Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Кам'яні матеріали

ВИКОРИСТАННЯ МІСЦЕВИХ МАТЕРІАЛІВ ТА ВІДХОДІВ ВИРОБНИЦТВА ПРИ ВЛАШТУВАННІ ДОРОЖНЬОГО ОДЯГУ

 

 

Місцеві дорожньо-будівельні матеріали, що включають специфічні типи ґрунтів, кам'яні та в’яжучі матеріали, надзвичайно різноманітні. Ресурси місцевих дорожньо-будівельних матеріалів, в тому числі отримуваних за рахунок відходів промисловості, практично необмежені. Витрати на їх транспортування, як правило, практично мінімальні. В районах з розвиненою промисловістю особливе значення набувають ті відходи, які можуть бути використані для дорожнього будівництва. При правильному виборі конструкції, якісному виконанні робіт і дотриманні правил експлуатації завжди можна забезпечити достатньо високу якість і довговічність дорожнього одягу, побудованого із місцевих матеріалів.

Особливий інтерес представляють кам'яні матеріали, які не потребують попередньої обробки, наприклад, подрібнення. До кожного будівельного матеріалу норми пред'являють певні вимоги. Характерною ознакою є те, що для влаштування дорожнього одягу можна використовувати кам'яні матеріали з пониженою механічною міцністю. В першу чергу це гравій, галька, дресва та інші.

Гравій і галька характеризуються округлістю зерен, а дресва – вугластістю і шорсткістю при більш низькій міцності ніж гравій і галька.

Механічна міцність гравію може бути достатньо високою. Можлива попередня спрощена оцінка міцності за трибальною шкалою: міцні – з трудом розбивається молотком; середньої міцності – рукою не руйнуються, але легко розбиваються молотком; слабкі – легко руйнуються рукою. Механічна міцність гравію вища, якщо він утворився із виверженої материнської породи.

Морозостійкість, як і міцність гравію, коливається від високих величин порядку Мрз 200 до зовсім незначних. Всі ті особливості, що визначають механічну міцність гравію, в певній мірі визначають і його морозостійкість. Неморозостійкими, як правило, бувають менші за розмірами частки. Морозостійкість визначається в лабораторних умовах з урахуванням вимог діючого стандарту.

Для дорожнього будівництва достатньо важливою є ступінь округлості гравію: кращим вважається менш округлий матеріал, головним чином льодовикового відкладення. За ступенем округлості уламковий матеріал підрозділяється на три основні групи: округлий, напівкруглий (округлені головним чином кути й окремі ділянки поверхні), вугластий (що немає ознак округлості).

Більш сильно округлим є гравій річкових, морських і озерних покладів. Для невеликих озер рівнинної місцевості характерною ознакою є перевага мілкого гравію.

В багатьох випадках, особливо в покладах льодовикового походження, гравійний матеріал залягає в суміші з піском, утворюючи піщано-гравійні суміші. Склад суміші може змінюватися від оптимального до такого, в якому переважає один із названих компонентів. Найбільший інтерес представляють оптимальні суміші, тому що для них не потрібні ні сортування, ні збагачення.

В якості місцевого кам'яного матеріалу може бути використаний природний щебінь, зерна якого відрізняються вугластістю форми. Основні фізико-механічні характеристики залежать від материнської породи, умов утворення і ступеню руйнування.

Механічна міцність природного щебеню змінюється в достатньо широких межах як у вивержених, так і в уламкових породах. Щебінь, як продукт руйнування гірської породи, найчастіше накопичується в межах гірських схилів, на берегах морів і озер, в районах вулканічної і тектонічної діяльності.

Для влаштування дорожнього одягу на дорогах місцевого значення можна також використовувати дресву (хрящ). За ступенем руйнації вона переважає інші грубоуламкові матеріали і, як будівельний матеріал, якісно відрізняється від них мінеральним складом. Для якості дресви як дорожньо-будівельного матеріалу перевага певних мінералів суттєвого значення не має. На якість дресви суттєво впливає вихідна гірська порода. Дресва на основі вивержених порід відрізняється більш високою будівельною якістю в порівнянні з дресвою на основі осадкових порід.

Можуть використовуватись також продукти вивітрювання або переробки специфічних гірських порід. Із таких матеріалів у ряді випадків поширені опоки, що відносяться до кремнієвих порід. Головний рудоутворюючий матеріал в опоках – опал.

Важливим і ефективним джерелом кам'яного і кам'яноподібного матеріалу, придатного для дорожнього будівництва, є різні типи відходів промислового виробництва. Багато з цих матеріалів вимагають мінімальних витрат на додаткову переробку.

Великий інтерес можуть викликати паливні шлаки, в тому числі шлаки теплових електростанцій.

В зв'язку з тим, що режим спікання не є стабільним і рівномірним, якість шлаку не є постійною. Різноманітність в якості – одна із особливостей паливних шлаків. Для шлаків характерною особливістю є висока вологоємність і наявність домішок у вигляді попелу.

Металургійні шлаки ефективніші від паливних. Постійність властивостей металургійних шлаків вище, ніж у паливних. На основі металургійних шлаків можна отримати щебінь високої якості (придатний навіть для високоміцних бетонів). Одним із суттєвих недоліків металургійних шлаків,як сировини для отримання щебеню, є схильність до так званого розпаду, в результаті чого шлак може перетворитися у порошкоподібний матеріал. Найбільш висока вірогідність розпаду у основних і нейтральних шлаків, що мають підвищений вміст окису кальцію.

При будівництві доріг місцевого значення можуть бути використані гірські породи пониженої міцності. Гірські породи осадового походження (вапняки, піщаники) є місцевим матеріалом. Частіше всього міцність таких порід в межах одного родовища неоднакова. Разом з високоміцними прошарками завжди можуть бути низькоміцні. Значні відхилення у властивостях вапняків пов’язані з їх складом і походженням. Крім власне вапняків (з переважним вмістом кальциту), розповсюджені такі карбонатні породи, як доломіт, з переважним вмістом вуглекислого магнію, і мергелі, що включають до 50 % глинистого матеріалу.

Піщаники так же як і карбонати, широко розповсюджені і можуть вважатися одним із головних джерел отримання щебеню для дорожнього будівництва. Характерною ознакою породи є наявність природної цементації. Піски, як правило, кварцові або в суміші з полевошпатними оцементовані в достатньо міцну породу. Щебінь із піску відрізняється високою шорсткістю, що дуже важливо при влаштуванні дорожнього одягу особливо доріг місцевого значення.

 




Переглядів: 776

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні відомості про розрахунок нежорстких дорожніх одягів | В'яжучі матеріали

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.