МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Сегм. 1 сегм. 1 сегм. 2 сегм. 2Сегм. 1 сегм. 1 сегм. 2 сегм. 2 сегм. 3 числовими даними<С2>, які введені з термінала, можуть бути<С>…
По-друге, однорідні компоненти присудка можуть виявитися в різних сегментах, наприклад:
числові дані для аналізу можна ввести<С> і прочитати<С3> з термінала…
В обох випадках уточнення складу присудка здійснюватиметься на другому етапі, мета якого – формування предикативної синтагми в сегменті. Претендентів на присудок п’ять: <С1> –дієслівна зв’язка в складеному іменному присудку (буде моделлю); <С2> – іменна частина складеного іменного присудка (буде моделлю); <С3> – інфінітив (прочитати); <С4> – предикативні прислівники (СКС) (можна, треба); <С5> – слова диз’юнктивного класу (прикметник/прислівник краще). Тепер проаналізуємо складне речення. Уточнюючи остаточно межі ПЧ і формуючи зв’язки між ними в дереві залежностей складного речення, необхідно розв’язати такі питання: - між якими компонентами конструкції мають встановлюватися відношення залежності, що утворюють синтаксичну структуру; - яким має бути напрям цих відношень залежності, тобто які компоненти будуть визнані головними, а які – залежними; - який тип зв’язків має бути приписаний цим відношенням залежності. Про способи відтворення сурядного зв’язку ми вже говорили, його зображують аналогічно до того, як зображені однорідні члени – тобто через уявні вузли. Щодо складнопідрядних речень, то вони мають особливості у встановленні відношень залежності, напряму і типу зв’язку. Пропонують п’ять моделей зображення. Модель 1. Правила цієї моделі працюють у тому випадку, коли предикативні частини з’єднує підрядний сполучник (його код СП). Тоді цей підрядний сполучник підпорядкований кореню головної частини, а сполучнику підпорядкований корінь підрядної, тобто абсолютним коренем складного речення стає присудок головної частини. Зв’язок через підрядний сполучник позначений буквою G. Наприклад:
Припускають, що подібні розподіли зберігають зв’язки.
Модель 2. Ця модель працює тоді, коли підрядне речення приєднане до головного за допомогою сполучного слова. Тоді абсолютним коренем є корінь головної частини, що підпорядковує собі корінь підрядної, а той, зі свого боку, – сполучне слово. Зв’язок через сполучне слово позначений літерою І.
Зрозуміло, чому розв’язання було єдиним.
Модель 3. За правилами цієї моделі головна частина, яке має у своєму складі співвідносне слово, зв’язане з підрядною, що має у своєму складі підрядний сполучник. Тоді корінь головної частини підпорядковує собі співвідносне слово в головній, співвідносне слово підпорядковує сполучник у головній, а сполучник – корінь у підрядній. Для цієї моделі підрядний зв’язок позначаємо через F, наприклад:
Модель описана так, що стає зрозумілою.
Модель 4. Правила цієї моделі зв’язують головне і підрядне зі сполучним словом таким анафоричним зв’язком, який співвідносить це сполучне слово з його антецедентом і сполучним словом. Для зображення у дереві залежностей запропоновано таку домовленість: підрядний зв’язок (який у цьому випадку позначений літерою N) з’єднує корінь головної частини зі співвідносним словом у ньому і корінь підрядної, а той, зі свого боку, сполучне слово, наприклад:
Програма аналізується тоді, коли з’являється помилковий оператор.
Модель 5. Уживання окремих підрядних сполучників супроводжується в головній частині відповідними словоформами – корелятами. При цьому компонент сполучника, який стоїть у головній частині, підпорядкований кореню головної частини, а другий компонент, що стоїть у підрядній, підпорядкований тому елементу сполучника, який стоїть у головній, і, зі свого боку, підпорядковує корінь підрядної (тип зв’язку L), наприклад:
Якщо добре описаний принцип роботи, то полегшується розуміння деяких вузлів.
Отже, систему алгоритмів І–ІІІ етапів побудовано у вигляді наближених моделей: спочатку на базі певних понять і недостатніх фактичних даних будується діюча, але недосконала модель сегментації тексту. Знання цієї моделі дає змогу уточнити низку вихідних понять і доповнити фактичні відомості, що поліпшує модель на другому етапі. І лише на третьому відбувається остаточне членування складного речення на предикативні частини і виділення в кожній із них предикативної синтагми. Повністю знята й неоднозначність деяких словоформ. Що ж до четвертого етапу, тобто аналізу синтаксичних зв’язків слів у межах простого речення або предикативної частини, то він здійснений за допомогою підграматик, які описують дієслівні, прийменникові, іменні безприйменникові зв’язки і зв’язки залежності відокремлених зворотів. Звернемося до речення, яке ми аналізували вище.
1 2 3 4 5 6 Широко обговорюються проблеми життя українського суспільства.
- виділено пари слів зі зв’язком узгодження: 5 6 (українського суспільства) - виділено пари з дієслівним керуванням: 1 2 (широко обговорюються) - виділено пари з іменним керуванням (за морфологічним принципом): 3 4 (проблеми життя) 4 6 (життя суспільства) Визначення присудка і підмета здійснено на попередньому, першому етапі. Унаслідок перетворення алгоритмічних правил у деревовидну структуру буде одержано таке дерево залежностей:
Широко обговорюються проблеми життя українського суспільства.
Проілюструємо роботу блоків алгоритму сегментації речення, виділення предикативних центрів і встановлення міжсегментних зв’язків такими результатами. Візьмемо речення: У роботі описані висновки, // які в попередніх статтях ще не були представлені, // а також методи // та прийоми, // використані автором. Скісні риски – наслідок автоматичного сегментування. Після першого етапу з п’яти сегментів виділено: <С П>, <П1 С1 С2>, <П1> та <П1>, <С4 С5>.
|
||||||||
|