В цьому питанні розглядається взаємозв’язок ціни і попиту, з врахуванням того, що ціна є грошовим виразом вартості товару, а попит аналізується як платоспроможна потреба споживача в певних благах.
Розглянемо залежність величини попиту (Qd) окремого товару від коливань рівня ринкової ціни (Р), користуючись графіком на рисунку 4.1.
Припустимо, що ціна товару на локальному ринку встановилась на рівні P1, їй відповідає певний обсяг попиту. За таких умов покупці можуть і бажають придбати Qd1одиниць товару. Це означає, що попит дорівнює величині Qd1.
Якщо ціна впаде до рівня P2, то величина попиту збільшиться доQd2. Зумовлюється це тим, що, по-перше,за умов незмінних доходів покупців та падіння ціни, їх купівельна спроможність зростатиме.
По-друге,здешевлення робить товар доступним для тих категорій покупців, яким він раніше був “не по кишені”.
По-третє,спрацьовує “ефект корисності”. Купівля будь-якого товару для споживача завжди є своєрідним співставленням витрат та корисності. Якщо ціна падає, то в цьому співвідношенні тій самій величині корисності блага відповідатиме менший обсяг витрат. У свою чергу, зниження витрат дає можливість купити більше товарів, тому попит зростатиме.