МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Об'єкт і предмет соціології.Взаємозв'язок соціології з іншими науками Структура та функції соціології Об'єкт і предмет соціології Лекція І. Соціологія як наука Зміст. Вінниця 2013 КУРС ЛЕКЦІЙ З СОЦІОЛОГІЇ
Автор-упорядник – кандидат педагогічних наук, Швець Н. А.
1. Лекція 1. Соціологія як наука........................................................ 2. Лекція 2. Історія соціології............................................................. 3. Лекція 3. Соціологічні дослідження.............................................. 4. Лекція 4. Соціальна структура суспільства................................ 5. Лекція 5: Соціальні інститути.......................................................... 6. Лекція 6. Особистість як соціальна система............................... 7. Лекція 7. Соціологія праці й управління..................................... 8. Лекція 8. Соціологія вільного часу............................................... 9. Лекція 9. Соціологічний аналіз конфлікту................................. 10. Лекція 10. Соціологія сім'ї.............................................................. 11. Лекція 11 Соціологія політики...................................................... 12. Лекція 12. Соціологічні проблеми освіти.................................... 13. Лекція 13.Соціологія сучасної науки........................................... 14. Лекція 14. Соціології культури..................................................... 15. Лекція 15. Етносоціологія.............................................................. 16. Лекція 16. Глобалістика і соціальна екологія: становлення і розвиток.............................................................................................
Соціологія - наука відносно молода, їй трохи більше ста років. Але, не дивлячись на такий вік, вона вже довела свою необхідність і значимість у суспільстві й у XX столітті стала академічною наукою, визнаною у всьому світі. Сам термін «соціологія», введений вперше в обіг французьким філософом - позитивістом О. Контом у XIХ ст., походить від латинського слова SOCIO - суспільство і грецького LOGOS - вчення, наука. Отже, дослівно він означав - наука про суспільство. Перш ніж перейти до визначення науки «соціологія», зупинимося на визначенні поняття «суспільство». Таких визначень багато. Наведемо декілька з них. Суспільство - соціальна реальність, сукупність відносин між людьми, що історично розвиваються і складаються у процесі їх спільної діяльності (суспільне середовище -тканина, що пов'язує людей один з одним) (К. Маркс). Суспільство- сукупність соціальних відносин і міжособистісних взаємодій людей (Г. Зіммель). Суспільство - надіндивідуальна духовна реальність, що грунтується на колективних уявленнях (Е. Дюркгейм). Суспільство - взаємодія людей, що є продуктом соціальних дій, спрямованих на інших людей (М. Вебер). Суспільство - система взаємовідносин між людьми(Г. Парсонс). Суспільство - соціальна спільність (В.О. Ядов). Отже, як бачимо, сказати, що соціологія - наука про суспільство, - ще замало. Для визначення соціології, та й будь-якої науки взагалі, треба встановити її об'єкт і предмет. У науці є різні, навіть протилежні, погляди щодо цих понять. Але, здається, правильнішою є думка про те, що поняття «об'єкт науки», ширше поняття «предмет». Об'єкт може бути спільним для декількох наук, а предмет повинен бути притаманним тільки одній науці. Це й відрізняє її від інших. Щодо поняття об'єкта соціології, то тут великих суперечок немає: більшість вчених вважають, що ним є суспільство як об'єктивна реальність. Що ж стосується предмета, то тут є розбіжності: у багатьох підручниках предмет соціології визначають як суспільство в цілому, як цілісний організм з його соціальними механізмами функціонування й розвитку і, навіть, як результат досліджених дій. Відомий соціолог П.О. Сорокін визначав, що предметом загальної соціології є зміни у житті людей. Як і чому люди змінюються? Зміни ці відбуваються тому, що суспільство - це динамічна система. Воно весь час змінюється, змінюються і взаємовідносини між людьми, а це, відповідно, призводить до зміни самих людей. Отже, ці відносини і потрібно розглядати як предмет соціології. У соціології існують поняття суспільних і соціальних відносин. Вони не тотожні (останнє вужче). Соціальні відносини вважають аспектом суспільних, що виражає ступінь рівності і нерівності у становищі соціальних суб'єктів. Отже, можна сказати, що предметом соціології є соціальні відносини. Ця наука стосується усього суспільства в цілому саме тому, що соціальні відносини відбуваються у будь-якій сфері діяльності людини. Щодо визначень соціології як науки, то їх теж достатньо, і вони досить різноманітні. Наведемо декілька прикладів. Н. Смелзер визначає соціологію як наукове дослідження суспільства та соціальних відносин. Російський вчений В.О. Ядов - як науку про соціальні спільноти, механізми їх становлення, функціонування та взаємозв'язку. Н. Черниш - як науку про становлення та функціонування соціальних спільнот, між якими складаються певні соціальні відносини та взаємодія, а також про соціальну людину - творця цих спільнот. Під спільнотою тут розуміється сукупність індивідів, яка характеризується відносною цілісністю і придатна до емпіричної фіксації. У цьому визначенні «слабке» місце - фраза про емпіричну фіксацію. Тому навіть будь-яка соціальна група індивідів, двоє товаришів, чи закоханих, а тим більше сім'я є спільнотою. Поняття «спільнота» і «соціальний організм» не тотожні: якщо кожний соціальний організм - це спільнота, то не кожна спільнота є соціальним організмом. Соціальний організм - це система взаємодії людей, яка може залежно від зміни зовнішніх умов змінювати свою структуру. Людина - істота біосоціальна і від інших живих істот на земній кулі відрізняється характеристиками, які протиставляються природному, біологічному. Ця відмінність лежить у сфері відносин між людьми і їх групами. Суспільне - це сукупність певних відносин між людьми, яких не існує між іншими живими істотами. Тобто тих відносин, які відбуваються завдяки другій сигнальній системі (мова, свідомість). Соціальне ж - це те суспільне, що відбиває положення індивідів у суспільстві. Тому воно існує в усіх сферах діяльності людства. На відміну від інших живих істот у світі людина організувалась у певні спільності, які докорінно відрізнялися від угруповань інших тварин саме цими відносинами. Такі спільності називають соціальними організмами. Вони створювались з метою кращого пристосування до оточуючого середовища шляхом зміни своїх внутрішніх відносин. Усе людство на земній кулі складається з цих соціальних організмів, які взаємодіють як з природним, так і з соціальним середовищем. Ми живемо у суспільстві, яке є також одним із головних видів соціальних організмів. Особисте життя кожного з нас багато в чому залежить від того, яким є це суспільство. Тому ми повинні думати про те, як найкраще «обладнати» суспільство, в якому живемо. Саме цим і повинна займатися соціологія, саме тому вона як наука визнана усіма прогресивними суспільствами світу. Соціологію визначають як науку про родові властивості й основні закономірності суспільних явищ; як науку про закони становлення, функції, розвитку суспільства; як науку про суспільства, соціальні інститути, процеси у спільнотах людей і т.п. Що ж означає дати визначення науці? Відповідь проста: щоб визначити науку, треба окреслити її об'єкт і предмет. Отже, соціологія - наука про суспільство як складну, динамічну систему і соціальні відносини між її складовими. Ми бачимо, що у цьому визначенні є й об'єкт науки - суспільство, а її предмет - соціальні відносини. Суспільство - це система. Система (з грецької - «ціле», складене з частин) - це упорядкованість певної кількості елементів, які взаємодіють між собою та утворюють певне ціле. Суспільство є соціальною системою, бо основними елементами її є люди, які постійно знаходяться у соціальних відносинах. Ми кажемо, що суспільство - це складна система, тому що воно складається з багатьох різноманітних складових. Вона ще й динамічна, бо весь час змінюється. Упорядковані певним чином зміни у суспільстві є його соціальним розвитком. Якщо розвиток іде від простого до складного, від гіршого до кращого, від меншого до більшого і т.д., то він вважається прогресивним, якщо навпаки - регресивним. Поступове накопичення певних змін у суспільстві складає еволюційний процес, відносно швидкі й одночасні зміни великої кількості елементів системи складає процес революційний. Останнім часом, з-за цієї властивості суспільства постійно змінюватися, соціологи часто замість терміну «система» вживають термін «м'яке поле взаємовідносин», яке змінюється подібно до зміни магнітного поля з постійною його флуктуацією. Суспільство, як система, утворюється завдяки взаємозв'язку і взаємодії між її елементами. Оскільки його елементами або складовими є індивіди та їх групи, то саме взаємозв'язки або взаємовідносини між ними й утворюють суспільство. Частину цих відносин (соціальну) і вивчає соціологія, вона є її предметом, чим і відрізняється від інших наук.
|
||||||||
|