МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Державно-правовий режим.У вітчизняній юридичній науці питання про державно-правовий режим вивчене недостатньо. В умовах недослідженості цієї проблеми питання про роль державно-правового режиму в структурі державного ладу конкретної країни у межах досліджень не розглядалося по суті. Незаперечним було лише те, що деякі наслідки еволюції державно-правового режиму не справляли суттєвого впливу на державний лад і не відігравали особливої ролі в його структурі. Хоча державно-правовий режим має важливе значення у формуванні будь-якої держави. Варто зауважити ще й те, що при дослідженні проблеми державно-правового режиму виникало безліч суперечностей про не розмежованість характеристик політичного і державного режимів. Державно-правовий режим – це сукупність форм і методів здійснення державної влади та рівень участі громадян в управлінні справами держави і суспільства. Це поняття відповідає на поняття здійснення державної діяльності і досягнення цілей, що стоять перед державою, а також настільки реально громадяни впливають на стан державних і суспільних справ. Поняття державно – правового режиму не слід ототожнювати з поняттям „політичний режим”, хоча за значенням вони і близькі одне до одного. Останнє поняття має ширше значення і характеризує не тільки методи діяльності державних органів, що визначається поняттям „державно-правовий режим”, а й можливості та форми діяльності всіх елементів політичної системи – політичних партій, рухів, інших об'єднань громадян. Розрізняють демократичний і антидемократичний державно-правові режими. Демократичний режим – це стан політичного життя суспільства, при якому державна влада здійснюється на основі принципів широкої і реальної участі громадян та їх об'єднань у формуванні державної політики, утворенні і діяльності державних органів, дотримання прав і свобод людини. Політичний режим є настільки демократичний, наскільки держава гарантує людині прояв її свободи у трьох аспектах: як індивідуальну (особисті); як соціальному суб'єкту (члену громадських і професійних груп, інших інститутів суспільства); як громадянинові (підданцю держави), міра свободи якого конституційно визначена і гарантована Різновиди демократичного режиму: ліберально-демократичний, національно-демократичний, радикально-демократичний. До основних ознак демократичного режиму належать: а) рівність громадян перед законом, гарантованість державою їх прав і свобод; б) виборність представницьких органів влади населенням; в) юридично визначена строковість повноважень представницьких органів; г) розвинена система демократичних інститутів; д) пряма участь громадянина у вирішенні загальних справ; е) реальне здійснення поділу державної влади. В умовах антидемократичного державно-правового режиму при здійсненні державної влади значно звужується, а то й зовсім усуваються можливості реального впливу громадян та їх об'єднань на управляння державою, обмежуються або порушуються основні права людини, влада зосереджується в руках неконтрольованої народом групи осіб чи однієї особи. До основних ознак антидемократичного режиму належать: а) формальне закріплення в конституційних актах мінімуму прав і свобод громадян при відсутності правових механізмів та інших гарантій їх здійснення; б) надмірна централізація державної влади; в) застосування примусових методів управління; г) протиправне використання силових структур. Різновидами антидемократичного режиму є: - деспотичний (режим необмеженої влади і свавілля в управлінні); - тиранічний (панування тиранічних способів здійснення влади при режимі одноособового правління в античних державах); - військово-диктаторський; - расистський; - фашистський; - мусульмансько-фундаментальний; - тоталітарний. Тоталітарний режим – крайня форма антидемократичного режиму, він характеризується повною владою держави над людиною; забороною існування демократичних організацій, вторгнення і контролем над діяльністю громадян; політичною цензурою; відсутністю гласності; репресіями по відношенню до опозиції та іншодумців. Ідеологія тоталітарних режимів завжди революційна. Термін і поняття „тоталітаризм” проявився в західній науці в 30-ті роки ХХ ст. для характеристики фашистських і комуністичних режимів, а спеціальні дослідження можна було побачити в 50-ті роки ХХ ст. (Х. Арендт, Р. Арон). Х. Арендт в книжці „Происхождение тоталитаризма” (1951 р.) вбачала різницю тоталітаризму від більш ранніх форм абсолютизму, тиранії чи диктатури у: - тоталітарності контролю, досягаємо з допомогою сучасних технологій; - утворення з допомогою системи терор психологічної ситуації повної незалежності та відчуття приниженості. Р. Арон вважав, що тоталітаризм полягав у таких трьох складових: - велич тоталітарного режиму в ролі спасителя людства; - перетворення держави в всемогучий інструмент партії з необмеженою владою; - установлення обов'язкової ідеології, яка оправдає тоталітарний режим. У більшості сучасних країн державно-правові режими (країни Північної та Західної Європи, Північної Америки). І лише в не багатьох країнах, переважно Близького Сходу, Африки зберігаються різні модифікаційні антидемократичних державно-правових режимів, основи яких знайшли своє закріплення в конституціях країн. Читайте також:
|
||||||||
|