Контрагентом споживача на ринку є продавець. Можливість та готовність виробника запропонувати товар ринку характеризує крива пропозиції.
Пропозиція(S ‑ supply) – це кількість товару, яку виробник бажає та може запропонувати на продаж у деякий проміжок часу за певних умов.
Закон пропозиції відображує пряму залежність величини пропозиції від ціни товару за решти рівних умов (чим вища ціна товару, тим більша кількість товару пропонується; нижча ціна обумовлює менший рівень пропозиції).
Це пояснюється такими чинниками:
· здоровим глуздом, оскільки зростання цін для виробника – стимулюючий фактор;
· зростанням витрат при збільшенні обсягів виробництва і незмінних потужностях, що потребує відповідного підвищення ціни.
Розрізняють індивідуальну і ринкову пропозицію
Пропозиція окремої фірми (індивідуальна пропозиція) визначається її виробничими можливостями, згідно з якими для кожної конкретної ціни фірма може запропонувати до продажу певні обсяги товару.
Ринкова пропозиціяскладається із суми індивідуальних пропозицій товару за кожною конкретною ціною.
Функція пропозиції – це залежність обсягу пропозиції товару від його ціни.
Закон пропозиції, як і закон попиту, можна задати у аналітичній формі:
QS = f (P)
де QS–обсяг пропозиції товару в натуральних одиницях;
P – ціна одиниці товару.
Обсяг пропозиції – це кількість товару, яку продавці бажають та можуть продати на ринку за деякий період часу за певною ціною.
Графічно закон пропозиції відображується за допомогою кривої пропозиції. На рис. 5.3 крива пропозиції S має позитивний нахил, що пояснюється прямою залежністю між ціною і обсягом пропозиції. Графік вказує на всі можливі варіанти співвідношення цін і обсягів пропонування товару.
Рис. 5.3. Зміна величини пропозиції
Зміни ціниспричиняютьзміни в обсязі пропозиції, що графічно відповідає руху між точками на даній кривій пропозиції (рис. 5.3, під впливом збільшення ціни з Р1 до Р2 відбуваються зміни в обсязі пропозиції – , що відповідає руху вздовж кривий пропозиції від точки а до точки б).
Окрім ціни, пропозиція залежить від цілого ряду інших чинників (детермінант пропозиції), або нецінові детермінанти.