротьбі майже виключно завдяки основним факторам вироб­ництва: природним ресурсам, сприятливим умовам для вирощу­вання урожаїв різних сільськогосподарських культур або над­лишковій і дешевій напівкваліфікованій робочій силі. У лише стан факторів може забезпечити переваги в конкуренції.

 


Рис. Детермінанти переваг країни у конкурентній боротьбі: ромб Портера.

Економіка на цій стадії досить чутлива до світових економічних криз та змін валютних курсів, а в також дуже вразлива у випадку втрати наявних факторів і швидкої зміни лідерства галузей. Володіння великими запасами природних ресурсів може забезпечити високий доход на душу населення на протязі досить тривалого періоду, але не є достатньою підставою для стійкого зростання економіки. По суті, жодна країна не минула даної стадії розвитку економіки.

2. Розвиток конкуренції на основі інвестицій.

На цій стадії конкурентна перевага економіки базується на готовності і здатності національних фірм до тотального інвесту­вання. Фірми вкладають кошти у сучасне, ефективне устаткуван­ня і кращу технологію, які можна придбати на світовому ринку. Інвестиції також спрямовуються на купівлю ліцензій, створення спільних підприємств та інші засоби збільшення конкурентних переваг більш сучасних і спеціалізованих галузей і сег­ментів. Але лідери міжнародної конкуренції зазвичай не прода­ють техніку останнього покоління. На цій стадії ресурсами збільшення конкурентних переваг є покращання факторів, а також стратегія, структура і суперництво фірм.

3. Розвиток конкуренції на основі нововведень.

Ця стадія характеризується наявністю всіх складових конку­рентного "ромба" у широкому колі галузей. Сукупність галузей, в яких національні фірми можуть успіш­но конкурувати, суттєво розширюється. Забез­печення конкурентних переваг стає більш рідкісним явищем. Характерним є зростання збитків у галузях, які спираються на вигоди використання основних факторів, стимулює збільшення конкурентних переваг. Відбувається бурхливий розвиток споріднених та підтримуючих галузей. Розвиток багатонаціональних корпорацій перетворює внутрішній попит у міжнародний.

Конкуренція на основі нововведень може мати місце в краї­нах, які знаходяться на різних рівнях розвитку економіки. Так, Великобританія досягла стадії нововведень в першій половині XIX ст., США, Німеччина і Швеція — у межах декількох деся­тиліть на рубежі XX ст. Італія і Японія — у 70-х роках XX ст.

4. Конкуренція на основі багатства.

Стадія конкуренції на основі багатства, на відміну від трьох перших, у кінцевому рахунку веде до спаду виробництва. Рушій­ною силою економіки є вже досягнутий достаток. Головна про­блема полягає в тому, що економіка, яка рухається за рахунок ба­гатства, що створене раніше, не здатна збільшувати своє багатство. Одним із симптомів переходу до цієї стадії є зростання кіль­кості злиття і придбання фірм. Компанії, які мають надлишок го­тових грошей, обминають ризик заснування нових фірм. Погли­нання створюють ілюзію прогресу без створення фірм або поси­лення існуючих конкурентних переваг. При цьому знижується мотивація до конкуренції, конкуренція слабшає. Хоча сукупні інвестиції минулих років дозволяють зберегти переваги у факторах, кластери звужуються. Внутрішній попит скорочується до потреб галузей, які в орієнтовані на багатство. Деякий час тому економіка Великобританії ввійшла в стадію багатства, а наприкінці 80-х років деякі інші країни досягай цієї стадії або наблизилися до неї впритул.

Треба відзначити, що критерії конкурентних переваг національних економік не є сталими, й останнім часом сам підхід до її визначення зазнав суттєвих змін. Якщо раніше вважалося, що перспективи країни на світовому ринку визначаються передусім наявністю та структурою природних ресурсів, ємністю внутрішнього ринку, співвідношенням рівнів витрат цін, то нині на перший план виходять інші фактори — насамперед структурного, науково-технічного, соціально-культурного та управлінсько-адміністративного плану.

В цілому такою, що має конкурентні переваги, слід вважати економіку, яка в своєму розвитку забезпечує: 1) підтримку зростаючих життєвих стандартів; 2) досягнення (збереження) таких позицій у світовій економіці, коли національні товари і послуги успішно реалізуються на міжнародних ринках. Як показує світовий досвід економічного розвитку, стабільних конкурентних переваг досягають країни, які можуть реалізують свої конкурентні переваги, орієнтуючись на постійне підвищення продуктивності праці.

 




Переглядів: 513

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Міжнародна галузева конкуренція. | ТЕМА 3. Міжнародна конкуренція підприємств.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.