Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Хрущовська відлига

Події в державі кінця 50 — початку 60-х років (період хрущовської відлиги) свідчать про демократичні тенденції в розвитку суспільного управління. Закон «Про зміцнення зв'язку школи з життям та подальший розвиток системи народної освіти в СРСР», який було прийнято в 1958 р., висунув завдання восьмирічної освіти, політехнізації, залучення дітей до суспільно-корисної праці. У ньому визначалося, що директор здійснює управління школою, оп­тимально поєднуючи єдиноначало та колегіальність, спирається в своїй діяль­ності на педагогічну раду, на партійні та профспілкові організації, залучає на допомогу школі батьків учнів, шефські підприємства. В. Сухомлинський у роботі «Розмова з молодим директором» змальовує внутрішню управлінську лабораторію керівника школи, розкриває такі функції директора, як учителську, виховну, організаційну. Він підходить до розкриття причинних зв'язків та закономірностей у роботі керівника.

Основні риси60—70-х У 60—70-ті роки школа стала центром роботи з молоддю, відбувся перехід до управління загальної середньої освіти та були визначені нові завдання щодо виховання дітей та підлітків. У зв'язку з цим зріс інтерес суспільства до школи та зокрема до проблеми школознавства. Почався новий етап розвитку теорії та практики управління. В.І. Маслов визначив його основні риси:

§ інтенсивний пошук нових форм та методів управління,

§ широке і всебічне вторгнення науки у практику управлін­ня,

§ подальший розвиток демократичних тенденцій,

§ комплексний підхід до роз­в'язання завдань, системний аналіз об'єктів управління.

Виокремлюються ос­новні соціально-рольові функції керівника школи — це

· керівництво реалізацією комплексного підходу до виховання учнів,

· наукове управління навчальним про­цесом, робота з громадськістю та батьками учнів, активний вплив на виховні процеси в селі (місті, мікрорайоні),

· суспільно-політична, адміністративно-педаго­гічна, господарська діяльність та викладацька робота.

Ці тенденції щодо розвит­ку теорії та практики управління знаходять відображення в науково-педагогічних працях Є. С. Березняка, М. Г. Захарова, І. С. Мар'єнка, Р. X. Шакурова та інших авторів.

Керівник 80-х років. Досить плідними в історії розвитку управлінської думки, теорії та практики керівництва були 80-ті роки. Розвиток гласності та демократичних тенденцій у суспільстві відбився на управлінні освітою та функціях директора школи. Ке­рівник 80-х років разом із Радою школи повинен був вирішувати всі питання, які стосуються життєдіяльності закладу:

§ вироблення режиму роботи,

§ добір кадрів, оцінка діяльності вчителів, планування та організація навчально-виховного про­цесу,

§ контроль за його перебігом, аналіз результатів педагогічного процесу тощо.

Директора обирав колектив школи. У Положенні про загальноосвітню школу було передбачено вивільнення директора від адміністративно-господарської діяль­ності. Це дало змогу зосередитись на педагогічній роботі, творчо-пошуковій дія­льності, керівництві вчительським та учнівським колективами. Набирали силу тенденції щодо демократичного стилю керівництва та підвищення рівня профе­сійної компетентності керівника школи.

У наукових працях В. І. Бондаря, Б. С. Кобзаря, Ю. А. Конаржевського, М. І. Кондакова, В. І. Маслова, М. Л. Портнова, Н. С. Сунцова, П. Т. Фролова, П. В. Худомінського та інших учених загострюються проблеми теорії та практи­ки шкільного управління.

90-ті роки У 90-ті роки соціально-економічні, політичні зміни в суспільстві, розпад Радянського Союзу, проголошення самостійності України, прагнення незалежної країни ствердитись та вижити економічно — все це не залишає без змін і систему освіти. Децентралізація державної влади, подальша демократизація суспільства вимагали змін в управлінні освітою.

Державна національна програма«Освіта» (Україна XXIст.)У Державній національній програмі «Освіта» (Україна XXI ст.) було визначено

стратегічні завдання реформування управління освітою:

§ «перехід від державного до державно-громадського управління, чітке розмежування функцій між центральними, регіональними і місцевими органами управління;

§ забезпечення самоврядування навчально-виховних закладів і наукових установ;

§ утвердження в сфері освіти гармонійного поєднання прав особи, суспільства і держави» та пріоритетні завдання шкільної освіти:

Зміни функціональних обов'язків керівника школи. Однією з перших спроб описати, як змінилися функціональні обов'язки керівника школи, як удосконалювати управлінську діяльність в умовах її оновлення, була колективна наукова праця російських учених Ю. А. Конаржевського,

Постала необхідність вчити керівника школи управляти її розвитком, спрямо­вувати дослідницьку та пошукову діяльність педагогів та учнів. Т. І. Шамова ще не говорить про нову функцію управління розвитком школи, але своїм дослі­дженням закладає її теоретичні основи.

Диференціація освіти зумовила інтенсивний розвиток закладів нового типу, авторських шкіл та експериментальних майданчиків на базі загальноосвітніх шкіл. З'явилися проблеми, пов'язані зі специфікою управління такими закладами, оновленням функціональних обов'язків керівників шкіл та виробленням нової струк­тури та змісту професійної компетентності директора. «Зміст управлінських функ­цій у нових умовах передбачає розгляд їх з позиції психологічного, педагогічного та організаційного аспектів і виявляється в органічному поєднанні та послідов­ності управлінських дій».

У цей час набувають поширення тенденції щодо психологізації управлінської діяльності та адаптації ефективних технологій управління виробництвом до управління освітою, школою, поширення менеджменту в освіті. Оновлення функ­цій управління школою обумовлюється новими видами діяльності, які виконує директор із тенденцією входження керівників шкіл до загального складу мене­джерів.

«Керівник»«менеджер»Саме в середині 90-х років поряд із поняттям «керівник» почав широко вживатися термін «менеджер». Розвивається менеджмент освіти.

«Менедж­мент освіти — це вид управлінської діяльності, який складається із сукуп­ності засобів, методів та форм впливу на індивідумів та колективи з метою ефективного функціонування даної галузі». А людина, яка володіє цими знан­нями та уміннями, — менеджер. Наукові роботи Г. А. Дмитренка, Л. І. Каращук, Н. Л. Коломінського, Ю. А. Конаржевського, В. А. Коростєлєва розкри­вають сутність освітнього менеджменту та зміст діяльності менеджера освіти.

 

Місія школи Ідея « знаходження свого обличчя»

Л. І. Даниленко, Н. М. Островерхова вважають можливим удосконалення управ­ління сучасною школою тільки на основі модернізації функцій керівника. Л. І. Даниленко визначає нові функції директора школи: прогностичну, консульта­тивну, представницьку, менеджерську та політико-дипломатичну. На її думку, вони існують поряд із традиційними функціями: організаторською та контролю­ючою.

Оновленню функцій управління сприяє світова тенденція щодо моделювання навчально-виховних закладів.

Так, у Фінляндії, Нідерландах, США, Росії знайшов суспільну підтримку про­цес визначення місії школи. Місія — це загальна мета розвитку школи, яка виробляється, обговорюється, усвідомлюється і підтримується на всіх рівнях на­вчально-виховного закладу: адміністративному, учительському, учнівському, ба­тьківському, громадському. Перспектива розвитку школи повинна бути чіткою, зрозумілою для всіх учасників навчально-виховного процесу. Кожен шкільний колектив на чолі зі своїм керівником моделює освітній заклад майбутнього.

У 90-ті роки і в Україні поширюється ідея «знаходження свого обличчя». Вона втілюється в життя кожної окремої школи шляхом складання програми розвит­ку закладу, в основу якої покладені конкретні принципи, засади організації на­вчально-виховного процесу, ідеї, завдання. Це цілеспрямовує діяльність усіх, хто працює і навчається в школі.

Однією з основних функцій директора школи стає управління розвитком освіт­нього закладу. Російські вчені В. І. Єрошин, Г. Ю. Капто, В. С. Лазарєв,

0. В. Лоренсов, О. М. Моїсєєв, О. М. Моїсєєва, М. М. Поташник, О. Г. Хомерікі заклали теоретичні основи управління розвитком школи, розробивши систему, яка вміщує відомості про школу як об'єкт розвитку, роз'яснює функцію управ­ління та розвиток керівної системи [67].

Такі підходи до моделювання навчально-виховних закладів мають величезні можливості створення шкільної культури та розвитку педагогіки співробітницт­ва. Зрозуміло, що школі майбутнього потрібен і керівник майбутнього. Головна його риса — постійна готовність до саморозвитку та самовдосконалення, бо від­мова від традиційного навчально-виховного закладу, вибір мети розвитку та місії школи вимагають і відмови від використання сталої моделі управління та потре­бують постійного оновлення менеджерських знань та умінь. Відтак підвищувати рівень свого професіоналізму вимагає саме розвиток школи.

Ю. А. Конаржевський висловив слушну думку, що школознавство стоїть перед невідкладним завданням оновлення та узагальнення підходів, методів, ознак теоретичного вивчення управління школою, уніфікації своєї терміно­логії, приведення її у відповідність до загальноприйнятої термінології теорії управління.


Читайте також:

  1. ВІДЛИГА
  2. Проте перебудова (як і НЕП, хрущовська відлига, косигінські реформи 60-х) була приречена на поразку.
  3. ХРУЩОВСЬКА ВІДЛИГА. ДЕМОКРАТИЗАЦІЯ. ДЕСТАЛІНІЗАЦІЯ
  4. Хрущовська “відлига”: та її характер в Україні.
  5. Хрущовська “відлига”: та її характер в Україні.
  6. Хрущовська «відлига».




Переглядів: 703

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціально-головний рушій розвитку управління | Сутність та специфіка менеджменту в освіті

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.082 сек.