МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Поняття, закон попиту та його детермінантиРинкова ціна: сутність, функції, види Серцевину ринкового механізму становить ціновий механізм (механізм утворення ринкової ціни). Ціна – це кількість того, що потрібно віддати, щоб отримати одиницю жаданого товару чи послуги. Звичайно, ціни товарів вимірюються в певній сумі грошей. Ціна в широкому розуміння виконує такі основні функції:вимірювальна; сумірна; облікова; засіб розподілу; сигнальна (інформаційна); стимулююча; соціальна; зовнішньоекономічна. Ціни розрізняються за рядом ознак. Найбільш поширеними є такі групи цін. І. В залежності від масштабів торгівельних операцій виділяють:оптові ціни; роздрібні ціни; тарифи; закупівельні. ІІ. За ступенем свободи і засобів їх регулювання ціни поділяються на:призначувальні; регульовані; вільні ринкові; договірні. ІІІ. Група прогнозно-аналітичних цін і цін, що визначаються видом ринку: порівняльні (незмінні); проектні, прогнозні і планові; біржові, аукціоні, комісійні; світові. Попит– це платоспроможна потреба покупця в даному товарі чи послузі при даній ціні. Іншими словами, попитом являється не всяка потреба у даному товарі, а лише та, яка забезпечена платіжними засобами (грошима) у покупця. Найбільш важливою змінною, яка визначає кількість будь-якого добра, вважається ціна цього добра. Таким чином функція попиту буде мати вигляд: D = f (P) Р Р а) б)
D D Q Q Рисунок 3.1 – Крива ринкового попиту Крива попиту звичайно є спадною і у більшості випадків – нелінійною (рис. 3.1 (а)). Для аналітичних цілей, як правило, використовують лінійну функцію попиту (рис. 3.1 (б)). Закон попитустверджує, що за інших рівних умов, кількість продукту, який бажають та мають можливість придбати споживачі, змінюється у зворотній залежності щодо ціни на даний продукт. Крива попиту – це крива, що показує, яку кількість економічного блага готові придбати покупці за різними цінами у даний момент часу (рис. 3.1). Аналізуючи ринкову ситуацію, потрібно відрізняти попит індивідуальний, який відображає поведінку окремого споживача, та ринковий – реакція усієї сукупності на даному ринку. Ринковий попит – це попит, який визначається як загальна сума усіх індивідуальних попитів при кожному значенні ціни. Кількість продукту, який споживачі згодні придбати по даній ціні є величиною або обсягом попиту. Нецінові детермінанти попиту: 1. Ціни на сполучені товари. У випадку, коли товари взаємозамінні, зміна ціни на один із них веде до зміни попиту на другий в тому ж напрямку. Споріднені або взаємозамінні товари мають назву товарів-субститутів. Якщо товари доповнюють один одного, то зміна в ціні одного має, як наслідок, зміну попиту на інший в протилежному напрямку. Доповнюючи товари мають назву товарів-комплементів.
Схема 3.1 – Вплив на попит цін на сполучені товари 2. Грошові доходи споживачів. Зростання доходів споживачів, як правило, веде до підвищення купівельної спроможності споживачів і, в більшості випадків, вони за тих ж цінах мають можливість купити більше, таким чином, збільшити попит. Товари, попит на які змінюються в прямій залежності від зміни доходів, називаються нормальними. Але є певна категорія товарів, від споживання яких починають відмовлятися зі зростанням доходів, і попит на них скорочується. Це товари нижчої якості. 3. Смаки та переваги споживачів. 4. Кількість споживачів на ринку або місткість ринку. 5. Очікування споживачів відносно майбутніх цін та доходів. Зміни цих факторів ведуть до зміни самого попиту, його збільшенню або скороченню. Цю ситуацію можна відобразити на графіку шляхом зміщення кривої попиту. Зміна однієї чи декілька детермінант веде до того, що покупці мають можливість при кожній можливій ціні купувати більше (D1) або менше (D2) продукту. У зв’язку з цим крива попиту зсувається праворуч чи ліворуч.
3.3. Пропозиція та закон пропозиції
Пропозиція (S) – це готовність фірм, виробників та продавців товарів пред’являти на ринок певну кількість товарів по даній ціні. Прямо пропорційна залежність між ціною й обсягом товарів називаєтьсязаконом пропозиції. Крива пропозиції – це крива, що показує, яку кількість економічного блага готові продати виробники за різними цінами у даний момент часу (рис. 4.3). Р а) S Р б) Р1 В S
Р2 А
Q2 Q 1 Q Q
Рисунок 3.3 – Крива ринкової пропозиції
Головною детермінантою пропозиції є ціна. Але існують і нецінові детермінанти, які впливають на пропозицію. Як правило ті детермінанти, які обумовлені ростом витрат, скорочують пропозицію, а ті які ведуть до зменшення витрат, розширюють пропозицію. До нецінових детермінант можна віднести: - зміна цін на ресурси (фактори виробництва); - технічний прогрес; - наявність або відсутність на ринках взаємозамінних або взаємодоповнюючих ресурсів і факторів виробництва; - очікування виробників; - ціни на альтернативну продукцію; - організація ринку; - стабільність законодавства та визначеність правового поля; - специфічні фактори. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|