Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Об'єкт і предмет соціології.

Взаємозв'язок соціології з іншими науками

Структура та функції соціології

Об'єкт і предмет соціології

Лекція І. Соціологія як наука

Зміст.

Вінниця 2013

КУРС ЛЕКЦІЙ З СОЦІОЛОГІЇ

 

Автор-упорядник – кандидат педагогічних наук, Швець Н. А.

 

 

1. Лекція 1. Соціологія як наука........................................................

2. Лекція 2. Історія соціології.............................................................

3. Лекція 3. Соціологічні дослідження..............................................

4. Лекція 4. Соціальна структура суспільства................................

5. Лекція 5: Соціальні інститути..........................................................

6. Лекція 6. Особистість як соціальна система...............................

7. Лекція 7. Соціологія праці й управління.....................................

8. Лекція 8. Соціологія вільного часу...............................................

9. Лекція 9. Соціологічний аналіз конфлікту.................................

10. Лекція 10. Соціологія сім'ї..............................................................

11. Лекція 11 Соціологія політики......................................................

12. Лекція 12. Соціологічні проблеми освіти....................................

13. Лекція 13.Соціологія сучасної науки...........................................

14. Лекція 14. Соціології культури.....................................................

15. Лекція 15. Етносоціологія..............................................................

16. Лекція 16. Глобалістика і соціальна екологія: становлення і розвиток.............................................................................................

 

Соціологія - наука відносно молода, їй трохи більше ста років. Але, не дивлячись на такий вік, вона вже довела свою необхідність і значимість у суспільстві й у XX столітті стала академічною наукою, визнаною у всьому світі.

Сам термін «соціологія», введений вперше в обіг французьким філософом - позитивістом О. Контом у XIХ ст., походить від латинського слова SOCIO - суспільство і грецького LOGOS - вчення, наука. Отже, дослівно він означав - наука про суспільство.

Перш ніж перейти до визначення науки «соціологія», зупинимося на визначенні поняття «суспільство». Таких визначень багато. Наведемо декілька з них.

Суспільство - соціальна реальність, сукупність відно­син між людьми, що історично розвиваються і складаються у процесі їх спільної діяльності (суспільне середовище -тканина, що пов'язує людей один з одним) (К. Маркс).

Суспільство- сукупність соціальних відносин і міжособистісних взаємодій людей (Г. Зіммель).

Суспільство - надіндивідуальна духовна реальність, що грунтується на колективних уявленнях (Е. Дюркгейм).

Суспільство - взаємодія людей, що є продуктом соці­альних дій, спрямованих на інших людей (М. Вебер).

Суспільство - система взаємовідносин між людьми(Г. Парсонс).

Суспільство - соціальна спільність (В.О. Ядов).

Отже, як бачимо, сказати, що соціологія - наука про суспільство, - ще замало.

Для визначення соціології, та й будь-якої науки взагалі, треба встановити її об'єкт і предмет. У науці є різні, навіть протилежні, погляди щодо цих понять. Але, здається, правильнішою є думка про те, що поняття «об'єкт науки», ширше поняття «предмет». Об'єкт може бути спільним для декількох наук, а предмет повинен бути притаманним тільки одній науці. Це й відрізняє її від інших.

Щодо поняття об'єкта соціології, то тут великих суперечок немає: більшість вчених вважають, що ним є суспільство як об'єктивна реальність. Що ж стосується предмета, то тут є розбіжності: у багатьох підручниках предмет соціології визначають як суспільство в цілому, як цілісний організм з його соціальними механізмами функціонування й розвитку і, навіть, як результат досліджених дій. Відомий соціолог П.О. Сорокін визначав, що предметом загальної соціології є зміни у житті людей. Як і чому люди змінюються? Зміни ці відбуваються тому, що суспільство - це динамічна система. Воно весь час змінюється, змінюються і взаємовідносини між людьми, а це, відповідно, призводить до зміни самих людей.

Отже, ці відносини і потрібно розглядати як предмет соціології. У соціології існують поняття суспільних і соціальних відносин. Вони не тотожні (останнє вужче). Соціальні відносини вважають аспектом суспільних, що виражає ступінь рівності і нерівності у становищі соціальних суб'єктів. Отже, можна сказати, що предметом соціології є соціальні відносини. Ця наука стосується усього суспільства в цілому саме тому, що соціальні відносини відбуваються у будь-якій сфері діяльності людини.

Щодо визначень соціології як науки, то їх теж достатньо, і вони досить різноманітні. Наведемо декілька прикладів.

Н. Смелзер визначає соціологію як наукове дослідження суспільства та соціальних відносин. Російський вчений В.О. Ядов - як науку про соціальні спільноти, механізми їх становлення, функціонування та взаємозв'язку. Н. Черниш - як науку про становлення та функціонування соціальних спільнот, між якими складаються певні соціальні відносини та взаємодія, а також про соціальну людину - творця цих спільнот. Під спільнотою тут розуміється сукупність індивідів, яка характеризується відносною цілісністю і придатна до емпіричної фіксації. У цьому визначенні «слабке» місце - фраза про емпіричну фіксацію. Тому навіть будь-яка соціальна група індивідів, двоє товаришів, чи закоханих, а тим більше сім'я є спільнотою. Поняття «спільнота» і «соціальний організм» не тотожні: якщо кожний соціальний організм - це спільнота, то не кожна спільнота є соціальним організмом. Соціальний організм - це система взаємодії людей, яка може залежно від зміни зовнішніх умов змінювати свою структуру. Людина - істота біосоціальна і від інших живих істот на земній кулі відрізняється характеристиками, які протиставляються природному, біологічному. Ця відмінність лежить у сфері відносин між людьми і їх групами. Суспільне - це сукупність певних відносин між людьми, яких не існує між іншими живими істотами. Тобто тих відносин, які відбуваються завдяки другій сигнальній системі (мова, свідомість). Соціальне ж - це те суспільне, що відбиває положення індивідів у суспільстві. Тому воно існує в усіх сферах діяльності людства.

На відміну від інших живих істот у світі людина організувалась у певні спільності, які докорінно відрізня­лися від угруповань інших тварин саме цими відносинами. Такі спільності називають соціальними організмами. Вони створювались з метою кращого пристосування до оточую­чого середовища шляхом зміни своїх внутрішніх відносин. Усе людство на земній кулі складається з цих соціальних організмів, які взаємодіють як з природним, так і з соціальним середовищем.

Ми живемо у суспільстві, яке є також одним із головних видів соціальних організмів. Особисте життя кожного з нас багато в чому залежить від того, яким є це суспільство. Тому ми повинні думати про те, як найкраще «обладнати» суспільство, в якому живемо. Саме цим і повинна займатися соціологія, саме тому вона як наука визнана усіма прогресивними суспільствами світу.

Соціологію визначають як науку про родові властивості й основні закономірності суспільних явищ; як науку про закони становлення, функції, розвитку суспільства; як науку про суспільства, соціальні інститути, процеси у спільнотах людей і т.п.

Що ж означає дати визначення науці? Відповідь проста: щоб визначити науку, треба окреслити її об'єкт і предмет. Отже, соціологія - наука про суспільство як складну, динамічну систему і соціальні відносини між її складовими.

Ми бачимо, що у цьому визначенні є й об'єкт науки - суспільство, а її предмет - соціальні відносини. Суспільство - це система. Система (з грецької - «ціле», складене з частин) - це упорядкованість певної кількості елементів, які взаємо­діють між собою та утворюють певне ціле. Суспільство є соціальною системою, бо основними елементами її є люди, які постійно знаходяться у соціальних відносинах. Ми кажемо, що суспільство - це складна система, тому що воно складається з багатьох різноманітних складових. Вона ще й динамічна, бо весь час змінюється. Упорядковані певним чином зміни у суспільстві є його соціальним розвитком. Якщо розвиток іде від простого до складного, від гіршого до кращого, від меншого до більшого і т.д., то він вважається прогресивним, якщо навпаки - регресивним. Поступове накопичення певних змін у суспільстві складає еволюційний процес, відносно швидкі й одночасні зміни великої кількості елементів системи складає процес рево­люційний. Останнім часом, з-за цієї властивості суспільства постійно змінюватися, соціологи часто замість терміну «система» вживають термін «м'яке поле взаємовідносин», яке змінюється подібно до зміни магнітного поля з постійною його флуктуацією.

Суспільство, як система, утворюється завдяки взаємо­зв'язку і взаємодії між її елементами. Оскільки його елементами або складовими є індивіди та їх групи, то саме взаємозв'язки або взаємовідносини між ними й утворюють суспільство. Частину цих відносин (соціальну) і вивчає соціологія, вона є її предметом, чим і відрізняється від інших наук.




Переглядів: 941

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОХОРОНУ ПРАЦІ МОЛОДІ | Структура та функції соціології

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.