МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Хеджування ф'ючерсних угод. Спекуляція на біржових торгахОсновні ознаки біржової ф'юнерсної торгівлі і вплив на неї Основними ознаками ф'ючерсної торгівлі є: • фіктивний характер угод, при якому купівля-продаж відбувається, але обмін товарів практично цілком відсутній. Метою угод є не витребувана, а мінова вартість товару; • переважно непрямий зв'язок з ринком реального товару через хеджування, а не через постачання товару; • повна уніфікація витребуваної вартості товару, представником якого потенційно служить біржовий контракт, що безпосередньо прирівняний до грошей і може обмінюватися на них у будь-який момент. У разі постачання за ф'ючерсним контрактом продавець має право поставити товар будь-якої якості і погодити в межах, установлених правилами біржі; • повна уніфікація умов щодо кількості дозволеного до постачання товару, місця і термінів постачання; • знеособленість угод і замінність контрагентів по них, тому що вони укладаються не між конкретним продавцем і покупцем, а між ними чи навіть між їхніми брокерами і розрахунковою палатою, що бере на себе роль гаранта виконання зобов'язань сторін при купівлі чи продажу ними біржових контрактів. Хеджування — це біржове страхування від несприятливих коливань цін, що базується на різниці в динаміці цін реальних товарів та цін ф'ючерсних контрактів на цей же товар. Хеджування на біржі здійснюють підприємства, приватні особи, які є учасниками ринку реальних товарів, виробники, переробники і продавці. Хеджування, яке проводиться споживачем, - це захисна стратегія від небажаного цінового коливання та можливості повної втрати. Такі ж самі функції Хеджування і на ф'ючерсних ринках. Це усвідомлена спроба зменшити ціновий ризик, притаманний купівлі, продажу або навіть утриманню наявного ринкового товару. Отже, хеджування - це тип доповнення зазвичай комерційної діяльності промислових і торговельних фірм операціями на ф'ючерсній біржі, зумовленими потребами виробництва і торгівлі. Конкретна мета, ступінь і форми такого доповнення залежать від багатьох чинників. За технікою здійснення oneрацій хеджування їх поділяють на два типи: хеджування продажем (коротке), хеджування купівлею (довге). Рух спекулятивного капіталу є найпростішим методом усунення виникаючих диспропорцій, оскільки рушійним мотивом спекуляції є одержання прибутку від різниці в цінах. Хеджування продажем - це продаж на строковій біржі ф'ючерсних контрактів виробником або торговцем, які купили рівну кількість реального товару на визначений строк для забезпечення страхування від ризику падіння цін з моменту поставки реального товару. До нього вдаються фермери, посередники (торговці), які купують (перепродують) сировину для переробних підприємств та ін. Так, торговець-перепродавець купує велику кількість сезонного товару (зерно, цукор та інші) в очікуваний порівняно короткий строк для того, щоб потім забезпечити повну і своєчасну поставку реального товару за замовленнями своїх споживачів (переробних підприємств). Я кию до моменту поставки закуплених ним товарів ціни на них стануть нижчими, він може зазнати збитків. Щоб цього не трапилося, він страхує себе, вдаючись до хеджування. Хеджування купівлею (довге хеджування) - це придбання ф'ючерсних контрактів з метою страхування цін на продаж рівної кількості реального товару, яким торговець не володіє, з поставкою в майбутньому. Мета довгого хеджування полягає в тому, щоб уникнути будь-яких втрат, які можуть виникнути внаслідок підвищення цін на товар, уже проданий за фіксованою ціною, але ще не закуплений. Довге хеджування застосовується як засіб, що гарантує закупівельну ціну для торговців і фірм з перероблення і споживання сировини. Наприклад, борошномельне підприємство уклало контракт на продаж борошна за погодженою ціною з доставкою через два місяці. Але через відсутність складських приміщень воно вимушене відкласти закупівлю пшениці до часу поставки борошна з урахуванням часу, необхідного для помелу зерна, пакування і транспортування своєї продукції. Ризикуючи, що на момент закупівлі пшениці ціни на неї можуть піднятися, підприємство купує достатню для покриття його угоди на борошно кількість ф'ючерсних контрактів на пшеницю на строковій біржі. Якщо ціна пшениці підвищиться до того часу, коли підприємство буде закуповувати зерно для помелу, воно втрачає на угоді з реальним товаром, але водночас продає свої ф'ючерси за більш високою ціною на строковій біржі і використовує одержаний прибуток на покриття збитків за угодою з реальним товаром. Такий же результат буде досягнено і в разі, якщо ціни на пшеницю на момент закупівлі знизяться: борошномельне підприємство зазнає збитків на строковій біржі, але одержить прибуток при закупці реального товару. Залежно від мети хеджування розрізняють звичайне (чисте), арбітражне, селективне і випереджуюче. Крім того, існує рутинне хеджування (до нього звертається частина американських фермерів, які вирощують зерно і велику рогату худобу), збірне селективне хеджування, коригуюче (відкладання фіксації ціни) хеджування, хеджування, зумовлене недостатністю капіталу, та ін. Можливість використання різних способів хеджування з'являється з виникненням і становленням ф'ючерсних ринків (строкових бірж). Різниця між реальною ціною на товар у певному місці та ціною на певний ф'ючерсний контракт на той самий товар, називається базисом. Для того, щоб визначити базис, потрібно відняти ф'ючерсну ціну від реальної ціни: реальна ціна — ф'ючерсна ціна = базис. Коли говорять про базис, то це означає, що він стосується найближчого ф'ючерсного місяця (контрактного місяця, найближчого до поставки, якщо не зазначене інше). Базис може бути або позитивним, або негативним — залежно від того, якою є реальна ціна, а саме: вона вища чи нижча, ніж ф'ючерсна ціна. Хеджування з допомогою ф'ючерсних контрактів має свої переваги: 1. У процесі хеджування відбувається істотне зниження цінового ризику 2. Хеджування не перетинається із звичайними операціями і дозволяє забезпечити постійний захист ціни без необхідності змінювати політику запасів. 3. Хеджування забезпечує гнучкість у плануванні, що підвищує ефективність управління надлишком запасів або їх дефіцитом. 4. Хеджування полегшує фінансування операцій через систему кредитних позичок банками, що створює довіру до кредитів, погашених ф'ючерсними контрактами. Аналізуючи всі позитивні сторони хеджування, слід зазначити, що основним чинником, який визначає ефективність хеджування, є економічне становище «базис». «Базис» - це різниця між ціною товарів на реальному ринку у його конкретному місці і в конкретний час та ціною товару на ф'ючерсному ринку. Базис буває нульовим, позитивним і негативним. При позитивному базисі ціни реального ринку перевищують ціни ф'ючерсного. При негативному - навпаки. Якщо ціни обох ринків рівні, тоді маємо нульовий базис. Підсумовуючи все вищесказане, все ж слід відзначити, що хеджування залишається важливим фінансовим інструментом захисту інтересів учасників торгів та зменшення біржового ризику. Хеджування може здійснюватися також особливим видом біржових операцій — опціоном. Опціон - особливий вид біржової угоди з більшими обмеженнями, порівняно із звичайними ф'ючерсними операціями. Це стосується також і ризику. Опціони забезпечують підстраховку не тільки від цінового ризику, а й від ризику втрати частини виручки в умовах невизначеності обсягів виробництва продукції. Найбільша невизначеність в обсягах виробництва є у сільському господарстві. 2. Короткий хедж із розширенням базису на звичайному ринку. Ф'ючерсний контракт дозволяє отримати менше прибутку, ніж реальний ринок. 3.Довгий хедж із звуженням базису на звичайному ринку. Ф'ючерсний контракт дозволяє отримати менше прибутку, ніж реальний ринок. 4.Довгий хедж із розширенням базису на звичайному ринку. Ф'ючерсний контракт дозволяє отримати великі прибутки або мінімальний збиток. 5.Короткий хедж із звуженням базису на зворотному ринку. Ф'ючерсний контракт дозволяє отримати менші прибутки (або більші збитки), ніж реальний ринок. 6.Короткий хедж із розширенням базису на зворотному ринку. Ф'ючерсний контракт дозволяє отримати більше прибутку, ніж реальний ринок. 7.Довгий хедж із звуженням базису на зворотному ринку. Прибутки ф'ючерсного контракту значно перевищують прибутки реального ринку. 8.Довгий хедж із розширенням базису на зворотному ринку. Збитки ф'ючерсного контракту високі порівняно з реальним ринком. Недоліки хеджування: • базовий ризик підвищується через порушення асортименту товарів; • значні витрати на операційні заходи, кліринг і маржу; • обмежені ліміти цінових меж та якісно-функціональна несумісність реального і ф'ючерсного ринків. Опціонна угода — це контракт між двома контрагентами, один з яких одержує премію і бере на себе зобов'язання продати або купити, а другий виплачує премію і одержує право купити або продати конкретний товар за конкретною ціною протягом встановленого часу. Премія тут виступає як додатковий прибуток для покриття можливого ризику від зміни фактичної ціни порівняно з ціною контракту при його укладенні. На біржі торгують опціонами на ф'ючерсні контракти, тобто, крім ціни і позиції (строку поставки), погоджених між сторонами за звичайним ф'ючерсним контрактом, контрагенти домовляються також і про премію (опціон), яку одна сторона виплачує другій. Отже, ціна опціону - це сума, що сплачується покупцем опціону його продавцю. Одна з головних відмінних особливостей опціонних угод полягає в тому, що покупець опціону, заплативши його вартість (премію) продавцю, набуває права на вибір — купити товар за домовленістю в контрактній ціні або відмовитися від його купівлі (наприклад, у випадку, коли він має можливість купити аналогічний товар дешевше). З цієї причини розглянутий вид угод одержав назву «опціонні угоди» (від лат. optio — вибір, право вибору). Право на вибір, назване ще правом відходу (авансом), має сторона — платник премії (опціону). Сам термін опціон можна визначити як право купувати чи продавати певну цінність (товар або Ф'ючерсний контракт) на особливих умовах в обмін на виплату премії. Існує кілька визначень опціону, розглянемо два з них. І. Опціон - це право, але не обов'язок, купити (у випадку опціону на купівлю) або продати (у випадку опціону на продаж) обговорений в опціоні об'єкт за встановленою ціною у визначений строк або упродовж певного періоду в обмін на виплату премії. Товарні біржі торгують опиіонами на ф'ючерсні контракти для стабілізації і збереження цін на товарному ринку з метою забезпечення гарантій біржових операцій. Премія (ціна) опціону складається із суми його внутрішньої і тимчасової вартості, на яку впливають нестабільність ситуації, різниця між ціною угоди і основною ціною, відрізок часу до закінчення строку опціону. Внутрішня ціна - це різниця МІЖ РИНКОВОЮ ЦІНОЮ ПРОДУКЦІЇ І ЦІНОЮ УГОДИ. Опціон покупця має внутрішню вартість, якщо ціна угоди на нього нижча від ціни ф'ючерсного контракту, а опціон продавця — якщо перша перевищує другу. Опціон покупця дає право його власнику придбати ф'ючерсний контракт за фіксованою ціною (ціною зіткнення). Покупець сподівається на зростання цін на ф'ючерсному ринку, що дасть можливість відшкодувати йому премію, заплачену за опціон. Опціон продавця дає можливість продати ф'ючерсний контракт за фіксованою ціною (ціною зіткнення). Той, хто купив такий опціон, передбачає, що ціни на ф'ючерсному ринку знизяться до такого рівня, що перекриють премію за опціон. Біржові посередники займаються продажем опціонів заради одержання премії опціону. Опціонні угоди, крім зниження ризику на біржовому ринку, мають також іншу мету: • одержати вигоду внаслідок недооцінювання чи переоцінювання одного опціону відносно другого при поточній кон'юнктурі ринку; • здійснити операції з хеджування; • підвищити прибуток з вкладених коштів. Перепродаж ф'ючерсних контрактів, як форвардних, дає можливість у великих масштабах здійснювати спекулятивні угоди. Спекулянти - це численна група учасників ф'ючерсної торгівлі, які полегшують торгівлю біржовими товарами і цінними паперами, беруть ризик хеджерів на себе, допомагають узгоджувати ціни, здійснюючи зусилля для встановлення оптимальних розрахункових цін між пропозицією та купівлею. Спекулянти впливають на підвищення ліквідності ринку, тобто створюють ринок швидкого продажу та купівлі. В основі спекулятивних, як і страхових (хеджування), біржових угод, лежить один і той самий принцип біржової гри - гра на підвищенні або зниженні цін. Але їх різниця в тому, що спекулятивні угоди здійснюються посередниками (брокерами і дилерами), а хеджування - власниками (продавцями і покупцями) реального товару. Спекулятивні угоди (спекулятивна біржова гра) здійснюються з метою одержання прибутку від купівлі-продажу біржових контрактів.
|
||||||||
|