Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Не всі можуть бути допущені до міркувань

— Тобі доведеться, сказав я, стежити, хто з них виявить себе як здібний до цього, а також стійкий у наукових заняттях, стійкий на війні та в усьому, встановленому законами; таких ти повинен будеш після тридцяти років виділити з обраних і оточити їх ще більшою шаною; ти повинен будеш, випробовуючи їх за допомогою діалектики, дивитися, хто з них здатний, не покладаючись на зір та інші чуття, в союзі з істиною, звернутися до самого буття. Тут, мій друже, необхідна велика обережність.

— Чому ж?

— Хіба ти не помічаєш, яке велике лихо спіткало нинішню діалектику?

— Яке?

— Що діалектики повні беззаконня?

— Навіть дуже.

— Ти вважаєш, що з ними діється щось незрозуміле, і не виправдовуєш їх?

— Чому ж їх виправдовувати?

— Якби, наприклад, якийсь підкидьок був вихований у багатому й знатному домі, серед численних облесників, і, вирісши, довідався б, що він не походить від тих, хто називає себе його батьками, а своїх справжніх батьків не знайшов би, — можеш ти собі уявити, як би він ставився до облесників та своїх названих батьків, поки не знав про обман, і після того, як довідався б? Чи ти хочеш почути, як я собі це уявляю?

— Хочу.

17. Я думаю, що він більше поважав би названих батька й матір та інших своїх гаданих родичів, ніж облесників, більше дбав би, щоб вони не зазнавали ні в чому нестатку, менше б робив і говорив їм щось супротивне законам і більше б слухався їх у важливих справах, ніж облесників, поки довідався б про правду.

— Мабуть, що так.

— А після того, як він дізнається про правду, я вважаю, його пошана до них і піклування зменшаться, і навпаки, посиляться ці почуття до облесників. Він коритиметься їм куди більше, ніж раніше, житиме за їх вказівками, відверто водячись з ними, а свого попереднього гаданого батька та інших гаданих родичів — якщо тільки в нього не виявиться винятково добра натура — він матиме ні за що.

— Все, що ти кажеш, дуже правдоподібне; але що спільного між цим прикладом і тими, що беруться до міркувань?

— Ось що: ми змалку маємо деякі погляди про справедливе й прекрасне, під впливом яких ми виховувались, як під впливом батьків, корячись їм і поважаючи їх.

— Так.

— Але ж є й інакше, протилежне цьому життя, воно обіцяє багато втіх; воно спокушає нашу душу й вабить до себе, але не переконуй хоч трохи розумних; вони поважають ті батьківські погляди і їм коряться.

— Так.

— Так от, коли до людини, так налаштованої, з'явиться Питання і спитає, що таке прекрасне, і коли вона відповість те, що звикла чути від законодавця, Розум їй заперечить, і багато разів, різним способом заперечуючи, переконає, що це так само прекрасне, як і ганебне, і так само щодо справедливості та добра і всього того, що вона особливо шанувала, — як ти думаєш, яка буде після цього її повага до цих речей і слухняність?

— Вона неминуче вже менше шануватиме їх і слухатиметься їх.

— А коли вона перестане вважати це вартим поваги і рідним, як раніше, а істини не знайде,— чи можливо, щоб вона звернулася до якого-небудь іншого життя, крім того, що її спокушає?

— Неможливо.

— І виявиться, я вважаю, що з людини, яка жила у згоді з законом, вона стане беззаконною.

— Неминуче.

— Це — природний стан тих, хто так приступає до міркувань, і, як я щойно сказав, до них треба ставитися поблажливо.

— І навіть із жалістю.

— А щоб тобі не довелося жаліти тридцятирічних людей, чи не слід з великою обережністю приступати до міркувань?

— Так, з дуже великою.

— Чи не полягає один з видів цієї обережності, якої треба постійно додержуватися, в тому, щоб не дозволити дітям набувати смаку до міркувань? Я думаю, ти помічав, що хлопчики, вперше скуштувавши міркувань, зловживають ними, мов грою, завжди користуючись ними, щоб суперечити; наслідуючи викривачів, вони самі викривають інших, відчуваючи, подібно до цуценят, втіху з того, щоб у розмові тягти й рвати кожного зустрічного.

— Авжеж.

— А взявши гору в суперечках з багатьма й самі бувши розбиті багатьма, вони дуже швидко приходять до того стану, що перестають вірити в те, в що вірили раніше; а наслідок цього — і вони самі, і все, що стосується філософії, здобувають в інших погану славу.

— Правда.

— А доросліша людина не захоче брати участь у такому безглузді; вона буде більше наслідувати того, хто бажає займатись діалектикою і пізнати істину, ніж того, хто бавиться й суперечить заради гри; і сама вона буде стриманіша, і заняття це зробить більш поважним, а не менш.

— Ти правильно кажеш.

— Чи не задля цієї обережності сказано і все те, що ми говорили раніш, що до міркувань повинні бути допущені тільки скромні й стійкі натури, не так, як це трапляється тепер, коли перша-ліпша людина, часто навіть зовсім нездатна, береться до них?

— Звичайно.

 




Переглядів: 218

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Жодну науку вільна людина не повинна вивчати як раб | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.