Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Креативна освіта

 

Поняття “креативная діяльність”, “креативні здібності”, “креативна освіта” сьогодні вже широко використовуються як в західній, так і в російській і українській науковій думці та мають цілком конкретний і дуже значний практичний зміст.

У багатьох країнах, зокрема у Великобританії, в деяких школах бізнесу ведеться спеціальна підготовка менеджерів за програмою креативного менеджменту.

Креативна освіта − це освіта, орієнтована на розвиток творчих здібностей людини, на закріплення в його професійній свідомості установки на інновації, що включають аналіз проблем і варіантів діяльності. Це освіта, що мотивує самостійне осмислення дійсності, самопізнання індивідуальності, перетворення знань на потенціал мислення та саморозвитку.

Креативний менеджмент починається з креативної освіти, де б вона не здійснювалася − в університеті або школі бізнесу, в процесі самоосвіти або в практичній діяльності.

Креативна освіта розширює діапазон бачення проблем, варіантів їх вирішення.

Сучасний менеджер все в більшій і більшій мірі повинен ставати:

− творцем;

− дослідником;

− ініціатором;

− натхненником.

Наприклад, в Японії менеджер вважається не начальником, а вчителем,а люди,якими він управляє − не підлеглими, а послідовниками.

Відмінні ознаки креативної освіти (рис. 3.1)

Креативна освіта

 

Методологія освіти

 

Організація освіти

 

Технологія освіти

 

Ціль − якість − діяльність

 

Елективність

 

Доступ до інформації

 

Системологія освіти

 

Методичне забезпечення (креативність)

 

Індивідуалізація (здібності)

 

Система контролю освіти

 

Комп’ютерні технології

 

Фундаментальність

 

Мотивація знань, а не отримання документу

 

Безперервність − ритмічність

 

Проблемність

 

Інтенсивність (заглиблення)

 

Безперервність − освітнього процесу

 

Випереджаюча освіта

 

Рис. 3.1. Ознаки креативної освіти

1. Системологічна побудова освітнього процесу.Можливість і потреба творчості з’являється тільки тоді, коли одержувані та одержані знання складають гармонійну цілісність, відповідають принципам взаємодоповнення та взаємопідсилення, коли їх поєднання направлене на формування творчого потенціалу, пошук і розвиток індивідуальних здібностей. Людина не завжди володіє знаннями про свої здібності.

Дуже часто освітній процес “накачує” людину знаннями, але при цьому не дозволяє їй розкрити свої здібності, зрозуміти та відчути свою індивідуальність. Нерідко це спостерігається в школах бізнесу − “практична інформативність” − багато практичної інформації без осмислення причин успіху, тенденцій розвитку, прогнозів, впливи змін в макросередовищі та ін.

2. Освітня технологія, спрямована на розвиток творчих здібностей менеджера.

Технологія освітнього процесу визначає виникнення в свідомості людини певних зв’язків і взаємодій знань, їх ранжування, їх практичної значущості в конкретних ситуаціях.

3. Використовуються методи отримання знань, орієнтовані не на їх механічне і кількісне накопичення, а на:

− творче оперування ними у вирішенні практичних проблем;

− розвиток самостійного мислення.

Найголовнішим тут є не вивчення операцій професійної діяльності, а вивчення себев сукупності операцій професійної діяльності.

Методичне забезпечення освітнього процесу сьогодні будується головним чином на підручниках і навчальних посібниках.Але уявлення про те, яким має бути підручник, явно застаріле.

4.Достатня фундаментальна підготовка.Фундаментальна освіта повинно:

− зводитися не тільки до освоєння теорії;

− володіти системним ефектом;

− сприяти і стимулювати безперервну освіту;

− дозволяти передбачати майбутнє, оцінювати тенденції розвитку.

5. Креативна освіта − це освіта проблемна:

1) за структурно-предметними;

2) за методичними її характеристиками.

В цілому, в креативній освіті головним чинником її побудови та структуризації методики єпроблема.

Діяльність менеджера − це вирішення проблем, і лише в рішенні він:

− використовує знання;

− бачить їх необхідність і цінність.

Традиційна схема вищої освіти така: спочатку − гуманітарні та природничонаукові дисципліни (гуманітарний та природничонауковий цикл дисциплін); далі − загальнопрофесійна та спеціальна підготовка (цикл дисциплін професійної підготовки); а на закінчення − дисципліни спеціалізації.

6.Сучасна креативна освітаобов’язково має бути відповідним чином організована.

Головною в організації креативної освіти є можливість:

− підбору дисциплін;

− підбору навчального навантаження;

− підбору форми;

− підбору кількості та розподіл контрольних заходів;

− спеціального формування освітніх груп.

Державний стандарт досить жорстко встановлює набір обов’язкових дисциплін − 70% від загальної кількості навчального навантаження.

У системі додаткової освіти, де не діють державні стандарти, становище краще. Але і тут вибір дисциплін небагатий.

Проблема полягає в організаційних можливостях диференціації навчання за індивідуальними освітніми програмами. Це:

− величина групи;

− кваліфікація та навантаження викладача;

− фінансові можливості;

− наявність відповідних аудиторій.

Креативна освіта вимагає:

− організаційної перебудови;

− фінансових вкладень;

− підвищення кваліфікації викладачів;

− мотивування творчості в їх роботі;

− створення умов для інноваційної діяльності.

Формування освітніх груп − важливий момент в освіті. Від того, як сформована група, залежить встановлення атмосфери:

− пошуку;

− творчості;

− співпраці;

− інтеграції інтелектуальних потенціалів.

Учбова група має бути творчим колективом.

7.Креативна освіта має бути мотивована.Мотиваційними чинниками будь-якої освіти можуть бути:

− професійний статус, підтверджений дипломом;

− потреба інтелектуального розвитку;

− реалізація індивідуальних здібностей;

− збагачуюче спілкування з фахівцями;

− професійні амбіції;

− потреба в сучасних професійних знаннях і навиках (іноземні мови, комп’ютер і ін.);

− “жадання відкриттів”;

− “мода” на освіту.

Ці чинники можуть діяти в сукупності. Але якийсь із цих чинників обов’язково є, пріоритетним, домінантним, яскраво вираженим.

Ці чинники можна використовувати для управління освітнім процесом.

Формули освіти менеджера. Можна сформулювати ряд положень, за якими або традиційно, або інноваційно будується сучасна освіта менеджерів:

1. Що краще: небагато про все або все про дещо. Це розглядається часто як єдино можливі альтернативи освіти. Звичайно, ні те ні інше сьогодні не може бути визнане ефективним: перше − поверхневе, друге − вузькоспеціалізоване. Існує інша альтернатива.

2. Все про головне в сфері діяльності та лише головне про все в дійсності. Це формула спеціальної освіти, вмонтованої в поле широкопрофільної.

3. Освіта має бути не підготовкою до певного виду діяльності, а формуванням необхідного мислення для розпізнавання проблем певного класу. Сучасна освіта має бути такою, в якій головне − вид знань, методологія та технологія освіти, моніторинг якості, педагогіка співпраці, дослідження себе в процесі освіти.

4. Освіта − це не стільки одержання знань, скільки розвиток здібностей. Міра знань − у розумінні та ступені розвиненості особистих здібностей. Немає межі знанням, є межа можливостям їх використання. А вони визначаються відповідністю структури здібностей людини та структури її знань.

5. Найціннішою здатністю людини є здібність до творчості. Креативна освіта ґрунтується на цій здатності та розвиває її. Головне в креативній освіті − образне і голографічне мислення, розвинена уява, здоровий скептицизм, фундаментальні знання, методологічна культура.

6. Потреба в знаннях не тотожна потребі в освіті. Потреба в освіті дуже важлива, і головне тут − мета освіти. Не кожен її усвідомлює. Освіта − не споживання знань, а їх акумуляція для енергії творчості. Життя в творчості − це не робота ради життя і не життя ради роботи.




Переглядів: 1759

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особа і творчість | Лекція 6

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.