Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Економічні потреби суспільства, їхня суть та структура. Економічний закон зростання потреб. Економічні інтереси: сутність, суб'єкти, класифікація.

Економічні потреби та інтереси суспільства. Виробництво і його основні чинники. Виробничі можливості.

Лекція 3

 

План

1. Економічні потреби суспільства, їхня суть та структура. Економічний закон зростання потреб. Економічні інтереси: сутність, суб'єкти, класифікація.

2 Сутність і структура суспільного виробництва. Матері­альне і нематеріальне виробництво. Фактори виробництва.

3 Виробничі можливості. Крива трансформації.

4. Корисність продукту. Закон спадної граничної корисності

 

 

Самостійне опрацювання:

1. Мотиви та стимули ефективного господарювання.

2. Ефективність виробництва, її сутність та соціальні показники.

 

 

Теми рефератів:

1. Особливості розвитку економічних потреб та інтересів в України.

2. Різні види класифікації економічних потреб та інтересів.

 

Основні поняття

Потреби. Економічні потреби. Структура економічних потреб. Еко­номічні блага. Споживчі та виробничі блага. Матеріальні та нематеріальні блага. Економічний закон зростання потреб. Проблема вибору. Економічні інтереси. Система економічних інтересів. Об'єкти економічних інтересів. Суб'єкти економічних інтересів. Мотивація господарської діяльності. Суспільне виробництво. Матеріальне виробництво. Нематеріальне ви­робництво. Фактори виробництва. Ефективність виробництва. Економічне зростання. Натуральне господарство. Товарне господарство.

 

 

Література.

1. Економічна теорія: Політекономія: Підручник / за ред. В.Д. Базилевич, К., 2005р, 2007р.

2. С.В. Мочерний Політекономія. К., 2005р, 2007р

3. Г.І. Башнянина Політекономія. Львів, 2005р.

4. Ю.В. Ніколенко Політекономія. К., 2003р, або Основи економічної теорії.

5. С.Д. Дзюбик, О.С. Ривак. Основи економічної теорії К., 2006

6. А. Гальчинський, П. Єщенко. Економічна теорія. К., 2007р.

 

 

Потреба - це відчуття людиною необхідності певних речей, послуг, відносин, бажання володіти ними або відчуття незадоволеності за їх відсутності. Потреби економічні – це частка суспільних потреб, задоволення яких пов’язане з функціонуванням суспільного виробництва. Процес задоволення потреб, пов’язаний з функціонуванням суспільного виробництва, в остаточному підсумку є рушійною силою розвитку людини й суспільства.

Існують різноманітні потреби. Вчені-економісти класифікують їх за різними критеріями. Великого значення при цьому надається градації потреб за значеннямдля життя(за ступенем їх нагальності). В межах цього підходу можна всі потреби умовно поділити на дві групи: базові, або першочергові, необхідні для підтримки життя людини як біологічної істоти (їжа, одяг, житло, безпека), та вторинні, або непершочергові, що обумовлені як рівнем розвитку даного суспільства, так і соціальним положенням у ньому самої людини – певний тип житла, рівень освіти, медичне обслуговування, проведення дозвілля та ін. Щоб детальніше ознайомитися за одним із таких підходів, необхідно розглянути аналіз ієрархії потреб за А. Маслоу (рис. 1.4).

 

 
 

 


Рис. 1.4 Ієрархія потреб за А.Маслоу

 

 

Людина, на переконання А. Маслоу, прагне задовольнити в першу чергу най­головніші потреби нижчого по­рядку. Якщо вони задоволені, то на певний час перестають бути спонукальним моти­вом. Проте згодом стан часткового або повного незадоволення потреб змушує людину дія­ти. Що вона і ро­бить, реалізуючи потреби другого порядку в безпеці і захисті, потім третього — соціальні (в соціальних кон­тактах, духовній близькості), згодом четвертого — в повазі до себе та в певному соціальному статусі, і насамкінець п'ятого — в саморозвитку та самореалізації.

За способом задоволення потреби поділяють на особисті (індивідуальні), які стосуються однієї особи або родини, наприклад, їжа, житло, одяг, та колективні (суспільні), які стосуються великої кількості людей, наприклад, автобуси, кафе, школи, храми, музеї).

За засобами, що забезпечують задоволення потреб, виділяють матеріальні і нематеріальні (інтелектуальні, духовні) потреби. Матеріальні – забезпечують існування людини як біологічної істоти (їжа, постіль, одяг тощо), а нематеріальні – забезпечують існування людини як соціальної істоти (книги, школа, театр, музей, бібліотеки, церкви та ін.).

 

Сукупність суспіль­них потреб можна розрізняти:

Виробничі(про­довжують процес вироб­ництва: метал, цемент, обладнання, електроенер­гія),

Невиробничі (спрямо­вані на забезпечення по­треб людини: цукор, хліб, меблі, одяг, послуги).




Переглядів: 1705

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види сприймань | Економічні інтереси, їх взаємозв’язок з потребами.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.